Rabu, 25 Mei 2011

Mari Siperdiateken Pendidiken Anak-anakta (Heber 12:3-11).

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL29 MEI – 4 JUNI 2011
=============================
HEBER 12 : 3 – 11

Tema : Mari Siperdiateken Pendidiken Anak-anakta.

LATAR BELAKANG
1. Secara umum banci sikataken kalak kristen sitading i taneh perlajangen (ndatken tantangen sicukup mberat akapna (nggeluh ibas perbeben). Tantangen e reh ibas pemerintah nari ras kalak Yahudi, emaka kalak kristen enggo mulai kecewa nandangi kekristenan, janah enggo mulai rukur guna muliken ku agama Yahudi, sebab tupun ia agama Yahudi labo ia isak-isakan kalak. Alu kata sideban kalak kristen asal Yahudi paksa sie lit ibas bahaya kebenen pengarapenna man Yesus Kristus, emaka mulih atena ku Yudaisme.
2. Ibas situasi sibagenda me reh surat Heber enda, guna mpegegehi kalak kristen si lit ibas perlajangen gelah tetap njemak ras nggeluh ibas pengarapen, sebab nggeluh ibas pengarapen labo kap sia-sia, janah sinenlah enda tempa nggeluh ibas perlumbaan, janah mata harus tertuju tetap man Yesus Kristus Kristus, sebab ibas mata si tertuju man Yesus Kristus maka kalak kristen la putus asa, sebab kai ? sebab Yesus simerupaken ulu pengarapen kalak Kristen enggo leben ngenanami sie, janah menang Ia. Tujun penulis ncidahken kerna pengurbanan Yesus, gelah kalak kristen tetap megenggeng, ras megegeh ibas ngenanami perbeben ras kiniseran, sebab ibas megenggeng ras megegeh ibas ngenanami perbeben ras kiniseran berarti perpulungen enggo ngelawan dosa.
3. Penulis ncidahken maka kerina e merupaken sada pendidiken “rohani” gelah perpulungen banci berhasil. Kiniteken perpulungen ergegehna sebab perpulungen banci meteh kerna kai siharus iban adi reh ujin bas kegeluhenna. Enda ibahan sebab perpulungen merupaken anak-anak Dibata. Penuls sengaja ngelayasi perpulungen gelah meteh, maka ia kerina anak-anak Dibata, erkiteken sie, ibuatna kai siisuratken ibas Jop 5:17; Kuan-kuanen 3:11-12. Enda iangkat sebab perpulungen reh ibas latar belakang agama Yahudi, emaka enda isingetken mulihi man bana, kerna karya keselamatan sierdahin ibas perbeben ras kiniseran. Jadi, man kalak kristen kiniseran eme bagin ibas pendidiken.
4. Merupaken kewajaren adi sekalak anak ididik ras iajarken kerna erti ras makna nggeluh ibas sekalak bapa nari. Enda itekanken kerna makna ras tanggung jawab pendidiken man kalak Yahudi lit ibas sekalak bapa. Emaka erna sie enda harus min iteh perpulungen, alu bage perpulungen lanai jungut-jungut ras lanai erpengarapen man Tuhan.
5. Nasehat siibereken penulis enda, gelah perpulungen (kalak kristen) singgeluh ibas perbeben banci menyadari maka perbeben ras kiniseran banci mendewasakan kalak kristen, emaka kegeluhen kalak kristen banci megegeh, la gampang putus asa.

THEOLOGIA NASKAH
- Ingetlah Kerna Yesus singgeluh ibas kiniseran gelah kalak kristen tetap megegeh.
- Selaku anak Dibata, perbeben ras kiniseran e merupaken pendidiken ibas Bapa nari.
- Perbeben ras kiniseran, njadiken kalak kristen dewasa.

APLIKASI
Adi kita ngerana kerna pendidiken sidat sada kesimpulan maka pendidiken e terbagi ibas dua bentuk, eme pendidikan formal ras pendidiken non formal. Janah subuk pendidikan formal ras non formal merupaken tanggungjawab orang tua. Adi bage maka tentuna selaku orang tua harus terus memantau perkembangen pendidiken anak. Sebab banci sikataken pendidiken menentuken masa depan anak. Emaka gelah anak banci berhasil ibas pendidiken, sipaling utama harus iajarken lebe man anak kerna nggeluh erkemalangen man Tuhan (Band. Kuan-kuanen 1:7). Alu bage anak banci meteh kerna kai sijadi tanggungjawabna.
Harus sitanamken; la saja man anak tapi pe man orang tua maka pendidiken e butuh perjuangen. Alu bage subuk anak bage orang tua harus tuhu-tuhu berjuang ibas pendidiken anak, gelah anak banci berhasil ibas geluhna. Anak tetap erlajar ibas sekolah, kenca mulih sekolah pe, tanggung jawab orang tua tetap memantau ras membmbing anak ibas pendidikenna i rumah. Janah siimaksudken memantau ras membembing anak ibas pendidikenna, la saja terjeng kai siiajarken guruna ibas sekolahna, ntah pe ibas pendidiken ekstra kulikuler, tapi pe ibas pergaulan, gelah anak berhasil ibas pendidiken formal ras pendidiken non formal. Sebab pendidiken non formal (Band = nggeluh te-tep wari) banci erbahanca anak ndabuh kubas hal-hal si la mehuli (nen = penakit masyarakat), tapi adi orang tua tuhu-tuhu mperdiateken ras tetap ngajarken anak ku hal-hal simehuli maka anak banci berhasil. Tapi ibas rangka sie, selaku orang tua pindolah gegeh, kengasupen ras kepentaren ibas Dibata nari, gelah orang tua ngasup pebelin-belin anak-anakna, gelah anak banci berhasil.

Pdt. Steven Kumenit, STh.,M.Min.

Mari kita Perhatikan Pendidikan Anak-Anak (Ibrani12:3-11)

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL29 MEI – 4 JUNI 2011
===============================
HEBER 12 : 3 – 11

Tema : Mari Siperdiateken Pendidiken Anak-anakta.

LATAR BELAKANG
1. Secara umum banci sikataken kalak kristen sitading i taneh perlajangen (ndatken tantangen sicukup mberat akapna (nggeluh ibas perbeben). Tantangen e reh ibas pemerintah nari ras kalak Yahudi, emaka kalak kristen enggo mulai kecewa nandangi kekristenan, janah enggo mulai rukur guna muliken ku agama Yahudi, sebab tupun ia agama Yahudi labo ia isak-isakan kalak. Alu kata sideban kalak kristen asal Yahudi paksa sie lit ibas bahaya kebenen pengarapenna man Yesus Kristus, emaka mulih atena ku Yudaisme.
2. Ibas situasi sibagenda me reh surat Heber enda, guna mpegegehi kalak kristen si lit ibas perlajangen gelah tetap njemak ras nggeluh ibas pengarapen, sebab nggeluh ibas pengarapen labo kap sia-sia, janah sinenlah enda tempa nggeluh ibas perlumbaan, janah mata harus tertuju tetap man Yesus Kristus Kristus, sebab ibas mata si tertuju man Yesus Kristus maka kalak kristen la putus asa, sebab kai ? sebab Yesus simerupaken ulu pengarapen kalak Kristen enggo leben ngenanami sie, janah menang Ia. Tujun penulis ncidahken kerna pengurbanan Yesus, gelah kalak kristen tetap megenggeng, ras megegeh ibas ngenanami perbeben ras kiniseran, sebab ibas megenggeng ras megegeh ibas ngenanami perbeben ras kiniseran berarti perpulungen enggo ngelawan dosa.
3. Penulis ncidahken maka kerina e merupaken sada pendidiken “rohani” gelah perpulungen banci berhasil. Kiniteken perpulungen ergegehna sebab perpulungen banci meteh kerna kai siharus iban adi reh ujin bas kegeluhenna. Enda ibahan sebab perpulungen merupaken anak-anak Dibata. Penuls sengaja ngelayasi perpulungen gelah meteh, maka ia kerina anak-anak Dibata, erkiteken sie, ibuatna kai siisuratken ibas Jop 5:17; Kuan-kuanen 3:11-12. Enda iangkat sebab perpulungen reh ibas latar belakang agama Yahudi, emaka enda isingetken mulihi man bana, kerna karya keselamatan sierdahin ibas perbeben ras kiniseran. Jadi, man kalak kristen kiniseran eme bagin ibas pendidiken.
4. Merupaken kewajaren adi sekalak anak ididik ras iajarken kerna erti ras makna nggeluh ibas sekalak bapa nari. Enda itekanken kerna makna ras tanggung jawab pendidiken man kalak Yahudi lit ibas sekalak bapa. Emaka erna sie enda harus min iteh perpulungen, alu bage perpulungen lanai jungut-jungut ras lanai erpengarapen man Tuhan.
5. Nasehat siibereken penulis enda, gelah perpulungen (kalak kristen) singgeluh ibas perbeben banci menyadari maka perbeben ras kiniseran banci mendewasakan kalak kristen, emaka kegeluhen kalak kristen banci megegeh, la gampang putus asa.

THEOLOGIA NASKAH
- Ingetlah Kerna Yesus singgeluh ibas kiniseran gelah kalak kristen tetap megegeh.
- Selaku anak Dibata, perbeben ras kiniseran e merupaken pendidiken ibas Bapa nari.
- Perbeben ras kiniseran, njadiken kalak kristen dewasa.

APLIKASI
Adi kita ngerana kerna pendidiken sidat sada kesimpulan maka pendidiken e terbagi ibas dua bentuk, eme pendidikan formal ras pendidiken non formal. Janah subuk pendidikan formal ras non formal merupaken tanggungjawab orang tua. Adi bage maka tentuna selaku orang tua harus terus memantau perkembangen pendidiken anak. Sebab banci sikataken pendidiken menentuken masa depan anak. Emaka gelah anak banci berhasil ibas pendidiken, sipaling utama harus iajarken lebe man anak kerna nggeluh erkemalangen man Tuhan (Band. Kuan-kuanen 1:7). Alu bage anak banci meteh kerna kai sijadi tanggungjawabna.
Harus sitanamken; la saja man anak tapi pe man orang tua maka pendidiken e butuh perjuangen. Alu bage subuk anak bage orang tua harus tuhu-tuhu berjuang ibas pendidiken anak, gelah anak banci berhasil ibas geluhna. Anak tetap erlajar ibas sekolah, kenca mulih sekolah pe, tanggung jawab orang tua tetap memantau ras membmbing anak ibas pendidikenna i rumah. Janah siimaksudken memantau ras membembing anak ibas pendidikenna, la saja terjeng kai siiajarken guruna ibas sekolahna, ntah pe ibas pendidiken ekstra kulikuler, tapi pe ibas pergaulan, gelah anak berhasil ibas pendidiken formal ras pendidiken non formal. Sebab pendidiken non formal (Band = nggeluh te-tep wari) banci erbahanca anak ndabuh kubas hal-hal si la mehuli (nen = penakit masyarakat), tapi adi orang tua tuhu-tuhu mperdiateken ras tetap ngajarken anak ku hal-hal simehuli maka anak banci berhasil. Tapi ibas rangka sie, selaku orang tua pindolah gegeh, kengasupen ras kepentaren ibas Dibata nari, gelah orang tua ngasup pebelin-belin anak-anakna, gelah anak banci berhasil.

Pdt. Steven Kumenit, STh.,M.Min.

Selasa, 17 Mei 2011

Memberi Secara Kristiani (Mazmur 4:4-9)

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 22 – 29 MEI 2011
========================
MAZMUR 4 : 4 – 9.

Tema : Nehken Persembahen Pengataken Bujur Bagi Singena Ate Dibata (Mere Alu Kristiani)

LATAR BELAKANG
1. Mazmur enda selain Mazmur pertoton paksa berngi (muat tunduh berngi), tapi pe igelari Mazmur Perngandungen (bah Indo = Ratapan). Ibas Mazmur enda, teridah kal pemazmur ncidahken kinitekenna man Tuhan erkiten perlindungen Tuhan man bana. Bagepe pemazmur ncidahken eksistensi Tuhan, sienggo milih ia jadi serayanna (raja bangsa Israel), bagepe pe megiken penderkuh pemazmur.
2. Pemazmur nggejapken ibas perlindungen Tuhan, geluhna lit ibas perdamen ras ketenengen, emaka banci pemazmur medem, ntabeh pertunduhna dingen teneng. Enda me simbedaken pemazmur (Daud) ras siernembeh ate man Daud (musuh-musuh Daud). Sebab i mata Tuhan, Daud punya nilai tersendiri, erkiteken sie me adi Daud erlebuh mindo penampat man Tuhan, ibegikenNa, sebab Daud eme raja bekas pilihenNa.
3. Ibas pertoton pribadi Daud enda, Daud mpersingeti musuh-musuhna gelah mbiar man Tuhan ula man manusia, gelah musuh-musuhna la erdosa, sebab adi erdosa maka mpereh pernembeh ate Tuhan, erkiteken sie me maka, kalak siernembeh ate man Daud ibas ingan medem (ope tunduh) harus rukur alu mbages. Maksud Daud gelah kalak si ernembeh ate man Daud banci rukur alu mehuli, ula terikut emosi. Rukur sangana tayang i kamarna, ngataken gelah perukurenna la terpengaruh ku perukuren kalak. Jadi murni kesimpulanna sendiri siidatna.
4. Gelah la reh rawa Dibata man musuh-musuh Daud, maka siharus ibahan musuh-musuh Daud eme rekonsiliasi (erdame) ras Tuhan arah nehken persembahen sipatut man Tuhan. Sebab ibas nehken persembahen sipatut man Tuhan, maka banci ermakna man musuh-musuh Daud. Ibas teologi persembahen bangsa Israel, kalak sinehken persembahen alu meriah ukur sue ras undang-undang agama kalak Yahudi maka ialoken Dibata me persembahenna, bagepe dosana nggo ialemi Dibata. Lit empat bentuk persembahen sibanci Dibata ngalemi dosa kalak, eme 1). Persembahen tutungen (Imamat 1:3-17; 6:13, tujunna penebusan dosa. 2). Persembahen pengalemi dosa (Imamat 4:1-5:13; 6:24-30), tujunna penebusan dosa. 3). Persembahen penebus salah (Imamat 5:14-6:7; 7:1-10), tujunna penebusan dosa alu ganti rugi. 4). Persembahen sajian (Imamat 2:1-16; 6:14-23), tujunna, mindo gelah Dibata masu-masu (bah. Indo = berkenan).
5. Pertoton Daud enda itujuken man kalak sigombang-gombangi ia. Jadi penungkunen ise kin kalak sigombang-gombangi ia ? eme Absalom, anakna sendiri arah ndeharana Maakha, ia la kalak Israel, Maakha anak raja Gesur. “Igulingken Absalom raja Daud ibas kursi rajana. Enggo melala pengikut Absalom. Erkiteken sie me raja Daud cebuni, janah ibas ingan cebuni ertoto ia.

THEOLOGIA NASKAH
- Daud eme raja pilihen Tuhan, emaka adi erlebuh ia man Tuhan, ibegiken Tuhan ia.
- Nggirgir ras gentarlah i adep-adepen Tuhan, olanai kam erdosa. Janah ertotolah man Tuhan.
- Persembahkenlah persembahen sipatut man Tuhan.

APLIKASI
Persembahen labo saja bagin ibas liturgi kebaktin, tapi persembahen eme bagin kegeluhen kalak kristen. Emaka kerina bentuk kegeluhenta harus berbentuk persembahen, gelah kita tetap nggeluh bagi singena ate Tuhan.
Lit dua bentuk persembahen : 1). Persembahen siberbentuk kula (band. Roma 12:1; bagepe Yesus Kristus mpersembahken diriNa guna nebusi dosa manusia). 2). Persembahen materi. Persembahen enda pe lit piga-piga bentuk, eme a). Sen. b). Perhiasan. c). Inatura (berbentuk barang hasil bumi). Janah sijadi bahasenta skali enda eme persembahen siberbentuk materi.
Sijadi penungkunen man banta engkai kita harus nehken persembahen, subuk ibas kebaktin, PA ras nehken persembahen persepuluhen , pengataken bujur ras persembahen kerja rani ? Jawabanna eme erkiteken Tuhan e sinepa (pencipta), Tuhan e ulu pemere (pemberi), janah Tuhan enggo masu-masu kita. Tuhan enggo leben mere man banta. Jadi adi kita mere persembahen erkiteken kita ngekelengi Tuhan asa ukurta, asa tendinta, dingen asa gegehnta lit. Memang Tuhu, labo jumlah nominalna siibutuhken Tuhan, tapi arah pusuh siersuruh, tapi labo berarti nominal la perlu, perlu, sebab mbue sitikna persembahen kita, tergantung kinitekenta man Tuhan Dibata. Bagepe ibas kita nehken persebahen harus mehuli ras benar. Jadi penungkenen, uga ka carana mere alu payo (benar) ras ialoken Tuhan persembahenta. Persembahen alu payo (benar) ras ialoken Tuhan eme 1). Lit persiapen (ertoto ras nikapken esai kai siharus ibereken). 2). Mere alu tan kemuhen, la banci iteh tan sikawes. 3). Mere asa gegehta. 4). Mere alu kiniteruken ukur, rsd. Jadi ibas kita mere persembahen suelah ras singena ate Tuhan, eme ulihken man Tuhan kai si enggo sialoken ibas Tuhan nari janah neruskenca man kalak si mbutuhkenca. Bagepe ibas kita mere labo guna ncidahken kinibayakenta (guna membanggaken diri), tapi ibas rangka mpermuliaken Tuhan. Emaka ibas kita nehken persembahen alu mehuli ras benar,maka kita ipasu-pasu Tuhan.

Pdt. Steven Kumenit, STh.,M.min.

Nehken Persembahen Pengataken Bujur Bagi Singena Ate Dibata - Mere Alu Kristiani (Mazmur 4:4-9)

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 22 – 29 MEI 2011
==========================
MAZMUR 4 : 4 – 9.

Tema : Nehken Persembahen Pengataken Bujur Bagi Singena Ate Dibata (Mere Alu Kristiani)

LATAR BELAKANG
1. Mazmur enda selain Mazmur pertoton paksa berngi (muat tunduh berngi), tapi pe igelari Mazmur Perngandungen (bah Indo = Ratapan). Ibas Mazmur enda, teridah kal pemazmur ncidahken kinitekenna man Tuhan erkiten perlindungen Tuhan man bana. Bagepe pemazmur ncidahken eksistensi Tuhan, sienggo milih ia jadi serayanna (raja bangsa Israel), bagepe pe megiken penderkuh pemazmur.
2. Pemazmur nggejapken ibas perlindungen Tuhan, geluhna lit ibas perdamen ras ketenengen, emaka banci pemazmur medem, ntabeh pertunduhna dingen teneng. Enda me simbedaken pemazmur (Daud) ras siernembeh ate man Daud (musuh-musuh Daud). Sebab i mata Tuhan, Daud punya nilai tersendiri, erkiteken sie me adi Daud erlebuh mindo penampat man Tuhan, ibegikenNa, sebab Daud eme raja bekas pilihenNa.
3. Ibas pertoton pribadi Daud enda, Daud mpersingeti musuh-musuhna gelah mbiar man Tuhan ula man manusia, gelah musuh-musuhna la erdosa, sebab adi erdosa maka mpereh pernembeh ate Tuhan, erkiteken sie me maka, kalak siernembeh ate man Daud ibas ingan medem (ope tunduh) harus rukur alu mbages. Maksud Daud gelah kalak si ernembeh ate man Daud banci rukur alu mehuli, ula terikut emosi. Rukur sangana tayang i kamarna, ngataken gelah perukurenna la terpengaruh ku perukuren kalak. Jadi murni kesimpulanna sendiri siidatna.
4. Gelah la reh rawa Dibata man musuh-musuh Daud, maka siharus ibahan musuh-musuh Daud eme rekonsiliasi (erdame) ras Tuhan arah nehken persembahen sipatut man Tuhan. Sebab ibas nehken persembahen sipatut man Tuhan, maka banci ermakna man musuh-musuh Daud. Ibas teologi persembahen bangsa Israel, kalak sinehken persembahen alu meriah ukur sue ras undang-undang agama kalak Yahudi maka ialoken Dibata me persembahenna, bagepe dosana nggo ialemi Dibata. Lit empat bentuk persembahen sibanci Dibata ngalemi dosa kalak, eme 1). Persembahen tutungen (Imamat 1:3-17; 6:13, tujunna penebusan dosa. 2). Persembahen pengalemi dosa (Imamat 4:1-5:13; 6:24-30), tujunna penebusan dosa. 3). Persembahen penebus salah (Imamat 5:14-6:7; 7:1-10), tujunna penebusan dosa alu ganti rugi. 4). Persembahen sajian (Imamat 2:1-16; 6:14-23), tujunna, mindo gelah Dibata masu-masu (bah. Indo = berkenan).
5. Pertoton Daud enda itujuken man kalak sigombang-gombangi ia. Jadi penungkunen ise kin kalak sigombang-gombangi ia ? eme Absalom, anakna sendiri arah ndeharana Maakha, ia la kalak Israel, Maakha anak raja Gesur. “Igulingken Absalom raja Daud ibas kursi rajana. Enggo melala pengikut Absalom. Erkiteken sie me raja Daud cebuni, janah ibas ingan cebuni ertoto ia.

THEOLOGIA NASKAH
- Daud eme raja pilihen Tuhan, emaka adi erlebuh ia man Tuhan, ibegiken Tuhan ia.
- Nggirgir ras gentarlah i adep-adepen Tuhan, olanai kam erdosa. Janah ertotolah man Tuhan.
- Persembahkenlah persembahen sipatut man Tuhan.

APLIKASI
Persembahen labo saja bagin ibas liturgi kebaktin, tapi persembahen eme bagin kegeluhen kalak kristen. Emaka kerina bentuk kegeluhenta harus berbentuk persembahen, gelah kita tetap nggeluh bagi singena ate Tuhan.
Lit dua bentuk persembahen : 1). Persembahen siberbentuk kula (band. Roma 12:1; bagepe Yesus Kristus mpersembahken diriNa guna nebusi dosa manusia). 2). Persembahen materi. Persembahen enda pe lit piga-piga bentuk, eme a). Sen. b). Perhiasan. c). Inatura (berbentuk barang hasil bumi). Janah sijadi bahasenta skali enda eme persembahen siberbentuk materi.
Sijadi penungkunen man banta engkai kita harus nehken persembahen, subuk ibas kebaktin, PA ras nehken persembahen persepuluhen , pengataken bujur ras persembahen kerja rani ? Jawabanna eme erkiteken Tuhan e sinepa (pencipta), Tuhan e ulu pemere (pemberi), janah Tuhan enggo masu-masu kita. Tuhan enggo leben mere man banta. Jadi adi kita mere persembahen erkiteken kita ngekelengi Tuhan asa ukurta, asa tendinta, dingen asa gegehnta lit. Memang Tuhu, labo jumlah nominalna siibutuhken Tuhan, tapi arah pusuh siersuruh, tapi labo berarti nominal la perlu, perlu, sebab mbue sitikna persembahen kita, tergantung kinitekenta man Tuhan Dibata. Bagepe ibas kita nehken persebahen harus mehuli ras benar. Jadi penungkenen, uga ka carana mere alu payo (benar) ras ialoken Tuhan persembahenta. Persembahen alu payo (benar) ras ialoken Tuhan eme 1). Lit persiapen (ertoto ras nikapken esai kai siharus ibereken). 2). Mere alu tan kemuhen, la banci iteh tan sikawes. 3). Mere asa gegehta. 4). Mere alu kiniteruken ukur, rsd. Jadi ibas kita mere persembahen suelah ras singena ate Tuhan, eme ulihken man Tuhan kai si enggo sialoken ibas Tuhan nari janah neruskenca man kalak si mbutuhkenca. Bagepe ibas kita mere labo guna ncidahken kinibayakenta (guna membanggaken diri), tapi ibas rangka mpermuliaken Tuhan. Emaka ibas kita nehken persembahen alu mehuli ras benar,maka kita ipasu-pasu Tuhan.

Pdt. Steven Kumenit, STh.,M.min.

Selasa, 10 Mei 2011

Etika Kerja Orang Kristen (Amsal 20:1-15)

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 15 – 21 MEI 2011
========================
KUAN-KUANEN 20 : 1-15.

Tema : Etika Erdahin Ibas Kalak Kristen.

LATAR BELAKANG
1. Salah sada tujun kitab Kuan-kuanen eme gelah litna sada keberhasilan, sebab kitab Kuan-kuanen enda nuratken piga-piga petunjuk guna nggeluh ibas keberhasilan. Gelah she ku je, maka kitab Kuan-kuanen enda rusur ncidahken hal si positif ras negatif, gelah simegi (anak) banci meteh simehuli ras ndalanken simehuli e, sebab si mehuli e mpereh keberhasilan. Janah enda labo saja terjeng ncidahken simehuli ras si la mehuli, tapi kepentaren enda harus ngeluh ibas pusuh, sebab pusuh me simengendaliken kerinana (band= pemahaman bangsa Israel). Ipihak si deban tujun Kuan-kuanen enda guna mendidik anak-anak.
2. Ibas pandangan teologi kalak Israel, maka keberhasilan berhubungen erat ras kepatuhan man Tuhan Dibata, ermaka ibas bangsa Israel ndalanken kai siiperentahken Dibata maka banci sikataken bangsa Israel pasti sukses ibas kegeluhenna. Memang kitab-kuan-kuanen enda lebih menekankan penerapen kekelengen, emaka adi keleng kal ate bangsa Israel man Tuhan, maka harus min teridah ibas perbahanenna tep-tep wari eme ngkelengi diri sendiri ras ndalanken simehuli ibas kegeluhenna, termasuk uga gelah banci berhasil ibas kegeluhenna.
3. Bangsa Israel harus tetap pentaren gelah makeken kepentarenna guna kegeluhenna, sebab ibas bangsa Israel mpraktekken kepentaren berarti mengaplikasikan kuasa (mewujudnyatakan) “ilahi” ibas kegeluhenna tep-tep wari, sebab kenca manusia ndabuh ku bas dosa, kegeluhen ibas doni enda harus “iupayaken” manusia, emaka adi la erdahin maka manusia pasti mate. Padahal kenca Dibata njadiken manusia, isuasruh Dibata manusia guna erdahin guna ncukupken kebutuhen geluhna. Emaka kepentaren merupaken alat guna ndalanken kegeluhen manusia.
4. Ibas oratenta kohelet ncidahken karakter manusia, eme sekalak pemabuk pasti erbahanca turah perubaten, janah kerna kalak si perkisat sila nggit erdahin, bagepe kerna kiniganjangen ukur, kerina enda mpereh kerugin man manusia, tapi pe man bangsa. Emaka siharus ilakoken bangsa Israel eme erdahin alu mehuli ras nggeluh ibas kebujuren. Guna she ku je maka si paling penting bangsa Israel harus makeken cuping guna megiken pengajaren simehuli, ras tetap erlajar ibas hal-hal simehuli si lit I tengah-tengah masyakat, emaka harus makeken mata alu mehuli.
5. Kohelet ncidahken man bangsa Israel (muridna) kerna kepentaren sesekalak jelma teridah ibas perbahanenna. Janah bersih ras bujur sesekalak jelma intandai arah perbahanenna. Bagepe kalak si lit bas ia kepentaren maka banci itehna isi pusuh sesekalak jelma, tapi sebalikna alu la lit kepentaren bas sesekalak jelma kegeluhenna la “terkendali”. Ibas hal enda si perkisat berarti bas ia la lit kepentaren, sebab la pernah ia ngukurken kerna masa depanna. Bagepe ibas kalak si la lit bas ia kepentaren maka lit bas ia biak meganjang ukur, rsd.

THEOLOGIA NASKAH
- Kalak si la pentar siibahanna eme iinemna minemen keras, nggit rubat, perkisat, la lit keadilen ras kebujuren.
- Kepentaren sesekalak jelma teridah arah perbahanenna.
- Pinggel guna megiken mata guna ngenen, duana e Tuhan kap si njadikenca.

APLIKASI
Erdahin eme pemere ras persuruhen Dibata, jadi ibas kita erdahin, berarti kita nggo melaksanakan persuruhen Dibata, jadi la terjeng guna ncukupkenken keperlun geluh ngenca. Emaka erdahin merupaken sada ethos kerja kalak si tek man Tuhan (kalak) kristen. Tapi nterem ka nge kalak siidah enggo benea ethos kerjana, si lit bas ia eme la nggit erdahin, janah adi erdahin, si la mehuli siidalankenna.
Ibas pemahaman Calvin kerna erdahin eme kalak siterpilih ibas Dibata teridah arah ibas darat nari, termasuk ibas erdahin. Emaka kalak si tutus erdahin, aktif bekerja keras, ncidahken bukti man dirina sendiri ras man kalak sideban maka ia eme kalak siterpilih, tapi sebalikna kalak sibiasa-biasa saja ras ncidahken kemalasan banci sipastiken ia kena sumpah/kutuk.
Ibas zaman sigenduari teridah reh teremna kalak perkisat, janah adi ia erdahin, siibahanna eme si la ngena ate Dibata, apakah korupsi ntah pe erbahan si la bujur. Enda tentuna la mehuli. Memang perlu kita sen, tapi ula min erkiteken sen e sirang kita ras Tuhan. Tapi marilah selaku kita kalak kristen harus erdahin, lapangan pekerjaan melala, janah adi erdahin kita harus me simehuli si ngena ate Tuhan siibahan, sebab ibas kita erdahin berarti kita enggo patuh kita man Tuhan, janah erdahin merupaken sada ibadah man Tuhan.

Pdt. Steven Kumenit STh, M.Min.

Etika Bekerja Pada Orang Kristen (Amsal 20:1-15)

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 15 – 21 MEI 2011
========================
KUAN-KUANEN 20 : 1-15.

Tema : Etika Erdahin Ibas Kalak Kristen.

LATAR BELAKANG
1. Salah sada tujun kitab Kuan-kuanen eme gelah litna sada keberhasilan, sebab kitab Kuan-kuanen enda nuratken piga-piga petunjuk guna nggeluh ibas keberhasilan. Gelah she ku je, maka kitab Kuan-kuanen enda rusur ncidahken hal si positif ras negatif, gelah simegi (anak) banci meteh simehuli ras ndalanken simehuli e, sebab si mehuli e mpereh keberhasilan. Janah enda labo saja terjeng ncidahken simehuli ras si la mehuli, tapi kepentaren enda harus ngeluh ibas pusuh, sebab pusuh me simengendaliken kerinana (band= pemahaman bangsa Israel). Ipihak si deban tujun Kuan-kuanen enda guna mendidik anak-anak.
2. Ibas pandangan teologi kalak Israel, maka keberhasilan berhubungen erat ras kepatuhan man Tuhan Dibata, ermaka ibas bangsa Israel ndalanken kai siiperentahken Dibata maka banci sikataken bangsa Israel pasti sukses ibas kegeluhenna. Memang kitab-kuan-kuanen enda lebih menekankan penerapen kekelengen, emaka adi keleng kal ate bangsa Israel man Tuhan, maka harus min teridah ibas perbahanenna tep-tep wari eme ngkelengi diri sendiri ras ndalanken simehuli ibas kegeluhenna, termasuk uga gelah banci berhasil ibas kegeluhenna.
3. Bangsa Israel harus tetap pentaren gelah makeken kepentarenna guna kegeluhenna, sebab ibas bangsa Israel mpraktekken kepentaren berarti mengaplikasikan kuasa (mewujudnyatakan) “ilahi” ibas kegeluhenna tep-tep wari, sebab kenca manusia ndabuh ku bas dosa, kegeluhen ibas doni enda harus “iupayaken” manusia, emaka adi la erdahin maka manusia pasti mate. Padahal kenca Dibata njadiken manusia, isuasruh Dibata manusia guna erdahin guna ncukupken kebutuhen geluhna. Emaka kepentaren merupaken alat guna ndalanken kegeluhen manusia.
4. Ibas oratenta kohelet ncidahken karakter manusia, eme sekalak pemabuk pasti erbahanca turah perubaten, janah kerna kalak si perkisat sila nggit erdahin, bagepe kerna kiniganjangen ukur, kerina enda mpereh kerugin man manusia, tapi pe man bangsa. Emaka siharus ilakoken bangsa Israel eme erdahin alu mehuli ras nggeluh ibas kebujuren. Guna she ku je maka si paling penting bangsa Israel harus makeken cuping guna megiken pengajaren simehuli, ras tetap erlajar ibas hal-hal simehuli si lit I tengah-tengah masyakat, emaka harus makeken mata alu mehuli.
5. Kohelet ncidahken man bangsa Israel (muridna) kerna kepentaren sesekalak jelma teridah ibas perbahanenna. Janah bersih ras bujur sesekalak jelma intandai arah perbahanenna. Bagepe kalak si lit bas ia kepentaren maka banci itehna isi pusuh sesekalak jelma, tapi sebalikna alu la lit kepentaren bas sesekalak jelma kegeluhenna la “terkendali”. Ibas hal enda si perkisat berarti bas ia la lit kepentaren, sebab la pernah ia ngukurken kerna masa depanna. Bagepe ibas kalak si la lit bas ia kepentaren maka lit bas ia biak meganjang ukur, rsd.

THEOLOGIA NASKAH
- Kalak si la pentar siibahanna eme iinemna minemen keras, nggit rubat, perkisat, la lit keadilen ras kebujuren.
- Kepentaren sesekalak jelma teridah arah perbahanenna.
- Pinggel guna megiken mata guna ngenen, duana e Tuhan kap si njadikenca.

APLIKASI
Erdahin eme pemere ras persuruhen Dibata, jadi ibas kita erdahin, berarti kita nggo melaksanakan persuruhen Dibata, jadi la terjeng guna ncukupkenken keperlun geluh ngenca. Emaka erdahin merupaken sada ethos kerja kalak si tek man Tuhan (kalak) kristen. Tapi nterem ka nge kalak siidah enggo benea ethos kerjana, si lit bas ia eme la nggit erdahin, janah adi erdahin, si la mehuli siidalankenna.
Ibas pemahaman Calvin kerna erdahin eme kalak siterpilih ibas Dibata teridah arah ibas darat nari, termasuk ibas erdahin. Emaka kalak si tutus erdahin, aktif bekerja keras, ncidahken bukti man dirina sendiri ras man kalak sideban maka ia eme kalak siterpilih, tapi sebalikna kalak sibiasa-biasa saja ras ncidahken kemalasan banci sipastiken ia kena sumpah/kutuk.
Ibas zaman sigenduari teridah reh teremna kalak perkisat, janah adi ia erdahin, siibahanna eme si la ngena ate Dibata, apakah korupsi ntah pe erbahan si la bujur. Enda tentuna la mehuli. Memang perlu kita sen, tapi ula min erkiteken sen e sirang kita ras Tuhan. Tapi marilah selaku kita kalak kristen harus erdahin, lapangan pekerjaan melala, janah adi erdahin kita harus me simehuli si ngena ate Tuhan siibahan, sebab ibas kita erdahin berarti kita enggo patuh kita man Tuhan, janah erdahin merupaken sada ibadah man Tuhan.

Pdt. Steven Kumenit STh, M.Min.

Etika Erdahin Ibas Kalak Kristen (Kuan-kuanen 20:1-15).

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 15 – 21 MEI 2011
========================
KUAN-KUANEN 20 : 1-15.

Tema : Etika Erdahin Ibas Kalak Kristen.

LATAR BELAKANG
1. Salah sada tujun kitab Kuan-kuanen eme gelah litna sada keberhasilan, sebab kitab Kuan-kuanen enda nuratken piga-piga petunjuk guna nggeluh ibas keberhasilan. Gelah she ku je, maka kitab Kuan-kuanen enda rusur ncidahken hal si positif ras negatif, gelah simegi (anak) banci meteh simehuli ras ndalanken simehuli e, sebab si mehuli e mpereh keberhasilan. Janah enda labo saja terjeng ncidahken simehuli ras si la mehuli, tapi kepentaren enda harus ngeluh ibas pusuh, sebab pusuh me simengendaliken kerinana (band= pemahaman bangsa Israel). Ipihak si deban tujun Kuan-kuanen enda guna mendidik anak-anak.
2. Ibas pandangan teologi kalak Israel, maka keberhasilan berhubungen erat ras kepatuhan man Tuhan Dibata, ermaka ibas bangsa Israel ndalanken kai siiperentahken Dibata maka banci sikataken bangsa Israel pasti sukses ibas kegeluhenna. Memang kitab-kuan-kuanen enda lebih menekankan penerapen kekelengen, emaka adi keleng kal ate bangsa Israel man Tuhan, maka harus min teridah ibas perbahanenna tep-tep wari eme ngkelengi diri sendiri ras ndalanken simehuli ibas kegeluhenna, termasuk uga gelah banci berhasil ibas kegeluhenna.
3. Bangsa Israel harus tetap pentaren gelah makeken kepentarenna guna kegeluhenna, sebab ibas bangsa Israel mpraktekken kepentaren berarti mengaplikasikan kuasa (mewujudnyatakan) “ilahi” ibas kegeluhenna tep-tep wari, sebab kenca manusia ndabuh ku bas dosa, kegeluhen ibas doni enda harus “iupayaken” manusia, emaka adi la erdahin maka manusia pasti mate. Padahal kenca Dibata njadiken manusia, isuasruh Dibata manusia guna erdahin guna ncukupken kebutuhen geluhna. Emaka kepentaren merupaken alat guna ndalanken kegeluhen manusia.
4. Ibas oratenta kohelet ncidahken karakter manusia, eme sekalak pemabuk pasti erbahanca turah perubaten, janah kerna kalak si perkisat sila nggit erdahin, bagepe kerna kiniganjangen ukur, kerina enda mpereh kerugin man manusia, tapi pe man bangsa. Emaka siharus ilakoken bangsa Israel eme erdahin alu mehuli ras nggeluh ibas kebujuren. Guna she ku je maka si paling penting bangsa Israel harus makeken cuping guna megiken pengajaren simehuli, ras tetap erlajar ibas hal-hal simehuli si lit I tengah-tengah masyakat, emaka harus makeken mata alu mehuli.
5. Kohelet ncidahken man bangsa Israel (muridna) kerna kepentaren sesekalak jelma teridah ibas perbahanenna. Janah bersih ras bujur sesekalak jelma intandai arah perbahanenna. Bagepe kalak si lit bas ia kepentaren maka banci itehna isi pusuh sesekalak jelma, tapi sebalikna alu la lit kepentaren bas sesekalak jelma kegeluhenna la “terkendali”. Ibas hal enda si perkisat berarti bas ia la lit kepentaren, sebab la pernah ia ngukurken kerna masa depanna. Bagepe ibas kalak si la lit bas ia kepentaren maka lit bas ia biak meganjang ukur, rsd.

THEOLOGIA NASKAH
- Kalak si la pentar siibahanna eme iinemna minemen keras, nggit rubat, perkisat, la lit keadilen ras kebujuren.
- Kepentaren sesekalak jelma teridah arah perbahanenna.
- Pinggel guna megiken mata guna ngenen, duana e Tuhan kap si njadikenca.

APLIKASI
Erdahin eme pemere ras persuruhen Dibata, jadi ibas kita erdahin, berarti kita nggo melaksanakan persuruhen Dibata, jadi la terjeng guna ncukupkenken keperlun geluh ngenca. Emaka erdahin merupaken sada ethos kerja kalak si tek man Tuhan (kalak) kristen. Tapi nterem ka nge kalak siidah enggo benea ethos kerjana, si lit bas ia eme la nggit erdahin, janah adi erdahin, si la mehuli siidalankenna.
Ibas pemahaman Calvin kerna erdahin eme kalak siterpilih ibas Dibata teridah arah ibas darat nari, termasuk ibas erdahin. Emaka kalak si tutus erdahin, aktif bekerja keras, ncidahken bukti man dirina sendiri ras man kalak sideban maka ia eme kalak siterpilih, tapi sebalikna kalak sibiasa-biasa saja ras ncidahken kemalasan banci sipastiken ia kena sumpah/kutuk.
Ibas zaman sigenduari teridah reh teremna kalak perkisat, janah adi ia erdahin, siibahanna eme si la ngena ate Dibata, apakah korupsi ntah pe erbahan si la bujur. Enda tentuna la mehuli. Memang perlu kita sen, tapi ula min erkiteken sen e sirang kita ras Tuhan. Tapi marilah selaku kita kalak kristen harus erdahin, lapangan pekerjaan melala, janah adi erdahin kita harus me simehuli si ngena ate Tuhan siibahan, sebab ibas kita erdahin berarti kita enggo patuh kita man Tuhan, janah erdahin merupaken sada ibadah man Tuhan.

Pdt. Steven Kumenit STh, M.Min.

Senin, 09 Mei 2011

IsalihkenNa Ceda Ate Jadi Keriahen (Yohanes 16:16-20).

BAHAN KHOTBAH KHOTBAH MINGGU 15 MEI 2011
GEREJA GBKP
=========================================
Introitus : Bahan maka kalak si merdang dingenna tangis, banci rani alu
ersurak (Mazmur 126:5)
Ogen : Mazmur 66:1-7.
Khotbah : Yohanes 16:16-20.
Tema : IsalihkenNa Ceda Ate Jadi Keriahen.

LATAR BELAKANG
1. Sijadi bahan khotbahnta enda (Yohanes 16:16-20) eme sada percakapan antara Yesus ras ajar-ajarNa kenca dung man ras-ras, bagepr ope denga wari paskah kalak Yahudi. Kejadin enda jadi ope denga Yesus mate. Ibas percakapan Yesus ije lit sada hal sipebetehkenNa kerna kai si bakal inanami ajar-ajar Yesus ibas doni enda.
2. Ibas percakapan Yesus ras ajar-ajarNa, lit sada hal sikurang iangkai ajar-ajar eme kerna "Kentisik nari lanai Aku idahndu, jenari kentisik nari ka idahndu ka me Aku”. Erkiteken sie me nungkun sapih-sapih ajar-ajar e, kai maksud Yesus e, alu sada pengarapen lit min sada jababan arah ia, tapi la ka bo datna sada jababan si pasti. Amin gia la isungkun ajar-ajar Yesus kerna maksud e man Yesus, tapi iteh Yesus maksud ajar-ajarNa e, emaka iterangken Yesus kerna maksud perkataanNa e.
3. Memang teridah Yesus la njawab penungkunen e secara langsung tapi justru ituriken Yesus kerna ertina ceda ate salih jadi keriahen. Memang adi sipegermetken maka, kai siikataken Yesus e lit maknana, eme tuhu erkiteken doni enda la ngaloken Yesus, Yesus itulak doni enda emaka Yesus harus mate, emaka ceda kal ate ajar-ajar kerna sie, Janah bangsa doni enda ermeriah ukur, akapna ia nggo jadi pemenang. Tapi ibas sada paksa (ibas wari si peteluken kenca Yesus mate), Yesus keke ibas si mate nari, janah enda mereken sada pengarapen man ajar-ajar kerna ise kin situhuna Yesus. La saja mereken sada pengharapen, tapi pe mereken sada keriahen man ajar-ajar. Enda erkiteken kai ? erkiteken kuasa dosa ras kuasa iblis enggo italuken Yesus. Alu bage, perkataan Yesus e mengandung pengertin kematen ra kekeken Yesus ibas si mate nari.
4. Kematen Yesus labo merupaken kemenangen doni enda, tapi kematen Yesus merupaken sada dalan siidalani Yesus guna nelamatken kerina jelma, emaka lit me kekeken.
5. Perkataan Yesus enda gelah ajar-ajar banci ngangkai kerna sienda kerina alu bage, ibas paksana kari, ija Yesus harus mate maka terjadi me suasana si bagenda rupana. Janah maksud enda kerina gelah ajar-ajar tek kerna Yesus reh ibas Dibata nari. Persoalen enda me situhuna si terjadi paksa zaman Yohanes. Jadi ibas bahan khotbahnta enda, la saja Yesus nerangken kerna kematen ras kekekenNa, tapi pe Yohanes nerangken kerna ise kin Yesus man “pembacana”, sebab lit paksa sie, sada aliren siberkembang eme gnostik si meraguken kerna kematen ras kekeken Yesus. Alu nerangken sienda ate, Yohanes ngataken kami enda me saksina.

APLIKASI
Nina Wiliam Manson dari Edinburgh : Satu-satunya Allah yang dikenal dalam Perjanjian Baru adalah Allah Kebangkitan. Kebangkitan Kristus adalah poros berlian tempat berputarnya kebenaran kristiani. Jika persukutan para murid dengan Guru berakhir pada kayu salib, maka Injil merupakan satu omong kosong belaka dan iman kita adalah sekam yang hampa. Tapi siterjadi eme Yesus Keke ibas si mate nari, janah enda me simereken pengharapen ras keriahen man banta. Tapi memang sisadari amin gia Yesus enggo menang ngelawan kuasa setan tapi siterjadi iblis tetap denga erdahin ibas doni enda guna naluken ras nirangken persadanta ras Yesus Kristus. Erbage-bage cara siibahan iblis gelah kita sirang ras Tuhan. Tapi teklah kita ibas ejarah keselamatan manusia, Dibata tetap erdahin guna kita, sebab ate Dibata gelah kita tetap nggeluh ibas keselamaten. Ate Dibata ibas kerina kata ras perbahanennta teridah min kita enda nggeluh ibas keriahen Paskah. Tuhu sada paksa kita umpa perbeben ras kiniseran, tapi ula min perbeben ras kiniseran e erbahanca kita sirang ras Tuhan, tapi jadikenlah perbeben ras kiniseran e erbanca kita reh gegehna ncidahken persadanta ras Tuhan.
Tuhu kita enggo nggeluh ibas kemerdekaan ras keselamatan, tapi labo berarti kegeluhenta ibas doni lanai lit tantangan, lit nge. Tantangan-tantangan e banci berupa ekonomi, jabatan, kinilaersadan, pinidasan, la lit kekelengen, penolaken doni enda erkiteken kita kalak kristen, ras ceda ate. Kerina enda nggeluh ibas doni enda. Janah adi kita khusus ngerana kerna ceda ate labo saja terjeng kematen, tapi pe ibas erbage-bage hal si menyangkut kesedihan hati ras kesusahan hati. Memang tuhu sada paksa kita pasti nge nanami kerna sienda, tapi jaminan Tuhan man kalak sierceda ate eme iberekenNa pengapul (Matius 5:3). Ibas pengapul enda lit telu makna, eme 1). Sangana kita erceda ate, reh Dibata ngapuli kita alu erbage-bage cara, apakah perpulungen ntah Ia sendiri. 2). Kesah si Badia ngapuli alu erbage-bage cara, sebab e me fungsi Kesah Si Badia mereken pengapul man banta. (Kesah Si Badia = Parakletos). 3). Litna makna eskatologis, ija ibas paksana kita ndatken kegeluhen ras Dibata, sebab kalak si tetap setia man Tuhan nggeluh me ras Tuhan i Surga. Perbahanan Tuhan sibagenda man banta, erkiteken la ate Dibata ngenen kita nggeluh ibas ceda ate, sebab kalak singgeluh ibas ceda ate si cukup mberat banci ndabuh kubas dosa, emaka Tuhan singgeluh tetap mpegegehi kita ras ngapuli kita. Sipenting man banta kita harus tek man Tuhan. Sebab Tuhan siisembah kita ngasup naluken erbage-bage perbeben ras kiniseran si lit bas kegeluhenta, emaka erpengendeslah kita man Tuhan Dibata.

Pdt. Steven Kumenit, STh.,M.Min.

Kamis, 05 Mei 2011

BUAH-BUAH ROH (Galatia 5:22-26)

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 8 – 14 MEI 2011
GALATI 5:22-26.

Tema : Ulih Kesah Si Badia (Buah-Buah Roh).

LATAR BELAKANG
1. Secara umum Kitab Galati enda eme surat rasul Paulus man perpulungen Galati, janah fungsina eme guna menasehati perpulungen, sebab paksa sie lit kelompok kristen asal Yahudi sitetap njemak ajaran agama Yahudi. Ajaran enda ngataken keselamatan labo bias adi terjeng tek man Yesus Kristus saja, tapi pe harus ngikuti Taurat, khususna kerna sunat, emaka ajaran enda erbahan “kebingungan man perpulungen, bagepe nggo lit siterikut kubas ajaran e. La saja pengajaren enda si turah ibas perpulungen, tapi pe lit “hasutan-hasutan” gelah perpulungen ngelawan Paulus, sebab Paulus labo rasul. Enda ibahan Paulus sebab, perpulungen Galati, Paulus sendiri simantekisa.
2. Ibas pandangan Paulus kerna kalak si enggo tek man Tuhan Yesus Kristus eme kalak si enggo tek man Tuhan berarti ia enggo bebas ibas kutukan Hukum taurat. Siimaksudkan kutukan hukum taurat eme sada pandangan singataken maka arah hukum taurat, ntah ibas patuh ndalanken hukum taurat maka manusia banci selamat. Paulus ngataken enda sebab keselamatan labo arah ndalanken hal-hal si formalitas agama khususna kerna sunat, tapi kerna tek man Tuhan saja. Jadi kalak si enggo bebas lanai ia terikat man hukum taurat tapi ndalanken kai singena ate Tuhan. Janah enda me siikataken pendahin Kesah Si Badia.
3. Paulus mereken penjelasan kerna makna kalak si enggo tek man Yesus Kristus, ija kalak si enggo tek man Yesus Kristus berarti “kerincuhen dagingan” lanai erkuasa bas diri kalak si enggo tek man Yesus, sebab sipat-sipat kedagingan enggo ibunuh i kayu persilang, tapi si lit eme ulih Kesah Si Badia. Ulih Kesah Si Badia lit erkiteken batang si mejile, janah batang e eme Yesus Kristus (band. Yohanes 15).
4. Paulus makekan kata buah (band. Bahasa Karo = ulih) gelah mpertegas kerna makna buah, ija buah e la pernah iban, tapi jadi alu sendirina. Sehubungen ras si enda, ate Paulus ngataken man perpulungen Galati eme kerna makna ulih Kesah Si Badia. Ulih Kesah Si Badia sipatna eme mpersadaken manusia.
5. Nasehat Paulus man perpulungen i Galati enda khususna kerna ulih Kesah si Badia eme gelah pepulungen nggeluh ibas ulu kegeluhen eme Kesah Si Badia. Jadi, kegeluhen situhu-tuhu merupaken penekanan Paulus. Perpulungen Galati enggo nggeluh erpalasken Kesah Si Badia emaka ula min bene keselamaten e erkiteken kerincuhan daging. Sebab adi bas perpulungen lit meganjang ukur, la lit kekelengen, la lit kesabaren, erbahan si la mehuli ras la terkuasaina dirina, rsd berarti ngelawan Kesah Si Badia, emaka ije lanai lit keriahen ras kemalemen ate. Jadi alu litna ulih Kesah Si Badia ibas diri anggota perpulungen maka siterjadi i tengah-tengah perpulungen eme hubungen si harmonis, bagepe perpulungen ndalanken kai siisura-suraken Kesah Si Badia, alu bage maka la sia-sia kematen Yesus Kristus i kayu persilang.

THEOLOGIA NASKAH
- Ulih Kesah Si Badiah la lit isingetken ibas undang-undang.
- Kalak sienggo jadi sikerajangen Kristus, perukuren secara manusia enggo ibunuh ibas kayu persilang, rikut ras kerincuhen dagingna bage pe sura-surana.
- Erkiteken Kesah Si Badia me si mereken kegeluhen man banta, e maka lagu langkahta pe arus rikutken peraten Kesah e.

APLIKASI
Ulih Kesah Si Badia eme pemere Dibata, janah enda kerina lit bas kita, sebab kita enda manusia simbaru. Manusia si nggeluh ibas makna Paskah. Janah tujun ulih Kesah Si Badia eme gelah kita tetap jadi anak-anak Dibata ras tetap nggeluh ibas persadan, bagepe gelah gereja Tuhan lebih maju. Janah lebih asangken sie, ibas sipraktekkan ulih Kesah Si Badia, emaka alu sendirina enggo sicidahkan karakterta selaku kalak si erkiniteken man Tuhan Dibata. Janah reh rusurna kita mpraktekkan ulih Kesah Si Badia ibas kegeluhenta, maka reh dewasana kegeluhenta erkiniteken man Tuhan, sebab kita ngasup mpraktekkan ulih Kesah Si Badia erkiteken siteh nge maka la sia-sia kita ndalanken kerina e, janaj pagi dat kita me rudang-rudang kegeluhen siibereken Tuhan man banta. Kita ngaloken pasu-pasu idur Dibata nari. Emaka gelah ulih Kesah Si Badia e berkwalitas ibas kegeluhenta, kita harus tetap nggeluh ras Tuhan, sebab Ia nge sipengasup kita guna ndalanken sie. Bagepe alu litna ulih Kesah Si Badia bas kita, berarti kegeluhenta ras kinitekenta bertumbuh. Sebab lalit Ulih (Buah) ibas batang kayu si enggo mate, kerina buah reh ibas batang kayu si nggeluh. Bage me kerna kegeluhenta arus maka nggeluh, janah rurat (berakar) kubas Yesus Kristus.
Ulih Kesah Si Badia si lit man banta mbaba pengaruh si positif ku bas kegeluhenta, la saja secara pribadi erkiteken kita nggeluh ibas keriahen, kemalemen ate, nggeluh ibas kesabaren, ndalanken perbahanen simehuli, setia, ukur meteruk ras banci ngkuasai dirinta. Bagepe ngena ate kalak man banta sebab sipraktekken ulih Kesah Si Badia. Bagepe siharapken man kalak sideban gelah ia pe banci mpraktekkenna ulih Kesah Si Badia si lit bas kita ibas kegeluhenna tep-tep wari, alu bage banci ia terkelin.
Memang bagi simesera siakap mpraktekkan ulih Kesah Si Badia e erkite-kiteken perbeben ras kiniseran sireh man banta. Tapi situhuna adi lalap kita ersada ras Tuhan. Maka ngasup nge sipraktekken kerina e.

Pdt. Steven Kumenit, STh.,M.Min.

Ulih Kesah Si Badia (Galati 5:22-26)

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 8 – 14 MEI 2011
=========================
GALATI 5:22-26.

Tema : Ulih Kesah Si Badia (Buah-Buah Roh).

LATAR BELAKANG
1. Secara umum Kitab Galati enda eme surat rasul Paulus man perpulungen Galati, janah fungsina eme guna menasehati perpulungen, sebab paksa sie lit kelompok kristen asal Yahudi sitetap njemak ajaran agama Yahudi. Ajaran enda ngataken keselamatan labo bias adi terjeng tek man Yesus Kristus saja, tapi pe harus ngikuti Taurat, khususna kerna sunat, emaka ajaran enda erbahan “kebingungan man perpulungen, bagepe nggo lit siterikut kubas ajaran e. La saja pengajaren enda si turah ibas perpulungen, tapi pe lit “hasutan-hasutan” gelah perpulungen ngelawan Paulus, sebab Paulus labo rasul. Enda ibahan Paulus sebab, perpulungen Galati, Paulus sendiri simantekisa.
2. Ibas pandangan Paulus kerna kalak si enggo tek man Tuhan Yesus Kristus eme kalak si enggo tek man Tuhan berarti ia enggo bebas ibas kutukan Hukum taurat. Siimaksudkan kutukan hukum taurat eme sada pandangan singataken maka arah hukum taurat, ntah ibas patuh ndalanken hukum taurat maka manusia banci selamat. Paulus ngataken enda sebab keselamatan labo arah ndalanken hal-hal si formalitas agama khususna kerna sunat, tapi kerna tek man Tuhan saja. Jadi kalak si enggo bebas lanai ia terikat man hukum taurat tapi ndalanken kai singena ate Tuhan. Janah enda me siikataken pendahin Kesah Si Badia.
3. Paulus mereken penjelasan kerna makna kalak si enggo tek man Yesus Kristus, ija kalak si enggo tek man Yesus Kristus berarti “kerincuhen dagingan” lanai erkuasa bas diri kalak si enggo tek man Yesus, sebab sipat-sipat kedagingan enggo ibunuh i kayu persilang, tapi si lit eme ulih Kesah Si Badia. Ulih Kesah Si Badia lit erkiteken batang si mejile, janah batang e eme Yesus Kristus (band. Yohanes 15).
4. Paulus makekan kata buah (band. Bahasa Karo = ulih) gelah mpertegas kerna makna buah, ija buah e la pernah iban, tapi jadi alu sendirina. Sehubungen ras si enda, ate Paulus ngataken man perpulungen Galati eme kerna makna ulih Kesah Si Badia. Ulih Kesah Si Badia sipatna eme mpersadaken manusia.
5. Nasehat Paulus man perpulungen i Galati enda khususna kerna ulih Kesah si Badia eme gelah pepulungen nggeluh ibas ulu kegeluhen eme Kesah Si Badia. Jadi, kegeluhen situhu-tuhu merupaken penekanan Paulus. Perpulungen Galati enggo nggeluh erpalasken Kesah Si Badia emaka ula min bene keselamaten e erkiteken kerincuhan daging. Sebab adi bas perpulungen lit meganjang ukur, la lit kekelengen, la lit kesabaren, erbahan si la mehuli ras la terkuasaina dirina, rsd berarti ngelawan Kesah Si Badia, emaka ije lanai lit keriahen ras kemalemen ate. Jadi alu litna ulih Kesah Si Badia ibas diri anggota perpulungen maka siterjadi i tengah-tengah perpulungen eme hubungen si harmonis, bagepe perpulungen ndalanken kai siisura-suraken Kesah Si Badia, alu bage maka la sia-sia kematen Yesus Kristus i kayu persilang.

THEOLOGIA NASKAH
- Ulih Kesah Si Badiah la lit isingetken ibas undang-undang.
- Kalak sienggo jadi sikerajangen Kristus, perukuren secara manusia enggo ibunuh ibas kayu persilang, rikut ras kerincuhen dagingna bage pe sura-surana.
- Erkiteken Kesah Si Badia me si mereken kegeluhen man banta, e maka lagu langkahta pe arus rikutken peraten Kesah e.

APLIKASI
Ulih Kesah Si Badia eme pemere Dibata, janah enda kerina lit bas kita, sebab kita enda manusia simbaru. Manusia si nggeluh ibas makna Paskah. Janah tujun ulih Kesah Si Badia eme gelah kita tetap jadi anak-anak Dibata ras tetap nggeluh ibas persadan, bagepe gelah gereja Tuhan lebih maju. Janah lebih asangken sie, ibas sipraktekkan ulih Kesah Si Badia, emaka alu sendirina enggo sicidahkan karakterta selaku kalak si erkiniteken man Tuhan Dibata. Janah reh rusurna kita mpraktekkan ulih Kesah Si Badia ibas kegeluhenta, maka reh dewasana kegeluhenta erkiniteken man Tuhan, sebab kita ngasup mpraktekkan ulih Kesah Si Badia erkiteken siteh nge maka la sia-sia kita ndalanken kerina e, janaj pagi dat kita me rudang-rudang kegeluhen siibereken Tuhan man banta. Kita ngaloken pasu-pasu idur Dibata nari. Emaka gelah ulih Kesah Si Badia e berkwalitas ibas kegeluhenta, kita harus tetap nggeluh ras Tuhan, sebab Ia nge sipengasup kita guna ndalanken sie. Bagepe alu litna ulih Kesah Si Badia bas kita, berarti kegeluhenta ras kinitekenta bertumbuh. Sebab lalit Ulih (Buah) ibas batang kayu si enggo mate, kerina buah reh ibas batang kayu si nggeluh. Bage me kerna kegeluhenta arus maka nggeluh, janah rurat (berakar) kubas Yesus Kristus.
Ulih Kesah Si Badia si lit man banta mbaba pengaruh si positif ku bas kegeluhenta, la saja secara pribadi erkiteken kita nggeluh ibas keriahen, kemalemen ate, nggeluh ibas kesabaren, ndalanken perbahanen simehuli, setia, ukur meteruk ras banci ngkuasai dirinta. Bagepe ngena ate kalak man banta sebab sipraktekken ulih Kesah Si Badia. Bagepe siharapken man kalak sideban gelah ia pe banci mpraktekkenna ulih Kesah Si Badia si lit bas kita ibas kegeluhenna tep-tep wari, alu bage banci ia terkelin.
Memang bagi simesera siakap mpraktekkan ulih Kesah Si Badia e erkite-kiteken perbeben ras kiniseran sireh man banta. Tapi situhuna adi lalap kita ersada ras Tuhan. Maka ngasup nge sipraktekken kerina e.

Pdt. Steven Kumenit, STh.,M.Min.