Selasa, 27 Maret 2012

Ersada Ras Kristus (Matius 9:9-13).

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 1 – 7 APRIL 2012.
============================
MATIUS 9 : 9-13.

Tema : Ersada Ras Kristus.

LATAR BELAKANG
1. Ibas bahan oratenta sendah eme sada rangkaian ibas pemilihen ras pendilo jadi ajar-ajar Jesus. Janah sekali enda Jesus ndilo Matius ntah pe si Lewi sijadi ajar-ajarNa. Ibas bahan oratenta je ikataken Matius sangana kundul i kantorna janah idilo Jesus ia, nina Jesus Ikutken Aku ! minter tedis Matius janah iikutkenna Jesus. Ijenda teridah la lit tanya jawab antara Jesus ras Matius. La lit sada penungkunen ise kin kam, ntah pe la ku tandai kam. Enda ngatakenca maka Jesus enggo itandai Matius, apakah arah khotbah-khotbah ntah pe pengajaren Jesus. Bagepe ibas Matius ngikut Jesus maka ibas diri Matius enggo terjadi pemutusen hubungen secara menyeluruh ras kegeluhen sindekah.
2. Ibas keriahen ukur Matius, iundangna Jesus ras teman-temanna (nen = pemungut cuke) guna reh ku rumahna guna man ras-ras. Ibas acara man enda kalak Farisi pe lit ije guna naksiken acara e. Memang paksa sie adi lit kalak si erbahan “pesta man” banci isaksiken kalak si deban.
3. Ibas Jesus man ras pemungut cuke, minter ndatken respon negatif ibas kalak Farisi nari, erkiteken sie ikatakenna man ajar-ajarNa nina engkai gurundu e man ras pengalo cuke bagepe ras kalak perdosa. Ibegi Jesus penungkunen kalak Farisi e, emaka nina Jesus Kalak sehat la perlu dokter, tapi kalak sakit nge siperlu dokter, emaka laweslah pelajarilah kata sitersurat enda : keleng atendu nge sikuperluken, labo asuh-asuhen siipersembahkenndu. Aku reh labo guna ndilo kalak sibujur akapna bana, tapi guna ndilo kalak perdosa. Enda ikataken Jesus gelah kalak Farisi banci nggejapken situhuna ia pe erdosa. Janah memang biasana kalak perdosa termasuk kalak pemunguk cuke la banci ergaul ras kalak Farisi ras kalak Jahudi sideban, sebab kalak perdosa ras kalak pemungut cuke enggo ianggap najis. Emaka kalak si la najis la banci ergaul ras kalak si enggo najis. Sekalak pemungut cuke bengket ibas bilangen najis erkiteken pendahinna. Ija la saja kalak pemungut cuke mindo pajak melebihi asa patutna (nen = ketentun pajak. Memang ibas paksa sie lit situhuna ketentun pajak si ibereken pemerintah, tapi erkiteken pemungut cukue enggo mereken melebihi pendapatan ibas sada daerah man pemerintah, maka pemungut cuke e mungut cuke man masyarakat melebihi asa patutna). Bagepe penungut cuke enda rusur njemak barang-barang sinajis. Bagepe pengut cuke rusur berurusen ras ras pemerintah Roma siianggap kalak Jahudi kalak kafir.
4. Bagi kalak Jahudi merupaken sada pantangan ntah pe larangan ergaul ras kalak kafir ntah pe kalak najis (band. Kel. 23:24; Imamat 11:44; Ulangan 7:3; Esra 3:2; Johanes 17:15-16; 2 Timotius 3:1-5; Jakup 1:27; Jakup 4:4). Pantangan ntah pe larangan enda ertujun gelah kalak Jahudi tetap jadi bangsa badia selaku bangsa Tuhan, sebab Tuhan e badia. Sada catatan maka bangsa Israel ihukum Dibata ibas iambengkenNa ku Asyur ras Babilonia erkiteken bangsa Israel lanai badia (band. 2 Raja-raja 17:7-8; 2 Raja-raja 24:3; 2 Kronika 36:14, rsd).
5. Si lebih iperluken eme keleng ate asangken nehken persembahen, bagepe kerehen Jesus labo guna kalak sibujur akapna bana tapi guna ndilo kalak perdosa. Enda me situhuna palasna engkai maka Jesus nggit man ras kalak perdosa ras pemungut cuke. Janah enda gelah kalak Farisi banci ngenen kai siikataken pustaka si badia ibas Hosea 6:6. Jadi keleng ate si la pekulah-kulah ras erdiate nandangi kalak musil (nen = rohani ras jasmani) ndauh ulin asangken formalitas religius (nehken persembahen).

APLIKASI.
Harus lebe sipahami kenca kita enggo iperidiken ibas gelar Bapa, Anak ras Kesah Si Badia, maka kita enggo nggeluh ibas persadan ras Jesus Kristus, Jesus nggeluh bas kita janah kita nggeluh bas Jesus. Emaka tandana kita nggeluh ibas persadan ras Jesus maka kita harus erbahan kekelengen man kalak sideban gelah kalak sideban tersampati. La bo e saja, tapi pe kita harus mpersingeti kalak sideban gelah ula erbahan dosa, bagepe kita ula erbahan dosa. Enda banci jadi adi perukurenta bali ras perukuren Kristus (Filipi 2:5).
Bagepe harus sisadari kita singgeluh ibas Kristus, nggeluh bas doni enda, lit tanggungjawabta ras misinta eme uga gelah kalak si nggeluh ibas dosa banci jera ras ndalanken kai singena ate Tuhan. Emaka kita la banci alergi nandangi kalak si erbahan dosa, bagepe ula ka sianggap kita lebih badia janah kalak sideban najis. Tapi marilah sinen maka kita kalak sitek man Jesus Kristus harus katawari paksa pe bergaul ras sapih-sapihta manusia guna memenangkan ia gelah nggeluh ibas Kristus. Jadi ibas kita enggo ersada ras Kristus maka biak ras karakter Kristuslah singgeluh bas kita. Karakter si male bas kita harus tuhu-tuhu iputuskan, janah dalanken simehuli singena ate Tuhan.

Pdt. Steven Kumenit, STh, M.Min.

Senin, 26 Maret 2012

Jadi Keluarga Dibata (Kejadin 6. 8, 17-22)

BAHAN SERMON PJJ GEREJA GBKP
================================
KEJADIN 6 :8, 17-22.

Tema : Jadi Keluarga Dibata.

LATAR BELAKANG
1. Ertambahna jelma ibas doni enda, kepeken la iikuti alu erkemalangen man Tuhan, tapi justru teridah manusia reh jahatna, emaka ibas perbahanen sijahat siilakoken manusia, erkadiola me Tuhan ngenen manusia tinepana e, erkiteken sie me ersura-sura Tuhan guna ngkernepken tinepana e. Ate Tuhan ngkernepken manusia ras tinepana si sideban arah mpereh mbanjir simbelin (air bah).
2. Penghukumen siilakoken Tuhan e man kalak sijahat/erdosa ngenca, tapi Tuhan erngena ate man Nuah, sebab amin gia ia tading isekitar kalak perdosa tapi, la iikutkenna perbahanen-perbahanen dosa. Emaka ate Tuhan nelamatken Nuah ras keluargana ibas penghukumen nari. Jadi erkiteken kebenaren me, Nuah iselamatken.
3. Ibas rangka nelamatken Nuah, reh me Tuhan man Nuah arah kataNa nina : Enggo ketetapken maka kusasapken me kerina manusia. Kukernepken doni enda erkiteken doni enda enggo dem alu kejahaten manusia, emaka bahanlah sada kapal man bandu. Soal ukuren ras gedangna kapal e, Dibata jine sinetapkenca.
4. Ate Dibata nelamatken Nuah ibas banjir simbelin e, emaka Nuah ras keluargana harus bengket ku bas kapal e, janah la terjeng je saja, tapi ate Dibata nelamatken Nuah guna erbahan perpadanan ras Nuah. Jadi teridah ijenda, keselamaten ibereken Tuhan man kalak si mbiar ras erkemalangen man Tuhan saja. Bagepe perpadanen man kalak singena ateNa.
5. Penghukumen siibahan Dibata secara universal, sebab manusia merupaken tinepa Tuhan. Nuah iselamatken sebab ate Tuhan erbahan perpadanen ras Nuah, gelah ibas kesusuren Nuah terjadi me manusia simerupaken tinepa Dibata situhu-tuhu, emaka kalak si setia ras nggeluh bagi sura-sura Dibata saja siiselamatken Tuhan. Jadi teridah alu jelas, dosa erbahca manusia mate, tapi kalak bujur ndatken kegeluhen ras keselamaten.

APLIKASI
Kita enda eme keluarga Dibata. Kita jadi keluarga Dibata erkiteken kita ibereken hak menjadi anak Dibata erkite-kiteken kita enda tek man Yesus Kristus (band. Yohanes 1:12-13). Persoalenna genduari enggo kin kita tuhu-tuhu jadi keluarga Dibata erkite-kiteken kita enda anak-anakNa. Adi sioge ibas Roma 8:14, maka ije ikataken kalak siitegu-tegu Kesah Dibata, anak-anak Dibata kap. Jenda me kita banci merenungken mulihi kerna eksistensita selaku kalak si tek man Tuhan, ras singgeluh selaku keluarga Dibata. Sebab ibas kita jadi keluarga Dibata maka sipaling penting bas kita eme nggeluh harmonis ibas sada keluarga, termasuk hubungan Bapa ras anak. Ibas erti kata kita selaku anak harus min patuh man Bapa, selaku kepala keluarganta. Ibas erti kata kita harus tuhu-tuhu megiken kai siikataken bapa man banta, sebab tek kita kai siikataken Bapa man banta mbaba keselamaten.
Mari kita ercurmin man Nuah. Nuah erkiteken lit hubungen siharmonis ras Tuhan, maka kai pe siikataken ras siitawarken doni enda man bana, la ibegikenna, Tuhan saja siibegikenna. Kita seharusna bage ka, bahkan harus siinget kita banci seri ras Nuah erkiteken kita ipinpin Kesah Si Badia. Kesah Si Badia ngajari kita guna banci ngelakoken kai siiperentahken Bapanta. Bagepe kita banci megiken kata Dibata. Sebab harus ka siinget, adi kita selaku anak la megiken kai siiajarken Bapanta maka sijadi eme kita pasti ngelakoken kai si la ngena ateNa, emaka sialoken kita ibas kerehen Jesus sipeduakaliken eme kita iranaken. Janah ibas ateta tetap nggeluh selaku keluarga Dibata, silakokenlah kebujuren ras keadilen ibas kegeluhenta tep-tep wari.

Pdt. Steven Kumenit, STh,M.Min.

Minggu, 11 Maret 2012

Geluh Ras Kulanta Jadi Perayaken (Matius 5:14-16).

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 11-17 MARET 2012.
================================
Matius 5 : 14-16.

Tema : Geluh Ras Kulanta Jadi Usihen.

LATAR BELAKANG.
1. Pendahin ras kuasa Jesus enggo mbar i daerah Palestina ras sekitarna, erkiteken sie reh jelma sinterem guna jumpa ras Jesus. Kerehen jelma sinterem eme ibas rangka gelah pinakit si lit bas daging kulana malem, janah deba guna ngenen kerna eksistensi Jesus sendiri.
2. Ibas ukur Jesus, kerehenNa la saja guna pepalem kalak sisakit ras pelawes setan tapi ibas rangka keselamaten manusia ras doni enda, emaka guna keselamaten e Kinirajan Sorga harus iberitaken. Sebab Kinirajaan Sorga enggo bergeser ndauh ibas pengangkan kalak Jahudi. Kerajaan Sorga eme Kerajaan si i ja Dibata minpim doni enda, janah kerina manusia ras doni enda patuh man Dibata. Janah Kinirajan Sorga berhubungen ras Jesus Kristus, Kinirajaan Sorga lit bas diri Jesus Kristus. Tapi erkiteken bangsa Jahudi i teruh kuasa kerajaan Roma maka, kalak Jahudi menafsir ibas sada paksa reh me Mesias si banci ngelawan ras mbebasken bangsa Jahudi ibas pemerintahen kerajaan Roma nari. Ipihak sideban perbahanen-perbahanen pemimpin-pemimpin agama, kalak Farisi ras kalak Jahudi sendiri lalap erbahan dosa. Jadi Kerajaan Sorga sihakiki tempa-tempa bene ibas kalak Jahudi nari. Erkiteken sie me iajari Jesus kerna keselamaten situhu-tuhu.
3. Ibas pihak sideban inen Jesus doni enda enggo dem alu kejahaten. Kejahaten enda mbaba kegelapan bas doni enda. Erkiteken sie me kejahaten/kegelapan doni enda harus italuken alu terang. Ajar-ajar Jesus harus jadi terang doni. Ibas erti kata ajar-ajar ras kalak sitek harus ngasup ncidahken kerna kebenaren ras terang situhu-tuhu si lit ibas Dibata nari eme keselamaten. Keselamaten e lit ibas diri Jesus Kristus. Adi sinen Jesus la saja ngerana kern terang tapi pe kerna Sira. Tapi sijadi penekanen sekali enda eme terang. Amin gia situhuna fungsi ras makna menam bali ras enda persuruhen Jesus man ajar-ajar ras man kalak si tek.
4. Penekanan kerna terang eme gelah ajar-ajar ras kalak sitek nggeluh ibas prinsip-prinsip kebenaren, ija harus nggeluh ibas kiniteken man Jesus Kristus selaku Tuhan ras juruselamat doni, janah enda harus icidahken ibas kegeluhen tep-tep wari.
5. Terang ibas Pustaka Si Badia merupaken simbol keselamaten. Keselamaten e la saja nuduhken man diri Jesus Kristus tapi man ajar-ajar ras kalak si tek. Ibas erti ajar-ajar ras kalak sitek enggo nggeluh ibas keselamaten, maka tandana nggeluh ibas keselamaten harus min teridah ibas perbahanen tep-tep wari. Janah tujun ndalanken ntah pe nggeluh ibas terang gelah kalak sideban (doni enda) banci ngenen kerna perbahanen-perbahanen simehuli, alu bage doni enda banci memuliaken Tuhan. Labo dirinta imuliaken doni enda. Adi enda si jadi maka ajar-ajar ras jelma sinterem bali ras kalak Farisi, ndalanken perbahanen alu pekulah-kulah gelah idah kalak ia sekalak situtus ibas beragama, ipuji kalak Bapa sini Surga, labo ajar-ajar ras kalak sitek siipuji, erkite-kiteken ajar-ajar ras kalak sitek labo terang e, tapi Kristus me ulu terang e.

APLIKASI
Adi siperdiateken kegeluhen doni enda maka, doni enda enggo iliputi (ibaluti) alu kegelapen, sebab praktek-praktek kegelapen enggo merajalela ibas kerina dampar kegeluhen, termasuk pe ibas gereja. Emaka kita selaku anak-anak terang terdilo gunanaluken kegelapen e. Cara ibas kita naluken kegelapen e eme alu perbahanen simehuli singena ate Tuhan, janah ula kita terkontaminasi ibas kegelapen. Emaka harus sisadari kita enda labo terang e tapi Jesus me terang e, emaka kita harus tetap nggeluh ibas ulu terang e gelah kita banci ersinalsal, sebab sepanjang kita la nggeluh ibas ulu terang e, maka kita la bo ngasup ndalanken perbahanen-perbahanen simehuli singena ate Tuhan, simerupaken sinalsal terang e sendiri. Maksudna eme kita selaku anak-anak terang harus nggeluh badia, ndalanken ntah pe erbuahken kekelengen, kebujuren, kebenaren ras simehuli.
Kita selaku anak-anak terang tuhu-tuhu harus jadi usihen man doni enda, sebab kita berbeda ras doni enda. Memang tuhu kita ibas gelap nari, tapi labo berarti kita banci berkompromi ras “sewaktu-waktu” banci ndalanken kegelapan adi kita jumpa perbeben ras kiniseran, lang. Kita la banci berkompromi ras kegelapen. Tuha kitaibas gelap nari, tapi status ras karakterta lanai seri ras kalak si nggeluh ibas kegelapen. Ibas status selaku anak terang enda me kita harus ngatakjen bujur man Tuhan, janah tanda kita ngataken bujur man Tuhan kita harus ndalanken kegeluhen terang, gelah kalak sideban pe banci ngenen terang e ras reh ku terang e ras nggeluh ibas terang, alu bage doni enda jadi terang (selamat).

Pdt. Steven Kumenit, STh.,M.Min.

Sabtu, 03 Maret 2012

Tema : Ngelai Alu Kiniliten Sienggo Ialoken Ibas Dibata Nari (Matius :15-30).

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 4 – 10 MARET 2012.
===========================
Matius 25 :15-30.

Tema : Ngelai Alu Kiniliten Sienggo Ialoken Ibas Dibata Nari

LATAR BELAKANG
1. Ibas oratenta, Yesus ngerana kerna Kerajaan sorga alu make anding-andingen, maksudna gelah ajar-ajarna lebih meteh kerna keselamaten. Ibas anding-andingen sekali enda, iandingken Yesus kerna Kerajaan Sorga bagi sekalak tuan siberkat ku luar kota, janah senna ipokokken man juak-juakna. Ibereken tuanna man si sada juak-juakna 5 talenta, sada nari ibereken tuanna 2 talenta, janah sada nari ka iberekenna 1 talenta. Enda kerina ibereken tuan e sue ras kengasupen juak-juakna e.
2. Kenca ndekah reh me tuan ndai janah idilona me kerina juak-juakna ndai guna erkira, janah juak-juak si muat lima talenta enggo ertambah keuntungenna lima talenta, si dua talenta enggo ertambah dua talenta, janah sidua juak-juak enda ibereken tuan e tole perkara siterbelinen. Tapi juak-juak si ndatken sada talenta labo iusakenna gelah erta sada talenta enda banci erbunga, bagepe ipersalahkenna ka tuanna. Sienda ibahanna erkiteken nutupi kemalasenna saja. Emaka merawa tuanna janah ihukum tuanna me ia. Siidah ijenda maka bali ras kerajaan Sorga me, maka ije lit pengadilen. Jadi situhuna kalak sibengket ku bas Kinirajaan Sorga eme kalak sisetia nandangi persuruhen Dibata.
3. Talenta siimaksudken ijenda labo sen, tapi bakat sienggo ibereken man banta guna ipakeken alu mehuli bagi singena ate Tuhan. Ipake ibas rangka labo saja man keselamaten dirinta sendiri tapi pe keselamaten jelma sinterem.
4. Amin gia kengasupen siibereken Tuhan tuhu pelain-lain, tapi sipentingna eme harus ipergunakenna alu mehuli ras ertanggunjawab man Tuhan. Sebab kegeluhen manusia siidilo Tuhan ibas rangka berkarya guna keselamaten.
5. Anding-andingen enda eme sada pengajaran sincidahken uga pentingna makeken pemere Dibata alu sikap ertanggungjawab ibas ngelai Tuhan. Ibas pihak sideban anding-andingen enda nuriken kerna dua juak-juak siertanggungjawab ras setia bagepe banci makeken modal guna kepentingen tuanna. Tapi juak-juak sisada e ngenen ku modal e la bo sada hal sipenting ras labo mereken keuntungen man bana tapi man tuanna saja, emaka la bo iusahakenna kuga maka banci ertambah talenta si lit bas ia e. Enda me situhuna sada kerugin simbelin man bana.

APLIKASI
Man banta kerina selaku tinepa Dibata, situhuna enggo ibereken Dibata talenta man banta sekalak-sekalak, amin gia talenta si lit bas kita pelain-lain ntah pe lit ka si seri. Tapi tujun talenta e ibereken guna kemulian Tuhan ras guna keselamatenta bagepe keselamaten kalak sideban. Persoalen siterjadi mekatep talenta siibereken Dibata man banta la sikembangken, emaka kurang aktif kita muat bagin ibas pelayanen. Alu maksud sideban talenta silit bas kita banci erguna adi ipakeken sue ras sura-sura Tuhan, tapi sebalikna talenta e banci mate adi la ipake. Harus siinget ibas rangka keselamatenta ras keselamaten kalak sideban mebutuhken kerja keras.
John C.Maxwel ibas bukuna Talenta Adalah Tak Pernah Cukup (Talent Is Never Enough) ngataken bakat saja la bias. Tapi talenta butuh keyakinan, gairah, kegigihan, keberanian ras bertanggungjawab. Talenta menuntut inisiatif, fokus persiapen.latihan, karakter ras sikap membuka diri guna erlajar. Talenta pe mbutuhken dukungan ras jaringan kerja sama ras kalak sideban. Talenta saja la bias, sebab terjeng potensi saja denga emaka harus iasah gelah lit “prestasi”. Jadi la banci isinikken. Talenta harus icidahken ras irealisasiken ibas perbahanen sinyata rikut perukuren simecio. Jadi talenta la bo saja membutuhken ketrampilan tapi pe kejujuren, bagepe la bo saja gegeh siiperluken tapi pe campur tan Tuhan.
Ibas pengangkan sibagenda me maka kai pe talenta siibereken Tuhan, tuhu-tuhu harus ipake alu setia ras ertanggung jawab man Tuhan, emaka banci erguna man banta ras man kalak sideban terlebih man Tuhan.

Pdt. Steven Kumenit, STh,M.Min.