Kamis, 22 September 2011

PEKAN DOA (WARI 7) - Ertoto Guna Meningkatken Spiritualitas Pemimpin Gereja Ras Pemerintah Ibas Kerina Tingkaten

BAHAN PEKAN DOA
GEREJA GBKP
WARI VII, SABTU 1 OKTOBER 2011.
===============================
Introitus : O TUHAN , dengkehken min pemindonku perdiateken min sorangku tangis, ola tadingken aku. Bali ras kerina nini-niningku, kentisik ngenca aku kesilang ras Kam (Mazmur 39:13).
Ogen : II Raja-Raja 20:2-5.
Khotbah : Mazmur 72:1-20.
Tema : Ertoto Guna Meningkatken Spiritualitas Pemimpin Gereja Ras Pemerintahen Ibas Kerina Tingkatenna.

LATAR BELAKANG
1. Mazmur enda merupaken Mazmur pertoton raja Daud. Janah ibas pertoton enda, Daud ertoto guna kelangsungan kerajaan si ideal. Enda ipenangkihna erkiteken iidah Daud kerajaan simehuli (ideal) banci teridah adi Dibata ikut campur tan, ntah pe adi Dibata masu-masu bangsana. Erkiteken sie guna dat kerajaan si mehuli, si kin bangsa pilihen Tuhan, maka Daud mindo gelah Tuhan masu-masu raja, gelah raja banci ndalanken keadilen man raja, bagepe gelah raja banci sukses ibas kepemimpinanna, bagepe gelah raja banci ihormati bangsa-bangsa si deban ras gelah kegeluhen raja ipasu-pasu Tuhan gelah raja nggeluh ibas mejuah-juah.
2. Erkiteken bangsa Israel eme bangsa pilihen Tuhan emaka, masyarakat Israel harus nggeluh sejatera, janah erkiteken raja Israel eme bekas pilihen Tuhan, janah raja Israel merupaken wakil Dibata, maka raja harus ndalanken fungsi Dibata ibas kepemimpinenna, raja harus mereken keadilen ras kedamen, sebab e merupaken sipat Dibata.
3. Raja harus mperdiateken kegeluhen kalak musil dat perlakun siadil, alu bage situhuna raja mengejawantahkan (mengaplikasi) keadilen ilahi situhu-tuhu mereken keadilen si sama rata man bangsaNa. Jadi hukum ras keadilen harus itegakkan i tengah-tengah bangsa Israel alu la memandang status kegeluhen.
4. Enda iangkat guna menegaskan sada perbedaan simutlak antara kepemimpinen raja ibas bangsa Israel, ras kepemimpinan raja ibas bangsa i darat bangsa Israel. Kepimpinen raja ibas bangsa Israel menekankan kerna mperdiateken ras mimpin alu bujur ras adil, bagepe la atena masyarakatna, termasuk kalak musil la ndatken keadilen. Tapi ibas raja i luar bangsa Israel em kepemimpinenna nggeluh ibas “kelaliman ras otoriter”.
5. Alu kepemimpinen sibagenda me maka masyarakat nggeluh alu sejahtera, emaka raja-raja si deban reh ras meteh kern bangsa Israel e ise, janah mindo pasu-pasu Dibata nari, gelah kegeluhen kerajaan ras masyarakatna bali ras kegeluhen bangsa Israel, nggeluh bujur ras adil ras masyarakatna nggeluh ibas mejuah-juah.

APLIKASI
Cita-cita bangsa Indonesia eme gelah masyarakat nggeluh ibas kesejahteraan, emaka perangkat siiciptaken ibas pemerintah mengarah ku je. Janah pemimpin negara, mulai ibas presiden nari se ku tingkat si meteruk harus ndalanken roda pemerintahan simehuli, gelah tercipta me keadilan , kedamen ras kesaejahteraan. Tapi siidah genduari, enda ndauh denga bas kegeluhenta ibas berbangsa ras bernegara. Praktek-praktek kinilabujuren justru ipraktekken piga-piga kalak si la bertanggungjawab, emaka siidah nterem denga rakyat si musil bas negaranta, janah hukum ras keadilen lenga kal itegakkan alu mehuli.
Memang kegeluhen sibagenda mbaba masyarakat jadi apatis (masa bodoh), emaka siterjadi nggo lanai diate rakyat kal dungna mendukung kebijaken pemerintah, tempa-tempa masyarakat lanai mperdiateken norma-norma kegeluhen selaku berbangsa ras bernegara. Perbahanen sibagenda tentuna la mereken dalan keluar si mehuli. Amin gia lit denga pemerintah si la nggit megiken sora penderkuh masyarakat nari. Tapi tek kita, Dibata berkarya denga bas kegeluhen bangsa Indonesia enda. Emaka ula kita putus asa, emaka ertotolah kita man Tuhan, pindo gelah pemimpin gereja ula “terhisap” ras erteman ras pemerintah si la mperdiateken kesejahteraan bangsana, ras la ndalanken hukum ras keadilen si tuhu-tuhu. Ibas kita ertoto guna pemimpin gereja, maka pemimpin gereja banci tetap ndalanken sora kenabianna. Janah ertoto pe kita man pemerintah si lit genduari, sebab ibas pemahaman kinitekenta, pemerintah e me wakil Dibata kap (band. Roma 13). Emaka tentuna ibas kita ertoto guna pemerintah, pemerintah banci ndalkanken pemerintahen sibujur ras mperdiateken kesejahteraan masyarakatna.

Pdt. Steven Kumenit, STh,M.Min.

PEKAN DOA (WARI 6) - Ertoto Guna Meningkatken Spiritualitas Kerina Kalak Karo

BAHAN PEKAN DOA
GEREJA GBKP
WARI VI, JUMAT 30 SEPTEMBER 2011.
================================
Introitus : Adi kalak bujur mandang dingen ngukum aku, tama kiniulin kap e man bangku. Tapi pujin i bas kalak jahat nari la kualoken, sabap aku usur ertoto ngelawan perbahanenna si jahat (Mazmur 141:5).
Ogen : Bilangen 21:6-9.
Khotbah : Nehemia 1:1-10.
Tema : Ertotot Guna Meningkatken Spiritualitas Kerina Kalak Karo.

LATAR BELAKANG
1. Nehemia eme sekalak kalak Yahudi si erdahin i Istana kerajaan Persia selaku juru minem raja. Tapi amin gia Nehemia enggo nggeluhb sikap ije, tetap denga nge perukurenna ku Yerusalem, khususna kerna kegeluhen bangsa Yehuda. Erkiteken sie me tupung reh seninana eme Hanani ras piga-piga kade-kadena i Yerusalem nari, isungkunna kerna perkembangen kegeluhen kalak Yahudi kenca mulih ibas pembuangen. Idatna sada berita kepeken bangsa Yahudi enggo gia mulih ibas pembuangen nari tapi tetap nggeluh ibas perbeben ras kiniseran. Enda jadi erkiteken, tembok Yerusalem enggo sontar ras bangsa i sekelewetna megombang nandangi bangsa Yahudi. Perlu siteh maka tembok Yahudi cukup penting ibas kegeluhen bangsa Yahudi.
2. Kegeluhen siinanami bangsa Yahudi “genduari” iidah Nahemia berhubungen ras Dibata, sebab bangsa Yahudi merupaken bangsa Tuhan. Erkiteken sie me Nehemia reh ku Tuhan Alu pertoton. Nehemia la saja ertoto, tapi pe erpuasa piga-piga wari dekahna, iturikenna isi pusuhna ras keadaan bangsa Yahudi. La saja e, ertoto Nahemia kerna sebab akibat adi bangsa Israel erbahan dosa, ras uga kekelengen Tuhan seh man bangsa Israel adi bangsa Israel jera ibas dosa nari. Situhuna ibas pertoton Nehemia man Tuhan gelah Tuhan mulahi bangsa Israel ibas kiniseran nari, bagepe gelah ibahan Tuhan mekuah ate raja Persia eme Artaserses kempak Nehemia, sebab lit sura-surana reh ku Yerusalem guna mbangun tembok Yerusalem.
3. Ertoto Nehemia man Tuhan, sebab enda sada pendahin si cukup mbelin ras muat resiko si cukup mbelin ka, sebab la saja harus ngelawan bangsa-bangsa i sekelewet bangsa Israel, tapi pe harus ngelawan kibijaken raja, sebab enggo pernah iperentahken raja gelah pembangunan tembok Yerusalem ipengadi, erkiteken iakap, adi enggo dung tembok Yerusalem, bangsa Israel banci mberontak man kerajaan Persia. Emaka perbeben Nehemia enda, iendeskenna man Tuhan gelah Tuhan “meluluhken” pusuh raja ras nabut mulihi kebijakan raja e.
4. Tindaken Nehemia guna nampati pembangunan tembok Yerusalem ras kegeluhen bangsa Israel, erkiteken iidah Nehemia, bangsa Israel enggo cukup ndekah tading i Yerusalem kenca mulih i Babel nari, tapi tetap denga nggeluh selaku bangsa si ceda, subuk kegeluhenna, bagepe tembok Yerusalem. Erkiteken sie me tergerak pusuh Nehemia guna mbangun kerina e, tapi enda kerina ipindona man Tuhan gelah Tuhan nehi sura-surana e.
5. Isamping sie, pertoton Nehemia sibersifat pemindon man Tuhan, gelah perkuah ate Tuhan seh man bangsa Israel.

APLIKASI
Kalak Karo eme bagin si la terpisah ibas bangsa Indonesia keseluruhenna. Janah kalak Karo labo saja tading i kabupaten Karo (kuta Karo), tapi merap ija pa pe. Tapi siniharapken man kerina kalak Karo ijapa pe ia tading lit min biak guna mbangun kuta, subuk i ja ia tading, bagepe i kuta kemulihenna. Kalak Karo la banci egois, sebab ibas pembangunan kota, tentuna mbaba kemajun ras kesejahteraan man kalak Karo sendiri. Saja isadari adi spiritualitas kalak Karo kurang mehuli, maka la terjadi perkembangen pembangunan ras kesejahteraan, subuk i kuta bagepe kesejahteraan pribadi.
Siniharapken bas kerina kalak Karo eme lit keterpanggilenna bagi Nahemia guna mbangun kuta kemulihenna. Kita kerina kalak Karo harus ertoto ras bertindak, sebab ate Dibata kita la saja mindo man baNa, tapi kita harus erdahin (Band. Jakup 2:17). Teklah kita ibas kita ertoto pasti isampati Tuhan, janah pe pemerintah pe ikuit Tuhan pusuhna guna ikut mperdiateken pembangunan ras kesejahteraan masyarakat Karo. Si penting lit min upaya kalak Karo guna ngukurken kern sie.
Kita kalak Karo harus ertoto gelah, Dibata mpedauh kiniseran ibas kalak Karo nari, janah mpedauh sipat nggeluh egois ras rangap (KKN), sebab enda kerina erbahanca perkembangan pembangunan ras kesejahteraan kuta terhambat. Jadi ibas kita ertoto, berarti tek kita man Tuhan si erkuasa singasup erdahin guna kita, bagepe ateta nggeluh ibas kebujuren ras nggit erdahin guna Tuhan.

Pdt. Steven Kumenit, STh,M.Min

PEKAN DOA (WARI 5) - Ertoto Guna Meningkatken Spiritualitas Isiu Kuta Ija GBKP Enggo Ipajekken.

BAHAN PEKAN DOA
GEREJA GBKP
WARI V, KAMIS 29 SEPTEMBER 2011.
=================================
Introitus : Ertotolah guna keperlun kuta e sabap adi sikap ia kam pe ikut sikap (Jeremia 29:7b).
Ogen : Jeremia 29:4-11.
Khotbah : Perbahanen Rasul-Rasul 8:15-17.
Tema : Ertoto Guna Meningkatken Spiritualitas Isi Kuta Ija GBKP Enggo Ipajekken.

LATAR BELAKANG
1. Perkembangen kelak si tek man Yesus enggo seh ku Samaria,
janah cukup nterem kalak si tek i Samaria, termasuk Simon
simerupaken guru si baso. Enda jadi erkiteken lit penghambatan ras
penganiayaan man kalak si tek i Yerusalem.
2. Erkiteken enggo nterem kalak si tek i Samaria, maka Petrus ras Yohanes reh i Yerusalem nari sebage utusen ku je guna ngenen perkembangen kalak si tek i je. Kepeken inenna tuhu kalak si tek enda enggo iperidiken ibas gelar Yesus, tapi Kesah Si Badia lenga nusur man kalak si tek. Emaka ertoto Petrus, janah itamakenna tanna ku babo kalak Samaria e, emaka minter kalak Samaria e ngaloken Kesah Si Badia.
3. Amin gia Petrus ras Yohanes rasul, janah enggo icinepi Kesah Si Badia (band. Wari nusurna Kesah Si Badsia/ Pentakosta), tapi isadari Petrus ras Yohanes karunia Kesah Si Badia rehna ibas Dibata nari. Erkiteken sie me Petrus ras Yohanes ertoto guna mindo Kesah Si Badia gelah nusur pe ku kalak Samaria si enggo tek. Pemahaman enda, guna lebih menegasken kern pemahaman Lukas pemere Kesah Si Badia ibas Dibata nari. Sebab ibas kesaksin Lukas, rehna Kesah Si Badia man kalak si tek, adi ipindona alu ertoto (Lukas 11:13).
4. Jadi ibas Petrus ras Yohanes ertoto, janah “menumpangkan tan, e berarti Petrus ras Yohanes sangana mindo man Tuhan gelah Kesah Si Badia nusur man kalak Yahudi. Bagepe ipihak sideban ngatakenca ibas litna penumpangan tan i babo kalak Yahudi maka kalak Yahudi nggeluh ibas persadan ras Yesus Kristus, ras ndalanken misi keselamatan alu la mbiar.
5. Kenca rehna Kesah Si Badia man kalak Samaria, e berarti Dibata nemani kegeluhen kalak si tek i Samaria, ras ate Dibata alu litna Kesah Si Badia, kalak Samaria banci nehken pelayanan.

APLIKASI
Sisadari maka perkembangen gereja GBKP enggo cukup mbelang kal. Gereja GBKP merap i sebagin negara Indonesia enda. Janah isadari ka kegeluhen gereja GBKP la terlepas ibas kegeluhen berbangsa ras bernegara, khususna uga nciptaken kedamen. Amin gia situhuna perkembangen gereja secara keseluruhen ndatken tantangen si cukup mberat, tapi labo berarti misi pelayanen gereja ngadi, lang. Gereja, termasuk GBKP harus tetap ndalanken misina, ras njadiken bangsa Indonesia, bangsa si aman ras dame. Erkiteken sie gereja GBKP harus njadiken dirina banci ialoken masyarakat isekelewetna lebe, kenca sie gereja GBKP harus ndalanken misina. Pengalamen piga-piga runggun, ija la teraloken masyarakat isekelewetna, erkiteken gereja GBKP lenga jadi sira ras terang, ntah pe lenga kal ternanami kehadirenna man kalak sideban.
Kehadiren gereja (kalak) si tek man Yesus Kristus, tuhu nggeluh ibas tanah perlajangen, tapi la ka terpungkiri maka seh kal serana dat status ras ibas beraktifitas. Tapi ibas pengalamen kiniteken, Dibata tetap nge erdahin ras nemani kalak sierkiniteken man baNa. Janah kuasa Tuhan tetap erdahin ibas situasi siugapa pe, termasuk man kegeluhen gereja si dat tantangen si cukup mberat i Indonesia enda. Emaka siharus idalanken kita ibas kegeluhen bermasyarakat eme sitoto-toton lah kita, gelah kita ngasup dingen megegeh ngaloken situasi enda. Si peduaken erkiteken ibas negara enda pemerintah kap sierkuasa, maka kita pe harus notoken pemerintah, gelah pemerintah ndalanken tanggungjawabna alu mehuli. Sipeteluken, kita harus tetap beraktivitas alu mehuli, janah harus ncidahken moral si melebihi kalak sideban. Teklah maka kita ngasup erbahan si bagenda kerina erkiteken bas kita lit Kesah Si Badia, bagepe erkiteken Tuhan nemani kita. Emaka alu kita ndalanken sibagenda rupana, kehadiren gereja GBKP teraloken kalak si deban.

Pdt. Steven Kumenit, STh.,M.Min

PEKAN DOA (WARI 4) - Ertoto Guna Meningkatken Spiritualitas Kerina Ngawan Ni Perpulungen (Sinodal) GBKP

BAHAN PEKAN DOA
GEREJA GBKP
WARI IV, RABU 28 SEPTEMBER 2011.
================================
Introitus : Ngaloi Jesus nina, "Lit kap tersurat i bas Pustaka Si Badia: Labo alu roti saja manusia enggeluh, tapi arah tep-tep kata si ibelasken Dibata (Matius 4:4).
Ogen : Matius 7:7-12.
Khotbah : Kolose 1:9-14.
Tema : Ertoto Guna Meningkatken Spiritualitas Kerina Ngawan Ni Perpulungen (Sinodal) GBKP.

LATAR BELAKANG
1. Perkembangen kiniteken perpulungen Kolose, erbahanca meriah ukur rasul paulus. Tapi lit sada kearun atena man perpulungen erkite-kiteken lit berkembang sada pengajaren si papak, sincedai pengajaren situhu-tuhu. Erkiteken sie Paulus la erngadi-ngadi notoken perpulungen Kolose gelah tetap ibas pengajaren si tuhu-tuhu. Kepentaren si lit ibas perpulungen harus ipake gelah nggeluh ibas si ngena ate Tuhan, ras lit buah simehuli janah erbagesna min penandai perpulungen Kolose kerna Tuhan. Pertoton Paulus enda ipesehna man Perpulungen, gelah perpulungen banci metenget nandangi pengajaren si la tuhu.
2. Paulus pe mindo man perpulungen gelah perpulungen Kolose ngataken bujur man Tuhan alu ermeriah ukur, sebab erkiteken Dibata me maka perpulungen metunggung i lebe-lebe Dibata janah tentuna nggeluh ibas keselamaten. Jadi situhuna labo erkiteken gegeh ras kengasupen perpulungen, tapi erkite-kiteken lias ras perkuah ate Tuhan nge. Erkiteken Tuhan maka perpulungen lanai nggeluh ibas dosa, sebab dosa erbahanca manusia lanai metunggung i lebe-lebe Dibata, janah erkiteken dosa me maka manusia dat penghukumen Tuhan. Tapi erkiteken perkuah ate Tuhan maka perpulungen lanai nggeluh ibas dosa, sebab enggo ibersihken Tuhan arah Yesus Kristus i kayu silang. Emaka ise si tek man Yesus nggeluh ibas keselamaten. Jadi perpulungen Kolose wajib nge ngataken bujur man Tuhan saja.
3. Isamping sie Paulus menekanken kerna kinirajaan Kristus. Alu maksud erkiteken Perpulungen Kolose enggo terbebas ibas kuasa dosa maka perpulungen Kolose enggo nggeluh ibas kuasa Kinirajaan Anak. Paulus ngenara kerna Yesus Kristus., sebab ibas Yesus Kristus, Dibata mereken kerina kuasa subuk i surga bage pe i doni (band. Matius 28:18). Jadi merupaken sada keriahen tersendiri man perpulungen erkiteken perpulungen Kolose enggo nggeluh ibas kinirajaan Yesus Kristus.
4. Ate Paulus gelah ibas kerina kegeluhen perpulungen Kolose tetaplah nggeluh bagi sura-sura Dibata, ras tetap nggeluh ibas Yesus Kristus.
5. Paulus sengaja ngataken man perpulungen Kolose kerna kinirajaan Terang ras kuasa sigelap. Subuk kinirajaan Terang ras kuasa gelap saling bertentangan. Janah Paulus mbukaken perukuren perpulungen Kolose, ija nai perpulungen Kolose nggeluh ibas kuasa gelap, nggeluh ibas perbudaken, tapi erkiteken kuasa Dibata arah Yesus Kristus, maka genduari perpulungen nggeluh ibas kinirajaan Terang, eme keselamaten. Lanai perpulungen nggeluh ibas perbudaken, tapi enggo nggeluh ibas kemerdekaan.

APLIKASI
Harus siinget kenca Dibata ndilo kita ibas gelap nari bengket ku bas terang, e berarti kita nggeluh ibas sada komunitas (gereja). Ibas sada komunitas enda me harus teridah buah-buah Kesah si Badia. Ibas erti kata kita selaku gereja harus tuhu-tuhu tetap erpengarapen man Tuhan ras ndalanken kai singena ate Tuhan ibas kerina dampar kegeluhenta. Tapi ibas ndalanken enda, lit kepe si la meriah ukur, eme si iblis. Emaka iciptaken iblis erbage-bage cara guna nirangken kita ibas persadan, subuk persadan ras sapih-sapih kita kalak kristen, bagepe persadanta ras Tuhan.
Iblis tuhu-tuhu lebih pintar asangken kita manusia, e terbukti manusia si pemena Adam ras Hawa ndabuh ku bas dosa erkiteken iblis. Iteh iblis nge kai situhuna sura-sura manusia, emaka itawarkenna man banta. Bagepe ibas kegeluhen anak-anak Dibata sideban, ndabuh ku bas dosa erkiteken iblis. Tentuna enda merupaken sada persinget man banta selaku ngawan GBKP, kita harus metenget ula sempat kita kena siding si iblis. Uga carana gelah kita la kena siding iblis. Carana kita harus ertoto man Tuhan Dibata gelah isampati Tuhan kita. Mari sinen upaya iblis ncubai Yesus. Sangana Yesus erpuasa i padang gurun, reh iblis ncubai Yesus, tapi erkiteken Yesus eme Dibata, maka la ngasup iblis nalukenken Yesus. Emaka ibas erbage-bage perbeben ras kiniseran tetaplah reh ku Yesus pindolah kai siiperluken kita, alu bage ipasu-pasu Tuhan me kita. Janah isamping sie ula min kita ertoto guna dirinta saja, tapi ertotolah guna temanta si sada kiniteken, ras erbahan simehuli guna temanta, sebab enda me singena ate Dibata. Alu bage ibas kita ertoto ipengasup Tuhan kita guna ndalanken simehuli singena ate Tuhan. Emaka kemajun gereja GBKP reh dekahna reh ngenana ate Tuhan, erkiteken anggota perpulungen mbiar man Tuhan.

Pdt. Steven Kumenit, STh.,M.Min.

PEKAN DOA (WARI 3) - Ertoto Guna Meningkatkan Spiritualitas Kerina Anggota Ngawan Ni Perpulungen.

BAHAN PEKAN DOA
GEREJA GBKP
WARI III, SELASA 27 SEPTEMBER 2011.
====================================
Introitus : Adi kalak mehuli ertoto, ibegiken TUHAN pertotonna, tapi la diateNa pe kalak jahat (Kuan-Kuanen 15:29).
Ogen : Mazmur 5:2-8.
Khotbah : Perbahanen Rasul-Rasul 2:42-47.
Tema : Ertoto Guna Meningkatken Spiritualitas Kerina Anggota Ngawan Ni Perpulungen.

LATAR BELAKANG
1. Bahan khotbahta merupakan sada reaksi ibas jelma sinterem kerna khotbah ras jawaban Petrus (ayat 14-40). Ibas reaksi jelma sinterem eme iberekenna dirina guna iperidiken, tanda enggo jera.
2. Erkiteken kalak siiperidiken ertambah-tambah, maka jumlah kalak sitek pe enggo telu ribu kalak. Enda ngatakenca cukup nterem kalak Yahudi si tek man Yesus Kristus. Alu bage jelma sinterem enda merupakan penerus ibas bangsa pilihen Tuhan. Sebab ibas sejarah, seh ku Yesus kristus mate, sulit kal erbahanca kalak Yahudi tek man Yesus Kristus selaku Mesias si enggo ipadanken Dibata man bangsa Israel.
3. Cara nggeluh perpulungen teridah ibas sikeleng-kelengen, Persadan silit eme ncidahkan sada perukuren ras sada penggejapen sierbahanca kalak si lit bas ia la nggit ngenen temanna sada persadan nggeluh ibas kekurangen, emaka ibas penjemba Kesah Si Badia kai si lit bas ia idayakenna janah iberekenna man rasul-rasul guna ibagiken man si memerluken, sebab perpulungen e iteruh pimpinen rasul-rasul, bagepe persadan enda tutus pulung ibas rumah pertoton ras I rumah-rumah sapih-sapih ia, ras nggeluh ibas kiniteruken ukur.
4. Meriah ukur perpulungen, sebab ibegikenna khotbah ras pengajaren rasul-rasul kerna Yesus Kristus si enggo keke ibas simate nari janah ibas kuasaNa tetap masu-masu perpulungen. Jadi tuhu ibas kuasa pentakosta begepe kuasa kekeken Yesus Kristus perpulungen nggeluh ibas keriahen. Em situhuna siimaksudken rasul Paulus adi Yesus Kristus la keke ibas si mate nari maka sia-sia me kinitekenta (band.1 Korinti 15:14).
5. Sisampat-sampaten eme bentuk kesaksin kalak si tek man Yesus Kristus, labo saja ibas persadan e sendiri tapi pe i darat persadan e, emaka ngena ate kalak ngenen sie, emaka bengket ia ku bas persadan e (band. Perb. 2:47). Janah enda me hal simbaru ibas kegeluhen kalak Yahudi. Jadi tuhu-tuhu erkiteken Kesah Si Badia mereken pemahaman simbaru kerna makna kegeluhen kalak si tek man Tuhan.

APLIKASI
Adi sibandingken cara nggeluh perpulungen sigenduari ras perpulungen si pemena, tentuna ndauh kal perbedaanna. Spiritualitas teridah kal man perpulungen si pemena. Ibas erti kata makna pertobatan ras nggeluh ersada ras Yesus Kristus mpeturah kekelengen si murni, erkiteken sie, la ia merasa rugi adi i dayakenna kai lit bas ia guna kebutuhan kalak sideban. Tapi genduari adi kita ngerana kerna kekelengen ras nampati, enggo ndauh kal urakna. Bahkan Diakoni gereja simerupaken simbol kekelengen ras sisampat-sampaten lenga kal berfungsi alu mehuli. Bagepe lit nge diakoni si ibahan jadi alat “menghukum”.
Tuhu ibas perkembangen doni sigenduari, sipat individualitis reh teridahna. Emaka bagi si mesera sitik ndalanken kekelengen. Padahal adi siperdiateken kerna perkembangen gereja si pemena erkiteken kekelengen ras sisampat-sampaten, bagepe nggit pulung ras-ras, nggit ertoto ras-ras maka ngena ate kalak si deban man persadan e, emaka ertambah-tambah jumlah persadan e. Jadi intina erkiteken pulung ras ertoto.
Memang siidah ibas kebaktin minggu, bagepe PA si lit, sue ras penelitian siibahan GBKP, kehadirenta terjeng 40 persen saja. Janah ibas 40 persen enda lit denga nge si la tutus kal ndalanken kata Dibata. Bagepe minim denga kalak siertoto ntah pe sierbahan kebaktin keluarga. Padahal enda merupaken sada hal sipenting bas kita. Emaka ibas paksa enda marilah kita kerina ras-ras pulung ras ertoto subuk ibas gereja, PJJ, PA, bagepe ibas rumahta masing-masing (harus ada doa pribadi). Bagepe harus ikuit ibas Lakon persadan Si Badia. Alu bage perpulungen nggeluh ibas keriahen ras nggeluh ibas kekelengen ras sisampat-sampaten.

Pdt. Steven Kumenit, STh,M.Min.

PEKAN DOA (WARI 2) - Ertoto Guna Meningkatkan Spiritualitas Anggota Sektor.

BAHAN PEKAN DOA
GEREJA GBKP
WARI II, SENIN 26 SEPTEMBER 2011
==================================
Introitus : Tapi kalak si ernalem kempak Dibata, tetap ipelimbaruiNa gegehna. Desken rajawali kabang, lalap ia reh ganjangna. Kiam ia, tapi la ia ngelabuh, erdalan ia tapi la akapna latih (Yesaya 40:31).
Ogen : Yesaya 40:28-31.
Khotbah : Pilipi 1:9-14.
Tema : Ertoto Guna Meningkatken Spiritualitas Kerina Anggota Sektor.

LATAR BELAKANG
1. Sijadi bahan khotbah sekali enda eme pertoton Paulus guna perpulungen Pilipi, gelah perpulungen Pilipi tetap nggeluh sue ras singena ate Dibata (nggeluh alu badia). Sekaligus merupaken motivasi man perpulungen Pilipi gelah tetap ndahiken karya keselamaten Tuhan eme nehken Berita si Meriah.
2. Pertoton Paulus ibas penjara nari eme bentukna pemindon gelah perpulungen Pilipi lalap ertambah-tambah ibas pemeteh ras pengalaman ku simehuli. Pemindon Paulus enda gelah pe perpulungen Pilipi tetap nggeluh badia seh kerehen Kristus. Perpulungen Pilipi harus nggeluh ibas buah-buah kebenaren si rehna arah Yesus Kristus.
3. Enda itekanken Paulus man perpulungen Pilipi erkiteken paksa sie lit sada pengajaren si reh i tengah-tengah perpulungen Pilipi si berbeda ras pengajaren Kristus siibaba rasul Paulus. Pengajaren enda erbahanca perpulungen bingung. Pengajaren siibaba kelompok e me kerna keselamaten. Tuhu keselamaten e enggo seh man perpulungen Pilipi, tapi situhuna e lenga kuh kal, emaka adi nggeluh ibas keselamaten situhu-tuhu maka si paling penting man perpulungen Pilipi eme ndalanken hukum taurat, khususna sunat. Ibas pemeteh si lit man perpulungen siniharapken ngasup min perpulungen mbedaken kerna si mehuli ras si la mehuli.
4. Sangana Paulus nuratken surat enda ras ertoto man perpulungen Pilipi, Paulus sangana i penjara. Paulus ipenjara erkiteken Berita si Meriah. Tapi semangat guna nehken berita si meriah la erpeltep-peltep ibas Paulus, minimal Paulus njaga perpulungen si enggo tek man Yesus Kristus. Lit sada hal siitekanken Paulus, maka akap kalak simemenjaraken ia, dahin mberitaken berita si meriah banci ngadi, tapi justru la banci. Sebab ibas ia ipenjaraken, justru nterem kalak sitermotivasi guna nehken berita si meriah. Janah enda me siikatakenna man Perpulungen Pilipi. Jadi justru ipenjaraken, maba keuntungen bagi penyebaran berita si meriah.
5. Pemahaman Paulus kerna penyebaran injil arah ia dipenjaraken eme 1). Istana banci meteh kerna injil. Sebab ibas persidangen Paulus ngataken kerna Injil. 2). Kalak simeteh kerna sienda, lanai ia mbiar, termotivasi ia nehken berita si meriah. Jadi enda me situhuna gegeh berita si meriah sierdahin ibas kerina keadaan, termasuk ibas Paulus ipenjaraken.

APLIKASI
Peranan sektor ibas gereja GBKP cukup penting, erkiteken sie me siniharapken bas sektor-sektor lit min aktivitasna selain PJJ, gelah gereja Tuhan tuhu-tuhu banci ncidahken aktivitasna. Janah perlu siteh sektor eme sada bagin si la terpisahken ras gereja keseluruhen (runggun). Masalah si lit i tengah-tengah sektor eme, lit denga anggota perpulungen sikurang aktiv ibas kegiatan-kegiatan sektor, memang melala penyababna, lit erkiteken sibuk ibas pendahina, tapi cukup nterem erkiteken kiniteken si monce-once denga, sierbahan mekisat reh ku perpulungen. Bagepe lit denga masalah-masalah sideban. Guna ngenen sienda maka pelayanen i tengah-tengah gereja khususna sektor agak terhambat. Erkiteken sie siharus ilakoken gereja eme la erngadi-ngadi notoken sektor, gelah pengurus sektor nggeluh ibas ketetapen ukur ras tambah motivasina, amin gia lit perbeben soal kegeluhen i tengah-tengah sektor, gelah la sempat kendor semangatna guna ngelai. Bage pe ertoto min kita man Tuhan saja, sebab ibas kita ertoto man Tuhan, maka Tuhan ngkuasai kegeluhenta. Gegeh kuasa Tuhan erdahin bas sektor, emaka tambah semangat kita guna tetap ndahiken dahin Tuhan.
Perlu siteh lit sada tanggungjawab sektor ibas pelayanen i tengah-tengah gereja Tuhan eme gelah persadan ras nggeluh ibas kebadiaan tetap nggeluh ibas perpulungen. Emaka tentuna la banci lang kita harus ertoto gelah lit min gegeh ras semangat ibas anggota sektor guna tetap erkemalangen man Tuhan. Alu bage kerina kegeluhen ikuasai Tuhan, emaka kegeluhen ibas sektor la erleja-leja erbahan si mehuli ras si ngena ate Tuhan.

Pdt. Steven Kumenit, STh,M.Min.

Ertoto Guna meningkatkan Spritualitas Isi Jabu ( 2 Samuel 7:25-29)

BAHAN PEKAN DOA
GEREJA GBKP
WARI I, MINGGU 25 SEPTEMBER 2011
==================================

Introitus : "Mulihlah alu dame," nina Eli, "ibereken Dibata Israellah man bandu kai si ipindondu (1 Samuel 1:17)
Ogen : 1 Samuel 1:10-17.
Khotbah : II Samuel 7 : 25-29.
Tema : Ertoto Guna Meningkatken Spiritualitas Seisi Jabu.

LATAR BELAKANG
1. Enda merupaken sada rangkaian ibas ayat sada nari. Janah amin gia enda merupaken pertoton raja Daud, tapi situhuna enda jadi erkiteken respon raja Daud erkiteken kai sura-sura raja Daud la ibere Dibata. Sebab lit sada sura-sura raja Daud eme majekken rumah Dibata sipermanen, sebab paksa sie rumah Dibata berbentuk kemah denga (kemah si badia). Janah sura-sura raja Daud enda ipesehna man Nabi Natan, Tapi ibas sada berngi reh Dibata man nabi Natan guna mpeseh kerna sura-sura Dibata. Nina Dibata labo Daud siharus mbangun rumahNa, tapi Salomo.
2. Pertoton Daud enda merupaken pertoton mindo pemasu-masun man Tuhan nandangi keluarga, gelah keluarga Daud tetap nggeluh sue ras singena ate Tuhan. Pemindon Daud man Tuhan erkiteken palas kinitekenna, sebab idahna karya keselamaten Tuhan man bangsa Israel, sekaligus uga Tuhan mperdiateken kegeluhen Daud. Situhuna Daud ras keluargana la bo kai pe i lebe-lebe Tuhan, tapi Tuhan mperdiateken ia. Emaka amin gia Tuhan la mere Daud mbangun rumah pertoton, Daud la kecewa, sebab e merupaken hak Dibata. Saja siipindokenna gelah ula Dibata ngelupaken keluargana, sebab lit janji Dibata nandangi keluargana.
3. Pemindon pasu-pasu ibas Dibata nari nandangi keluarga Daud, ras ula min Dibata ngelupaken padanNa, enda situhuna sada pemindon gelah Dibata nepati padanNa sekaligus gelah kesusuren Daud tetap “kokoh” seh rasa lalap.
4. Tapi pe Daud sadar, padan Tuhan akan tersehi, khususna nandangi keluarga Daud gelah tetap kokoh seh rasa lalap adi keluarga Daud tetap nggeluh setia ras nggeluh bagi si ngena ate Tuhan. Jadi alu kata sideban kursi tahta Daud si lit i Yerusalem tetap jadi sikerajangen Daud ras kesusurenna (raja Yehuda) adi ia kerina nggeluh setia man Tuhan, adi lang, padan Tuhan e la seh man keluarga Daud ras kesusurenna.
5. Amin gia lit hak Daud guna “menuntut” kerna padan Dibata e, tapi tetap Daud sadar kerina e merupaken hak preogatif Tuhan.

APLIKASI
Pertoton merupaken kesah kegeluhen kalak sierkiniteken man Tuhan Yesus Kristus selaku Tuhan ras keselamaten manusia. Adi kita lanai ertoto berarti kinitekenta mate, padahal kegeluhen manusia itentuken alu kita tek man Yesus saja, sebab si teh Yesus eme ulu kegeluhen (band. Yohanes 14:6).
Pertoton merupaken penghubung antara kita ras Tuhan. Janah sada padan Dibata kai pe sipindo iberekenNa nge. Emaka situhuna adi siperdiateken enda, maka Dibata enggo meteh kern kegeluhenta, emaka selaku manusia si terbatas butuh penampat ibas Dibata nari. Janah ibas kita mindo man Dibata maka pemeliharan ras perlindungen Tuhan pasti seh man banta ras keluarganta. Kuasa Tuhan berkarya ibas kerina kegeluhenta.
Kita ertoto erkiteken siteh Tuhan e Tuhan si perkeleng ras erkuasa, emaka Tuhan ngasup berkarya ibas kerina kegeluhenta, termasuk ibas keluarganta.
Amin gia pertoton merupaken penghubung ras kesah kegeluhenta, tapi labo berarti kenca kita ertoto mis ibereken Tuhan kai siiperluken kita, lang. Tuhan mereken kai siipindoken kita adi kita ertoto alu tutus ras dem kiniteruken ukur.
Ibas perkembangen kegeluhen sigenduari, keluarga-keluarga kristen tuhu-tuhu dat tantangen si cukup berat, janah enda situhu mbaba perbeben tersendiri man keluarga kristen. Apakah e perbeben kerna ekonomi, pergaulan anak, perkembangen IPTEK (internet), bagepe soal hubungen keharmonisan keluarga, Bagepe lit keluarga nggo cukup ndekah erjabu tapi le dat tuah, rsd. Kerina enda adi siukuri la bo kita ngasup “bendungsa” saja siharus lit man banta eme uga maka kita ngasup mpertahanken nilai-nilai kiniteken, gelah kerina isi jabu la ndabuh kubas dosa. Ijenda me maka sipindo penampat man Tuhan. Janah adi kita ngerana kern mindo penampat man Tuhan berarti harus lit waktu sikhusus man banta keluarga-keluarga kristen guna ertoto man Tuhan. Alu bage maka kita selaku keluarga harus tutus ertoto man Tuhan. Si bagenda me mekatep kurang bas keluarga-keluarga kristen. Padahal perkembangen dunia si genduari semakin mencemaskan kita.
Adi tutus kita ertoto maka kuasa Dibata erdahin bas kerina kegeluhenta, janah iajari Dibata kita arah Kesah Si Badia gelah kita banci nggeluh setia ras badia. Kegeluhen keluarganta, nggeluh alu mehuli, sebab keluarganta ipasu-pasu Tuhan. Alu kata sideban bas keluarganta nggeluh spiritualitas. Bagepe selaku orang, tutus min ertoto, gelah anak jabu banci nggeluh bujur ras badia.

Pdt. Steven Kumenit, STh.,M.Min.

Rabu, 14 September 2011

Sikap Kegeluhen Kalak Kristen Ibas Ngalaken Situasi Kegeluhen Si La Bagi Ukur (Habakuk 3:17-19).

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 18 – 24 SEPTEMBER 2011
================================

Habakuk 3 : 17 – 19.

Tema : Sikap Kegeluhen Kalak Kristen Ibas Ngalaken Situasi Kegeluhen Si La Bagi Ukur.

LATAR BELAKANG
1. Secara umum nabi Habakuk enda berbeda kal ras nabi-nabi si deban, sebab adi nabi-nabi sideban ngerana kerna persinget kerna dosa-dosa bangsa Israel, berita pelepasan ras berita penghukuman, tapi nabi Habakuk la bage. Nabi Habakuk lebih terfokus man dirina sendiri. Uga jababan Tuhan nandangi perbeben Habakuk ras uga nabi Habakuk ncidahken kinitekenna man Tuhan.
2. Sijadi oratenta sekali enda eme sada bagin si la terpisahken ras pasal 3. Janah enda merupaken pertoton nabi Habakuk. Bagepe ibas pertoton enda, merupaken sada ungkapen kiniteken nabi Habakuk man Tuhan kerna kuasa Dibata. Alu kata sideban enda merupaken sada klimaks perbeben nabi Habakuk kerna Tuhan. Sebab, tangtangna igejapken nabi Habakuk tempa Dibata mpediat saja bangsaNa erbahan kai si jahat, bagepe engkai maka Dibata mpediat bangsa si deban guna ngukum bangsa Yehuda. Padahal bangsa Kasdim (Babel) eme bangsa si la nandai Dibata, bangsa si lebih erdosa asangken bangsa Yehuda. Tapi kenca iukurina maka kalak bujur saja siate Dibata selamat. Perbahanen-perbahanen Tuhan guna nelamatken kalak sibenar saja.
3. Ibas pemahaman sibagenda me maka kiniteken nabi Habakuk ngerana kerna kai pe siterjadi ibas kerina kegeluhen enda, termasuk pe nggeluh ibas perbeben ras kiniseran, kegeluhen ibas doni enda pe “terancam” erkiteken lanai lit ketersediaan pangan, tapi nabi Habakuk hanya mpermuliaken Tuhan saja erkiteken keselamaten siibereken Tuhan man bana.
4. Isamping sie, enda jadi erkiteken nabi Habakuk enggo merenungken kerna karya keselamatan Tuhan man bangsaNa. Emaka amin gia lit penyerangen musuh, bagepe bangsa Tuhan nggeluh iteruh jajahan bangsa Kasdim siberarti lit kehancuren ras kelihen tapi kiniteken nabi Habakuk la pernah mobah. Perlu siteh biasana negara si ikepung musuh harus mengerahkan para petanina guna jadi tentera, bagepe tentera musuh memakan hasil panen negeri siiserangna.
5. Kesimpulan kiniteken nabi Habakuk enda me sierbahanca turah pengakun ras responna. Alu kata sideban kalak sibenar katawari pe mengandalken Tuhan ras ngasup tedis ras erdalan ibas situasi siugapa pe. Janah enda kerina erkiteken ipengasup Tuhan. Kalak benar pasti banci mentasi situasi kai pe.

APLIKASI
Kenca manusia ndabuh ibas dosa maka perbeben ras kiniseran nggeluh isekelewetta, janah sada paksa ngkenai kita. Janah genduari adi sisungken ibas kegeluhenta tep-tep wari, pasti kita kerina enggo pernah ngenanami perbeben ras kiniseran, ise pe ia, sebab perbeben ras kiniseran la mengenal status sosial.
Memang secara real adi banci min kiniseran ras perbeben e ula min ngkenai kita, saja la kap banci bagi sura-suranta, sada paksa pasti ngkenai kita. Janah adi siperdiateken ibas berita-berita si lit, subuk ibas koran bagepe televisi ras radio, erbage-bage bentuk kalak si talu ntah pe si la ngasup naluken perbeben ras kiniseran e. Lit sindarami alu cara doni enda (pinakit masyarakat; judi, pinangko, rsd. Lit si bunuh diri, rsd). Tentuna enda kerina la ngena ate Tuhan.
Kita selaku kalak kristen tentuna meteh maka Tuhan kap sierkuasa ras dem perkeleng, si tetap mperdiateken kegeluhenta, emaka tentuna tetap nge kegeluhen anak-anankNa inenNa singgeluh ibas perbeben ras kiniseran janah pasti isampatiNaiNa. Sebab la ateNa kita nggeluh ibas perbeben ras kiniseran, tapi adi e reh man banta iberekenNa tanNa guna natang kita. Janah perlu ka siteh la pernah ate Dibata mereken kemalun man banta, emaka lalap ipersingetina kita, adi kita nggeluh ibas perbeben ras kiniseran reh man baNa. Nina Yesus :"Marilah kam si latih janah beraten, maka Kubereken pengadi-ngadinndu (Matius 11:28). Bagepe harus siinget ibas kerina kegeluhenta Dibata erdahin guna mereken kiniulin man banta (Roma 8:28). Alu bage situhuna meriah ukurta ras malem ateta erkiteken kita er-Tuhanken Yesus Kristus. Jadi adi reh man banta si la bagi ukurta mislah reh ku Tuhan. Pasti isampatiNa kita. Janah perlu siinget kalak si la nandai Dibata alu payo nge si la nggit reh man Tuhan guna mindo penampat. Tapi kita si nandai Tuhan alu payo, tentuna la jadi sada masalah kal man banta, adi sada paksa reh man banta si la bagi ukurta eme perbeben ras kiniseran sebab siteh nge lit Tuhan sinampati kita.
Tuhu memang perbeben ras kiniseran si reh man banta, mekatep pe mereken kegagalan man banta, tapi siingetlah, enda kerina guna mengintropeksi dirinta, maka kita enda manusia si dem alu keterbatasan. Sipeduaken kerina e guna lebih mempererat hubungenta ras Tuhan. Jadi ula mis kita kecewa ras putus asa adi reh man banta si la bagi ukurta.

Pdt. Steven Kumenit, STh.M.Min.

Rabu, 07 September 2011

Tanggungjawab Warga GBKP Ibas Diakonia (Roma 12:9-13)

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 11 – 17 SEPTEMBER 2011
==================================
Roma 12 : 9 – 13.

Tema : Tanggungjawab Warga GBKP Ibas Diakonia

LATAR BELAKANG
1. Ibas oratenta Paulus menekanken kerna kekelengen. Kekelengen siharus iaplikasiken ibas kegeluhen kalak Kristen tep-tep wari. Kekelengen simerupaken undang-undang man kalak Kristen harus teridah ibas eksistensi kalak Kristen.
2. Penekanan Paulus kerna kekelengen ertujun guna njaga kiniersadan perpulungen Roma, ras nggeluh saling mperdiateken sada ras sidebanna. Alu kata sideban kekelengen eme pengerakut simpersadaken perpulungen.
3. Erkiteken sie perpulungen Roma harus mpedauh diri ibas kekelengen eros, janah menerapken kekelengen agape. Kekelengen Eros penekanenna eme cinta manusiawi. Ija ibas cinta manusiawi enda lit sada campuren hawa nafsu, perasaan tertarik ras upaya mencari kesenangen. Penerapen kekelengen enda banci ncedai persadan perpulungen. Erkiteken sie perpulungen harus menerapken kekelengen si murni. Sebab kekelengen simurni tentuna ngangkat wibawa Kristus selaku palas kekelengen manusia ras perpulungen. Erkiteken kekelengen me maka Kristus ngurbanken diriNa guna keselamaten manusia. Kekelengen siiterapken Kristus eme tuhu-tuhu terbuka, banci inen ras igejapken kalak. Kekelengen siiterapken Kristus tuhu-tuhu kekelengen sincidaken karakter Dibata, emaka Kristus la bergaul ras kejahaten. Ibas erti kata, kekelengen e la atena kejahaten. Emaka adi perpulungen Roma menerapken kekelengen sipekulah-kulah, ras ergaul ras kejahaten maka siilakoken perpulungen Roma eme ncedai perkuah ate Dibata simeganjangna kal eme pemere-pemere kesah ras ncedai biak Kesah Si Badia. Sebab perpulungen Roma eme sikerajangen Dibata (band. Epesus 4:30).
4. Bagepe nina Paulus man perpulungen Roma, kekelengen e harus iterapken ntah pe iamalkan ibas hubungen antar sesama anggota perpulungen. Hubungen enda harus teridah bagi keluarga siharmonis. Bagepe hubungen sesama anggota jemaat la saja itandai alu nggeluh harmonis tapi pe harus lit sikap hormat menghormati sada ras sidebanna. Sebab bageme biak kalak Kristen siseharusna. Emaka situhuna guna menerapken enda nggeluh ibas kiniteruken ukur me si harus ilitken.
5. Lebih ndauh Paulus menekanken kerna ngelai Tuhan. Memang ibas ngelai Tuhan melala pengertinna, tapi ijenda itekanken Paulus eme selain saling memberi hormat tapi pe nggeluh ibas keriahen, nggeluh ibas erpengarapen, tutus erdahin, megenggenglah ibas kiniseran ras ertotolah man Dibata alu la erngadi-ngadi, bagepe raskenlah kiniliten si lit bas kita ras teman si sada kiniteken, janah alokenlah kalak sikesilang ibas rumahta. Pelayanen enda la banci kendor, ntah pe perpulungen Roma la banci mekisat ndahiken dahin Tuhan. Sebab enda kerina merupaken pengaplikasian ibas kekelengen.

APLIKASI
Sekali enda kita ngerana kerna diakonia. Diakonia eme salah sada bentuk pengaplikasian kekelengen. Ibas sejarah gereja, erkiteken ije nggeluh kekelengen, maka tambah warina reh teremna anggotana. Bagepe erkiteken diakonia me maka anggota perpulungen lebih banci nggejapken kekelengen Tuhan. Sebab diakonia enda iterapken/idalanken erkiteken mengacu ku bas diakonia Kristus jine. Enda me diakonia simeganjangna kal i bas kegeluhen kalak sierkiniteken. Emaka adi gereja la ndalanken diakonia maka gereja e lenga ikataken gereja si murni.
Guna ndalanken diakonia ibas gereja enda me, maka ibas gereja, termasuk GBKP ngelitken serayan Tuhan khusus membidangi diakonia eme diaken. Bagepe gelah erdalan alu mehuli maka ibentuk me program-program diakonia. Janah adi siidah program-programta ertujun guna simegegeh nampati si kurang megegeh, ikut nggejapken keberaten senina turangta si erceda ate ras simberat baban geluhna, bagepe guna mulahi senina turangta si geluhna ibas kemusilen ras mulahi ibas kebodohan nari, rsd.
Amin gia enda merupaken program gereja, labo berarti kerina e tanggungjawab serayan Tuhan pelin-pelin, tentu lang. Enda kerina tetap jadi tanggungjawab kerina anggota perpulungen. Kerina anggota perpulungen harus ertanggungjawab ras ikut terlibat ibas diakoni secara langsung, subuk diakonia karitatif, diakonia usaha bersama ras diakonia transformasi. Emaka adangen-adangen diakonia harus isehken, bagepe anggota perpulungen harus ndahi kalak sakit, sierceda ate, sierbeban berat rsd. Janah enda kerina harus idahiken alu meriah ukur, ula alu keterpaksaan entah pe pekulah-kulah. Sebab alu ndalanken sienda kerina maka kita enda enggo menerapken hubungen siharmonis sada ras sidebanna ras kita pe nggeluh selaku keluarga Kristen siermeriah ukur. Alu bage terpuji gelar Tuhan.
Harus siinget diakonia labo sada alat guna ngukum kalak. Bagepe, ula min tujunta erdiakonia guna nambahi anggota perpulungen, tapi erkiteken penerapen kerna kekelengen simerupaken undang-undang Dibata (band. Matius 22:37-40). Ibas perbahanenta sibagenda maka ngena me ate kalak man banta, man gereja Tuhan (band. Perbahanen Rasul-Rasul 2:43-47 ; 4:36).

Pdt. Steven Kumenit, STh.,M.Min.