Rabu, 27 Juni 2012

Tema : Arah Kinigenggengen Njadiken Kita Serta (Jakup 1:2-8)

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 1 – 7 JULI 2012.
================================
Jakup 1 : 2-8.

Tema : Arah Kinigenggengen Njadiken Kita Serta.

LATAR BELAKANG
1. Secara umum kitab Jakup enda ngerana kerna 1). kiniteken ibas perbahanen, erkiteken sie me adi kalak sierkiniteken la ncidahken perbahanenna, maka kinitekenna e mate. 2). Kata pengajuk gelah kalak sierkiniteken megi ras ndalanken kai siikataken Kata Dibata. Erkiteken sie surat Jakup enda itujuken man kalak si enggo tek man Jesus. Kalak si tek harus jadi sekalak pelaku Kata Tuhan ibas kegeluhenna tep-tep wari amin gia sangana ibas perbeben ras kiniseran.
2. Surat Jakup enda isuratken man kalak Kristen asal Jahudi sitading merap ipalestina, sipaksa sie ngenanami kiniseran, alu sada tujun gelah tetap megegeh ras tetap ncidahken kinitekenna. Sebab selaku kalak kristen la lit sada jaminen, maka kegeluhenna bebas ibas perbeben ras kiniseran, tapi sada paksa pasti jumpa perbeben ras miniseran. Ibas jumpa perbeben ras kiniseran enda me kalak kristen harus nggejapken sada kesangapen, sebab kalak kristen banci muat bagin ibas kiniseran Kristus. Hal sideban, ibas kalak kristen nggeluh ibas kiniseran ras tetap ncidahken kinitekenna maka kalak kristen banci mpemuliaken Tuhan ibas kiniseranna e.
3. Ibas kalak kristen ngenanami perbeben ras kiniseran situhuna lit tujunna eme gelah erdewasana kalak kristen ibas erkiniteken man Tuhan. Erkiteken sie me ibas pengangkan Jakup kiniseran enda merupaken sada percuban (bah Indo = ujian), gelah kalak kristen tuhu-tuhu jadi kalak kristen si dewasa, emaka kalak kristen harus megenggeng ibas ngenanami kiniseran e.
4. Guna seh ku bas pengangkan si bage, kalak kristen harus makeken kepentaren, tapi adi kurang kepentarenna, maka ertotolah ia man Dibata gelah Dibata mereken kepentaren. Enda ngataken guna banci lulus ibas percubaan maka kalak kristen harus makeken kepentaren ibas Dibata nari, labo kepentaren ibas doni enda. Jadi situhuna ate Jakup ngataken man kalak kristen maka percubaan siinanamina lit maknana adi enda “simaknai” alu kepentaren ibas Dibata nari, janah kepentaren ibas Dibata nari mereken kinigenggengen man kalak kristen gelah la putus asa.
5. Kepentaren ibas Dibata nari ialoken kalak kristen adi ipindona ibas pertoton arah tek. La banci alu monce-once sebab kiniteken simonce-once bali kap ras erdua ukur, janah kalak sierdua ukur labo banci ndatken kai siipindona ibas Dibata nari. Kalak kristen harus ertoto alu tek gelah idatna kai siipindona. Sebab ibas kalak kristen tek maka situhuna tek ia maka Tuhan pasti mereken kai siipindona, sebab itehna Tuhan e Tuhan sierkuasa ras perkeleng.

APLIKASI
Adi sisungkun bas pusuhta, pernah kin lit kalak kristen la ngenanami perbeben ras kiniseran?, jababna pasti kerina pernah ngenanamisa. Persoalenna genduari, pernah kin kita ngangkaisa enda kerina merupaken sada percuban man banta, gelah kita jadi kalak kristen silebih megegeh, kalak kristen singasup ncidahken kualitas kinitekenna. Tapi sangat isesalken nterem nge kalak kristen labo ngasup mbaba baban kiniseran ibas kegeluhenna, emaka siterjadi ibas kegeluhenna eme stres, putus asa, ndarami dalan pintas, ntah pe mpersalahken Dibata, rsd. Padahal adi siteh lah kerna kuasa ras keleng ate Tuhan maka ibas kita jumpa perbeben ras kiniseran minter kita reh ku Tuhan guna mindo penampat man baNa, sebab kalak si reh man baNa pasti isampatiNa. Sipentingna tek kita emaka kita ertoto. Bagepe ibereken Tuhan man banta kepentaren (hikmat) gelah megenggeng kita ibas ngenanami perbeben ras kiniseran, sebab ibas kepentaren, kita ngasup ngakai kai tujunna e. Kita ngasup ngangkai perbeben ras kiniseran, menahang ntah pe mberat merupaken sada percuban gelah kita jadi kalak kristen si serta. Emaka amin gia kita lit ibas perbeben ras kiniseran ngasup kita nggeluh ibas keriahen ras sigejapken lit kesangapen, sebab siteh : 1). Tuhan erdahin ibas kai pe (band. Roma 8:28). 2). Kita ipasu-pasu Tuhan. Bagepe kita ngasup makeken kepentaren guna erlajar uga seharusna jadi kalak kristen si patuh (taat). Enda kerina erkiteken kita miliki Tuhan sienggo leben ndalani ras ngenanami kerina e, bagepe ipakeNa kiniseranNa guna ncidahken kepatuhan man BapaNa (nen = Heber 5:8).

Pdt. Steven Kumenit, STh,M.Min.

Selasa, 19 Juni 2012

Tema : Nggeluh Ibas Kata Dibata (Jesaya 55:1-6)

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 24-30 JUNI 2012.
=============================
Jesaya 55:1-6.

Tema : Nggeluh Ibas Kata Dibata.

LATAR BELAKANG
1. Bahan oratenta sekali enda eme kern kitab Jesaya, siisuratken man kalak Israel si lit ibas pembuangen,
khususna nandangi dungna pembuangen i Babel. Alu tujun mbpekeke mulihi kiniteken bangsa Israel sienggo mulai “bene” erkiteken kiniseran siinanamina sedekah ibas taneh pembuangen. Erkitekem sie me enggo sempat lit perukuren bangsa Israel singatakenca maka Tuhan lanai mperdiateken bangsana. Emaka situhuna kiniseran bangsa Israel si lit ibas taneh pembuangen enda, menyangkut soal jasmani ras rohani.
2. Ibas situasi sibagenda me reh nabi Jesaya, ernubuat ia kerna keselamaten situhu-tuhuna. Ija bangsa Israel enggo nadingken Dibata ras kai singena ateNa, genduari itenahken Dibata ka gelah reh ersada ras Tuhan mulihi. Tapi lit syaratna eme bangsa Israel harus nggeluh ibas kelihen ras muas kerna kinijeran ras hubungen si tuhu-tuhu ras Dibata gelah ipasu-pasu Tuhan. Pasu-pasu Tuhan mbaba kegeluhen situhu-tuhu man bangsa Israel, janah enda la perlu igalar alu sen, tapi alu perbahanen singgit jera ras kiniteken man Tuhan. Tole, Jesaya mpersingeti bangsa Israel gelah ula nari nukurken duitna kempak barang si la erbahan besur, sebab enda kerina sea-sea. Ibas erti kata situhuna sia-sia me ndarami kesejahteraan ibas taneh pembuangen. Jadi situhuna ibas Jesaya ndilo bangsa Israel gelah nggeluh mulihken ras Dibata emaka ipasu-pasu Dibata me ras nggeluh ibas keselamaten. Enda iandingken man kalak simuas maka lau nemen enggo isikapken, janah man simelihe man ia asa puasna sebab nakan pe lit, bagepe anggur ras susu banci ibuat la nukur, ngataken maka lau ras nakan merupaken sada kebutuhen pokok manusia ras merupaken sada bentuk kiasan sinjelasken kerna pangan rohani, khususna menyangkut kata Dibata siipeseh guna ibegiken . Bagepe kegeluhen manusia sitek man Tuhan, kegeluhenna labo itentuken alu roti saja tapi ibas kai siibelasken Dibata (nen = Ulangen 8:3; Matius 4:4). Sedangken anggur merupaken simbol kern kata Dibata singasup mereken keriahen (nen = anggur man bangsa Israel merupaken keriahen), sedangken susu eme simbol simereken pertumbuhen (nen = 1 Petrus 2:2). Jadi situhuna la lit ibas doni enda simereken keriahen ras kedamen, selain bas Dibata.
3. Kegeluhen bangsa Israel tergantung kap man Tuhan. Tuhan simereken kegeluhen man bangsa Israel adi bangsa Israel megiken kai siikatakenNa ras nggit mulihken ku Tuhan. Alu bage Dibata erbahan perpadanen si la ermasap-masap. Kekelengen Tuhan sinteguh man Daud ibereken ka man bangsa Israel. Jadi perpadananen Tuhan eme kekelengen. Ibas erti kata adi bangsa Israel tetap nggeluh ibas kesetiaan man Tuhan, maka kekelengen Tuhan tetap rasa lalap man bangsa Israel. Emaka adi bangsa Israel lit ibas perbeben ras kiniseran maka Tuhan kap sinampati dingen simereken serpang pulah, janah adi bangsa Israel pagi nggeluh bagi si langena ate Tuhan maka reh kap Tuhan mpersengetisa gelah bangsa Israel banci robah ras tetap nggeluh ras Ia.
4. Bagi Daud jadi agen Tuhan ibas bangsa Israel guna nehken ku keselamaten man bangsa Israel, bageme bangsa Israel idilo Tuhan guna jadi agen keselamaten ka nandangi bangsa-bangsa ibas doni enda. Dibata kap smereken kepentaren ras pemeteh guna ndalanken sie.
5. Hal sideban, Jesaya mereken kata himbauan man bangsa Israel gelah tetap ndarami Tuhan tupung banci denga jumpa ras Ia, ertotolah man bana tupung Ia ndeher denga. Enda ngataken : 1). Maka banci saja sada paksa Dibata lanai banci ijumpai erkiteken dosa-dosa bangsa Israel. Dibata jadi ndauh man bangsa Israel. Tapi genduari Tuhan enggo mperembakken diriNa (ndeher) ras bangsa Israel, bagepe nggo idilona bangsa Israel guna reh kubas persadanNa, emaka “moment”/kesempaten enda ula kal isia-siaken bangsa israel guna jumpai Tuhan. 2). Erkiteken Tuhan enggo ndeher maka bangsa Israel harus ertoto mindo penampat, sebab kalak sireh mindo penampat man Tuhan, pasti isampatiNa. Bagepe situhuna secara terbuka ate nabi Jesaya ngataken man bangsa Israel, Tuhan e ndeher kap bagepe bangsa Israel ras Ia erkuasa ibas kerina ingan. Jadi salah me pengangkan bangsa Israel sedekah enda kerna Dibata e ndauh ras la erkuasa si taneh Babel.

APLIKASI
Pustaka si Badia eme kata Dibata, amin gia Pustaka si Badia isuratken manusia, tapi manusia e ndatken “ilham” ibas Dibata nari. Ibas Pustaka si Badia nuriken ntah pe ersaksi kerna Dibata sitelu sada ras karya keselamatenna. Karya keselamaten Tuhan berpusat ibas diri Jesus Kristus. Pustaka Si Badia merupaken tendang man nahenta ras nerangi dalan siidalani kalak sitek (band = Maz.119:105). Bagepe jadi pedoman ibas perbahanen ras kegeluhen kalak si tek (band. 2 Timotius 3:16-17).
Ibas pemahaman sie situhuna perlu kal kita selaku kalak sitek erlajar kerna Pustaka Si Badia gelah kita banci meteh kai sura-sura Tuhan ibas kegeluhenta. Janah harus siinget maka Pustaka Si Badia iajari labo guna kepentingen pemeteh ngenca, tapi ibas rangka mpeseh keselamatenta. Emaka selaku kalak sitek tutuslah ngoge pustaka Si Badia sebab ije nari sidat kata Dibata situhu-tuhu alu bage sipraktekken ka ibas kegeluhenta tep-tep wari, emaka kita banci nggeluh ibas kedamen ras kemalemen ate.

Pdt. Steven Kumenit, STh, M.Min.

Selasa, 12 Juni 2012

Tema : Ngerembakken Diri Ras Dibata Arah Pertoton (Matius 6:5-13).

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 17-23 JUNI 2012.
=============================
Matius 6:5-13.

Tema : Ngerembakken Diri Ras Dibata Arah Pertoton.

LATAR BELAKANG
1. Ibas jaman Tuhan Yesus, kalak Yahudi erpengakap hal ertoto merupaken sada kewajiban agama. Erkiteken pemahaman sibage me khususna man kalak Parisi maka ibas ia ertoto icidahkenna kiniganjangen ukurna. Emaka ertoto ia alu nggedang gelah iidah kalak ia sekalak sibeluh ertoto. Bagepe ibas budaya agama Jahudi lit kap jam-jam ertoto eme jam 9, jam 12 ciger ras jam 15 karaben, itambah ka pertoton ope man. Ibas pertoton e pe lit rumusen-rumusenna, tapi kalak Jahudi meteh maka banci ka itambahi rumusen-rumusen pertoton e. Ibas budaya jam ertoto enda me siterjadi man kalak Parisi enggo memamerken kerna “kesalehan” ras kebeluhenna ertoto, erkiteken sie me adi enggo seh jam ertoto, lawes ia ku simpang-simpang ras ku rumah pertoton gelah iidah kalak sinterem. Perbahanen sibage me siidah Jesus perbahanen sipekulah-kulah. Sebab situhuna ibalik kesalehanna tersimpan kiniganjangen ukur.
2. Nina Jesus : Tapi adi ertoto atendu, bengketlah ku bas kamarndu, eruk pintun jenari ertotolah man Dibata si la iidah e. Dibata si ngidah perbahanenndu e mereken upah man bandu. Bage pe adi ertoto kam ola mulih-ulih bagi kalak si la nandai Tuhan. Ia erpengakap maka adi gedang pertotonna ibegiken Dibata kap. Maksud Jesus enda gelah kegeluhen kalak sitek labo terjeng ngelakoken kewajiban agama ngenca, tapi merupaken sada kewajiban nandangi Dibata. Sebab ertoto merupaken sada komunikasi manusia ras Tuhan, ras memang hanya itujuken man Tuhan, labo man manusia. Siilakoken kalak Farisi ertoto itujuken man manusia.
3. Pertoton sipekulah-kulah e me si la ngena ate Jesus emaka iajarken Jesus me uga seharusna ertoto man ajar-ajarNa. Pengajaren Jesus enda sekaligus mengkritik perbahanen kalak Parisi e. Padahal ibas ajaren agama kerna ertoto, seh pe lit jam-jam ertoto enda gelah kalak Jahudi ngelitken hubungen secara pribadi ras Dibata ras litna kesalehan situhu-tuhu.
4. Emaka ibas pertoton siiajarken Jesus gelah min sihindari kiniganjangen ukur (sombong), ntah pe motivasi guna memamerkan diri ibas ertoto. Sebab pertoton siisehken guna ndarami pujian manusiawi, e labo ertoto gelarna. Tapi ibas ertoto sipentingna eme kiniteruken ukur ras lit ibas keheningen (khusuk). Maksudna gelah ibas ertoto man Tuhan, la lit siganggu kita. Alu bage pertoton e banci terkonsentrasi, erkiteken sie me nina Tuhan Yesus : bengketlah kubas kamar janah eruklah pintu kamarndu.
5. Bagepe pertoton siiajarken Jesus gelah kalak si tek lit ketergantungen man Tuhan saja selaku Bapa, ras man Tuhan saja kap ingan pemindon, ras nggeluh ibas kai singena ate Tuhan. Erkiteken sie ibas pertoton e lit ibereken nakan sicukup ibas wari sisendah enda ras pedauh min kami ibas siilat nari ras reh min KinirajanNdu. Kalak si tek ertoto ndilo Tuhan selaku Bapa, erkite-kiteken kalak sitek nggo iangkat jadi anak-anakNa.

APLIKASI
Nina Calvin : pertoton eme Kesah kalak si tek man Jesus Kristus. Arah enda banci sisimpulken maka adi ateta nggeluh ibas doni enda bagepe i Surga maka kita harus tutus ertoto man Tuhan Dibata. Sebab ibas pihak sideban pertoton eme komunikasinta ras Tuhan, bagepe “pencurahan diri” i lebe-lebe Dibata. Ibas pertoton sipeseh me kai sura-suranta, kelsehen, kearun ate, kebiaren, pengharapen ras keriahen ukurta man Tuhan Dibata. Emaka pertoton eme sada “pencurahan hati” siipeseh secara terbuka man Tuhan. Emaka ibas kita ertoto man Tuhan berarti kita nggeluh ibas persadan ras Tuhan. Alu bage kalak si la nggit ertoto man Tuhan sienggo nelamatken kita, kalak sibage bali ras ersembah man “berhala”. Sebab alu la ertoto berarti la mehamat man Tuhan ras sipersokan kap kern keberadaan Dibata e.
Kita ertoto labo guna Dibata, tapi gunanta tujunna eme gelah kita ipasu-pasu Tuhan. Janah adi lit perbeben ras kiniseran, kita banci isampati Tuhan. Ibas pemahaman sibagenda me sewajarna kita harus tetap ndeher ras Dibata. Kita harus ngerembakken diri man Tuhan. Salah sada bentuk kita ngerembaken diri man Tuhan eme arah pertoton. Tapi ibas kita ertoto man Tuhan lit etikana, eme la banci kita menganjang ukur, tapi harus meteruk ukur, bagepe la banci mulih-ulih ras pekulah-kulah, janah harus lit ibas pusuhta ngakui Dibata e Dibata situhu-tuhu erkuasa, emaka si lit bas kita eme ketergantungen kita man Tuhan saja. Bagepe ibas kita ertoto, labo terjeng paksa lit ibas perbeben ras kiniseran, tapi ibas kerina eksistensi kegeluhen, kita harus ertoto man Tuhan. Emaka ibas kita tetap ertoto, kegeluhenta pe reh deherna ras Dibata, bagepe itandai Dibata me kita enda anak-anakNa, emaka ijaga ras ipasu-pasuNa kita.

Pdt. Steven Kumenit, STh,M.Min.

Selasa, 05 Juni 2012

Kata Dibata Jadi Palas Nggeluh Anak-Anakta (2 Timotius 3:15-17).

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 10-16 JUNI 2012
==========================
2 Timotius 3:15-17.

Tema : Kata Dibata Jadi Palas Nggeluh Anak-Anakta.

LATAR BELAKANG.
1. Secara umum banci sikataken kitab timotius enda merupaken kitab Pastoral. Enda ikataken kitab pastoral sebab bentukna eme pengalayasi ras pengepkepen rasul Paulus man anakna ibas kiniteken eme Timotius siitadingkenna ibas perpulungen Epesus guna nampati pelayanen i perpulungen Epesus. Timotius selaku anak siumurna nguda denga, emosionalna pe banci sikataken lenga stabil, janah pelayanenna cukup melala ras mberat sebab ije pe lit ajaren-ajaren sipapak si man hadapennA, maka mbiar kal rasul Paulus adi kari mundur kiniteken Timotius, emaka arah suratna ikepkepna Timotius gelah tetap megegeh, tetap njemak kebenaren sienggo iajarken Paulus ras tetap melayani amin gia lit perbeben ras kiniseran. Ate paulus gelah Timotius tetap megenggeng.
2. Perlu siteh Timotius enda tubuh ras mbelin ibas latar belakang keluarga siberagama Jahudi. Nandena kesusuren kalak jahudi eme Eunike (gelar Junani), bapana sekalak kalak Junani. Janah ninina eme Lois. Subuk ninina Lois ras orang tuana tek man Jesus Kristus kenca rasul paulus nehken berita si Meriah i Listra. Emaka situhuna ope denga Timotius iajarken kerna pengajaren kerna Jesus Kristus, Timotius enggo ndatken pengajaren kerna kata Dibata ibas padan sindekah. Erkiteken sie me Rasul Paulus mereken pergegeh arah nuriken latar belakang Timotius simegegeh e, gelah kebenaren kerna situhu-tuhu, subuk kata Dibata siidatna arah padan sindekah, bagepe pengajaren siiajarken rasul paulus tetap ijemak. Sebab pengajaren e me lit kepentaren situhu-tuhu simereken keselamaten.
3. Ijenda Paulus ngerana kerna kewibawaan Pustaka Si Badia (kitab suci). Pustaka Si Badia amin gia itulis manusia, tapi ije lit kebenaren ras kepentaren situhu-tuhu sibanci mbaba (menuntun) manusia ku keselamaten. Sebab Pustaka Si badia gia isuratken manusia, tapi manusia e iilhami Kesah Si Badia (Dibata). Bagepe Pustaka Si Badia bertujun guna ngajarken kalak, pekenah sisalah dingen erguna ibas mereken pedah-pedah gelah banci nggeluh alu mehuli. Jadi Pusataka Si badia iilhamkan Tuhan janah lit manfaatna. Jadi Pustaka Si Badia eme salah sada sarana siipake Tuhan guna lebih mendewasakan kiniteken kalak Si tek man BaNa.
4. Ibas Paulus nuriken kerna latar belakang Timotius ras wibawa Pustaka Si Badia, ate Paulus gelah Timotius tetap nggeluh ibas Pustaka Si Badia janah pengajaren Pustaka si Badia enda saja siipake paulus ibas pelayanenenna, termasuk ngelawan ajaren-ajaren sipapak siberkembang i tengah-tengah perpulungen.
5. Paulus menekanken pengajaren arah Pustaka Si Badia man Timotius, gelah Timotius la saja njemak pengajaren ibas Pustaka Si badia ras kebenarenna, tapi pe gelah enda pe iajarken Timotius man perpulungen gelah perpulungen Epesus la terikut ku bas pengajaren si papak. Alu bage perpulungen tetap iperlengkapi ras nggeluh ibas kiniteken siserta.

APLIKASI
Ibas Pjj-nta sekali enda kita ibabai guna lebih ngangkai kern makna kata Dibata ibas kegeluhenta tep-tep wari, khususna kata Dibata ibas dunia pendidikan sisemakin hari tempa lanai lit inganna ibas sekolah-sekolah formal. Erkiteken sie me perbahanen-perbahanen si la mehuli rusur terjadi man anak-anak (pelajar ras mahasiswa). Adi lit mata pelajaren agama enda pe kurang denga, sebab siiprioritasken eme pemeteh ngenca.
GBKP ngenen Kata Dibata harus jadi bagin si la terpisahken ibas kegeluhenta tep-tep wari, khususna man anak-anak. Kata Dibata jadi penuntun geluhna, gelah anak-anak banci terhindar ibas kegeluhen si la mehuli. Erkiteken sie me Kata Dibata la saja iajarken i tengah-tengah gereja (khotbah minggu), bagepe ibas rumah, tapi pe ibas sekolah. Janah Kata Dibata harus iajarken se dini mungkin. Emaka Ibas GBKP majekken PAUD (Pendidiken Anak Usia Dini), la saja gelah anak-anak jadi pentar, tapi pe kepentaren anak erpalasken kata Dibata. Alu bage ibas kerina perbahanenna kebenaren, etika ras moral simehuli singena ate Dibata siicidahken anak-anak.
Ibas PAUD (0-6 tahun), anak-anak enggo perlu ndatken pendidiken kerna iman kristen, sebab i je me masa pertumbuhan ras pembentuken anak. Emaka ibas iman kristen iajarken i PAUD dungna terbentuk me karakter simehuli singena ate Tuhan.
Ibas Undang-undang Sisdiknas Pasal 1 butir 4 ngataken maka PAUD adalah suatu upaya pembinaan yang ditujukan bagi anak-anak sejak lahir sampai 6 tahun yang dilakukan melalui pembinaan rangsangan, pendidikan untuk membantu pertumbuhan dan perkembangan jasmani dan rohani agar anak memiliki kesiapan ibas memasuki pendidikan lebih lanjut.
Ibas ngenen enda me maka GBKP majekken PAUD. Alu bage siniharapken gereja GBKP kita kerina banci ikut terlibat ibas perkembangen PAUD enda. Emaka sangat iharapken adi ibas runggun-runggun si lit potensina guna majekken PAUD, pajekkenlah.

Pdt. Steven Kumenit, STh, M.Min.

Minggu, 03 Juni 2012

Jabu Kalak Kristen Si Missioner (Matius 7:21-27).

BAHAN PEKAN KEBAKTIN KELUARGA
GEREJA GBKP
WARI VII, SABTU 9 JUNI 2012.
==============================
Introitus : Ipujina Dibata, janah kerina kalak erngena ate man perpulungen e. Tep-tep wari itambahi Tuhan ku perpulungen e kalak si iselamatkenNa (Perbahanen Rasul-Rasul 2:47).
Ogen : Perbahanen Rasul-Rasul 2:42-47.
Khotbah : Matius 7:21-27.
Tema : Jabu Kalak Kristen Si Missioner.

LATAR BELAKANG
1. Bahan khotbahta eme bagin terakhir ibas khotbah Jesus i datas uruk. Janah ibas khotbah enda ikataken Jesus ise situhuna si banci bengket kubas Kinirajaan Surga. Si Banci bengket ibas kinirajaan Surga eme sidalanken KataNa tep-tep wari alu meriah ukur ras tutus, la saja terjeng tek. Tuhu la “terpungkiri” kalak sitek man Jesus nggeluh ibas keselamaten, tapi erkiniteken man Jesus harus teridah ibas perbahanen tep-tep wari, sebab ibas wari pendungi pagi, la kap bias kalak terjeng nandai Tuhan saja. Bagepe terjeng ernubuat ras pelawes setan sebab enda pengakun verbal denga ntah pe banci guna kepentingennna ngenca emaka labo lit perbahanen simehuli, maka kerina enda sada bentuk kejahaten, emaka sienda la banci jadi palas guna bengket kubas kinirajaan Surga. Sebab pengakun silatuhu-tuhu ras perbahanen si la tutus erbahanca sia-sia kegeluhenta ibas wari pendungi, sebab la itandai Tuhan kita.
2. Hal sipeduaken sitekanken Jesus eme pentingna ndalanken pengajarenna tep-tep wari i tengah-tengah doni enda. Pengajaren Jesus merupakan sada palas gelah kalak sitek banci tetap tedis ras nggeluh amin gia reh erbage-bage perbeben ras kiniseran. Tapi kalak si la ndalanken pengajaren Jesus, adi reh perbeben ras kiniseran minter ia ndabuh, minter ia terbaba ntah pe mombak ibas doni enda, emaka mate me ia. Ibas anding-andingen enda, ate Jesus ngataken memang tuhu kalak si tek bali nge kerina, tempa la teridah ras la terbedaken apai kalak sitek si tutus ras si la tutus. Bagepe la kita ngasup ngataken siapai si salah ras sibenar, sebab kalak si tek si tutus ras si la tutus teridah mbangun kegeluhenna secara rohani, tapi ibas paksa reh perbeben ras kiniseran, terteh ise kalak sitek simegiken kata Jesus ras ndalankenca ras si lang.
3. Pengajaren Jesus labo saja terjeng guna konsumsi intelektual (pemeteh), tapi merupaken konsumsi totalitas geluhta gelah kalak sitek nggeluh ibas keselamaten, la saja selamat ibas doni enda tapi pe nggeluh ras Tuhan ibas Kinirajaan Surga. Ate Jesus ibas pendungi pengajarenna ngataken maka ula sia-sia pengajaren e ntah pe terjeng jadi konsumsi intelektual saja, tapi harus idalanken, sebab siiperluken Tuhan la saja terjeng tek tapi ikut ije perbahanen, enda sierbahanca kalak sitek itandai Tuhan.
4. Ibas anding-andingen enda amin gia duana majekken rumah, tapi lit sada perbedaan sicukup prinsipil siicidahken Jesus. Perbedaan enda teridah ibas kegeluhen tep-tep wari. Perbedaan enda teridah ibas hasil. Terdauhen, Ate Jesus arah anding-andingen enda gelah simegiken kataNa e njadiken Jesus selaku palas ibas kegeluhenna, sebab jaminen kegeluhen lit bas Jesus. Bagepe nggeluh ras Jesus la saja mbaba persadan bage-bage saja, tapi mereken gegeh man kalak sitek guna tetap nggeluh alu benar ras ndalanken singena ate Tuhan. Nggeluh ras Jesus ngasup mengaplikasiken kern kai siiajarken Jesus ibas kegeluhen tep-tep wari.
5. Ate Jesus gelah Ia saja sijadi palas, tapi la “serta merta” ikataken Jesus mari ikutlah Aku, tapi enda tetap jadi pilihen man kalak simegiken pengajarenna. Saja enggo ikataken Jesus kern akibat si negatif ras sipositif. Pilihen kegeluhen tergantung man simegiken kataNa e. Adi ateta nggeluh maka Jesuslah jadi palas ras dalankenlah KataNa alu tutus ibas kegeluhen tep-tep wari.

APLIKASI
Ope denga terdauhen kita ngenen keluarga kristen simisioner, padin siteh lebe kai kin misioner e. Misioner eme sibersifat misi. Ertina kai silakoken kita sipatna misi ntah pe sangana ndalanken dahin singutus kita. Jadi adi kita kalak kristen maka kita harus ndalanken dahinta simehuli singena ate Tuhan i tengah-tengah doni enda. Janah dahin siidalanken kita la saja kerna kata tapi pe kerna perbahanen.
Keluarga kristen si misioner eme siijadiken Tuhan ras siitempatken Tuhan ibas doni enda harus bermisi. Keluarga kristen la banci sinik saja ibas kegeluhenna sigenduari. Keluarga kristen harus tuhu-tuhu nggeluh ibas perbahanen. Janah harus pe siteh nggeluh ibas keluarga simisioner berarti ndalanken kai singena ate Tuhan alu meriah ukur ras meteruk ukur gelah Tuhan siterpuji ras termulia. Emaka perbahanen kekelengen harus ipelebeken. Janah perbahanen kekelengen e ula pekulah-kulah, sebab ibas keluarga ndalanken perbahanen kekelengen e alu mehuli ras erpalasken kata Dibata, maka ngena ate kalak man keluarga kristen, alu bage, la pe sikataken mari jadi kalak kristen lah kam, nggit nge pagi ia jadi kalak kristen. Enda me sada bentuk misinta. Tapi harus ka siinget perbahanen simehuli eme guna nehken kekelengen man doni enda, termasuk nampati kalak sierkekurangen, nampati kalak simembutuhken penampatta, rsd. tapi ula min ibas kita nampati tujunta gelah ia jadi kristen, tapi ibas palas keleng atelah.

Pdt. Steven Kumenit, STh, M.Min.

Persadan Jabu Ibas Keluarga Kristen (Matius 7:1-20)

BAHAN PEKAN KELUARGA
GEREJA GBKP
WARI VI, JUMAT 8 JUNI 2012.
=============================
Introitus : Bahanlah man kalak si deban bagi ngena atendu ibahanna man bandu (Matius 7:12a).
Ogen : Kejadin 33:6-11.
Khotbah : Matius 7:1-20.
Tema : Persadan Jabu Ibas Keluarga Kristen.

LATAR BELAKANG
1. Ibas bahan khotbahnta lit piga-piga penekanen siitekanken Jesus eme gelah kalak sitek menghindari penghakiman nandangi kalak sideban (ula menghakimi). Sebab penghakiman eme hak prerogatif Tuhan labo hak manusia. Emaka ise simenghakimi kalak sideban ia pe dungna ihakimi Tuhan, janah ukuren siipake guna menghakimi, e ka me siipake Tuhan guna menghakimi kalak simenghakimi e. Tapi labo berarti kesalahan ras koreksi nandangi kalak sierbahan kesalahan la banci. Banci, tapi harus ka sisadari maka singoreksi/sinegur e pe lit ka nge salahna, siman koreksinna secara pribadi nandangi dirina sendiri. Bagepe uga menghindari kalak si la nggit ngaloken kerna simehuli ras singena ate Dibata. Jadi kalak si tek harus pentar kerna sie, sebab sia-sia me mereken simehuli singena ate Dibata nandangi kalak sila nggit jera ras la ngasup ngaloken kerna simehuli si la ngena ate Tuhan. Jadi kalak sibage harus ihindari.
2. Ibas pengajaren sideban itekanken Jesus eksistensi Tuhan. Tuhan e dem alu kebayaken ras dem keleng ate. Bagepe pentingna ertoto. Jadi kalak singakai kerna Tuhan maka ia ngasup ertoto man Tuhan. Idaramina ras itutukna pintu pusuh Tuhan jenari ipindona kai siibutuhkenna, emaka kalak sibage “berhasil” ibas kegeluhenna ras banci ia nggeluh, sebab ngena ate Tuhan man bana ras ipasu-pasu Tuhan ia, bagepe la kap sia-sia kalak sindarami Tuhan.
3. Bagepe iajarken Jesus kern sikap kalak sitek nandangi kalak sideban. Ibas erti kata adi enggo icidahken Tuhan simehulina ras enggo ipasu-pasu Tuhan kalak sindarami Ia, maka sewajarnalah kalak e ncidahken kekelengenna ras perbahanenNa simehuli man kalak sideban. Alu bage kalak pe erbahan simehuli man bana. Memang bagi simesera nge ndalanken simehuli, tapi ibalik sie lit kegeluhen ras pasu-pasu, emaka dalani ras lakokenlah kerna kebenaren ras perbahanen simehuli nandangi kalak sideban.
4. Bagepe iajarken Jesus kap uga kalak sitek harus waspada nandangi pengajaren sipapak, sebab adi la waspada maka kalak sitek ndabuh kubas pengajaren sipapak, si dung kalak sitek lanai nggeluh ibas keselamaten. Enda sada kata persinget Jesus sicukup “keras”. Kalak sitek harus ngakai pengajar-pengajar sipapak ras nabi-nabi palsu siberbahaya ras beluh ia ndarami mangsana.
5. Inti kerina enda gelah kalak sitek mengandalkan Tuhan , nggeluh ibas kebenaren ras tetap waspada ibas kegeluhenna, sebab isekelewetna lit si la erngena ate kerna kebenaren, janah atena kerina manusia nggeluh ibas kinilabenaren. Emaka situhuna guna meteh kerna papak ras la papak, kalak sitek pasti meteh arah buahna, sebab kata ras perbahanen harus seri. Jadi kata-kata simehuli lenga tentu teridah ibas perbahanen simehuli.

APLIKASI
Keluarga kristen nggeluh ibas masyarakat, tentuna sangat iharapken gelah keluarga kristen banci nggeluh “berdampingan”/nggeluh ras-ras. Ibas kegeluhen ras-ras enda, keluarga kristen harus nggeluh mehuli ras keluarga sideban. Sebab adi la mehuli kegeluhenta i tengah-tengah masyarakat termasuk ibas bergereja, maka kalak sideban pasti nembeh atena man keluarganta. Tuhu nggeluh i tengah-tengah masyarakat sigenduari la bo gampang, tapi amin bage gia kita selaku keluarga kristen harus pentar menempatkan diri, bicara lit pe siernemebh ata man banta gelah la kita seri ras doni enda; Sebab harus ka sisadari ibas kita enggo jadi keluarga kristen, lit penilaian kalak man banta, ija keluarga kristen eme keluarga simehuli sebab kita enda ipasu-pasu Tuhan. Erkiteken sie me, ibas kita bersosialisasi i tengah-tengah masyarakat ras gereja kita harus ncidahken maka kita enda enggo ngaloken perkuah ate Tuhan, emaka kita harus ngelakoken perbahanen simehuli eme kekelengen. Janah adi lit salahnta nggitlah kita mindo maaf man kalak, bagepe ula min kita erbahan penghakiman man kalak, sebab e erbahanca la ngena ate kalak man banta. Tapi marilah kita tetap nggeluh ibas persadan simehuli ras keluarga-keluarga sideban.

Pdt. Steven Kumenit, STh,M.Min.

Perayaken Jabu Kalak Kristen (Matius 6:19-34)

BAHAN PEKAN KEBAKTIN KELUARG
GEREJA GBKP
WARI V. KAMIS 7 JUNI 2012.
=============================
Introitus : Tapi si pentingna kal, daramilah lebe KinirajanNa, janah dalankenlah si ngena ateNa, maka icukupiNa kai si perlu man bandu (Matius 6:33).
Ogen : Kejadian 13:8-12.
Khotbah : Matius 6:19-34.
Tema : Perayaken Jabu Kalak Kristen.

LATAR BELAKANG
1. Ibas bahan khotbahnta enda lit dua hal siisingetken Jesus eme kerna erta ras kearun ate. Adi siperdiateken ibas kegeluhen ntah pe pengangkan kalak Jahudi kerna erta, maka kalak Jahudi erpengakap erta merupaken sada tanda pasu-pasu Dibata man manusia. Jadi adi ia bayak maka lit pasu-pasu Dibata man bana, sebalikna adi musil ia maka la lit pasu-pasu Tuhan man baNa. Emaka kegeluhen kalak Jahudi (kalak Farisi) lalap ngukurken kerna erta. Emaka siterjadi rusur ibas kegeluhen kalak Jahudi ndarami/ndatken erta alu cara-cara si la nai payo (mbungaken sen alu bunga simeganjang ras menindas, rsd). Jadi tuhu-tuhu erta enggo jadi perayakenna pelin-pelin. Ibas sie Jesus mpersingeti ibas khotbahna gelah ula ernalem man erta, sebab sada paksa kerina e banci bene. Emaka sipaling penting bas kalak sitek uga ia makeken mata pusuh alu mehuli. Sebab alu mata pusuh simehuli maka pengidahna pe mehuli.
2. Bagepe Yesus mpersingeti jelma sinterem kerna kai ertina mengandalken kuasa Dibata. Kuasa Dibata e banci mereken kai siiperluken kita. Kuasa Dibata banci mereken gegeh ras kegeluhen man kalak si tek ibas kegeluhna,amin gia jumpa perbeben ras kiniseran, Engkai ? sebab Dibata e, Dibata si dem alu kebayaken si tetap ngasuhi kegeluhen anak-anakNa. Emaka kegeluhen simengandalken Tuhan ibas kegeluhenna berarti nggeluh ibas kepatuhen nandangi kerina perentah-perentahNa.
3. Yesus erkhotbah kerna kearun ate, erkiteken biak kalak Jahudi secara umum merupaken bangsa perbinaga (pedagang) cenderung lebih ngergai erta doni. Emaka ipersingeti Yesus gelah kalak sitek ula ku je kal ukurna, janah ula min erta jadi penalemenna, sebab adi erta jadi penalemenna maka kalak sitek nggo nembah man dua tuan, sada man Tuhan, sada ka man mamon (erta). Ijenda Jesus ngataken maka mamon banci jadi “berhala” siisembah kalak.
4. Yesus mereken contoh sikongkrit kerna perbedaan manusia (kita) ras perik. Nina Yesus ndauh ergan manusia (kita) asangken perik. Maka perlu siteh ibas kerina siijadiken Dibata, manusia nge sisempurnana, tapi amin bage gia kerina nge ijaga ras iasuhi Tuhan. Tuhu ergan manusia asangken perik, sebab ibas diri manusia lit misi siharus idalanken eme gelah doni ras kerina isina nggeluh ibas keselamaten. Emaka sipaling penting man manusia (banta) ula kal aru ateta kerna kebutuhen jasmani, sebab enggo isikapken Tuhan nge kai siiperluken kita. Sebab labo lit kearun ate singasup mereken serpang pulah ras sipegedangken umur manusia ibas doni enda, tapi sebalikna manusia nggeluh ibas kematen (band. Roma 6:23). Alu kata sideban, adi Yesus ngataken man jelma sinterem kerna pangan ras inemen labo perlu jadi hal kebiaren ntah pe kearun ate. MaksudNa pangan ras inemen e me hal si kitik. Emaka ula kal kearun ateta e berlebihan, seh maka nggo lanai siinget lit kepe siterbelinen siharus idalanken, eme kekelengen ra nehken keselamatan man doni enda, ras pe ndalanken peraten Tuhan.. Contoh ersura-sura kita jadi bayak, tapi ibas kita ndaramisa ras makeken kebayaken e sipake cara-cara si la ngena ate Dibata.
5. Erta doni tuhu penting, tapi lebih penting eme Kinirajan Dibata, sebab erta doni rehna ibas Dibata nari. Emaka simegi khotbah Jesus enda isingetken maka silebih penting lebe eme ndarami nilai-nilai rohani ras Tuhan saja sijadi penalementa (nen = penyerahan diri total demi kerajaan Allah). Ibas kalak sitek ndarami kinirajan Dibata, berarti nilai-nilai singena ate Dibata siharus idalankenna. Bagepe soal kebenaren Dibata siharus icidahken ibas kegeluhen tep-tep wari. Alu bage ipasu-pasu Tuhan me kalak situhu-tuhu mengandalkan Tuhan.

APLIKASI
Perayaken nggeluh jabu kalak kristen eme nggeluh ibas kemalemen ate. Ibas palas sie me ateta jabunta ipasu-pasu Tuhan. Tapi kenca sidalani kegeluhenta i tengah-tengah doni enda, guna ndatken kemalamen ate ibas jabunta maka siilakoken rusur erpalasken kemalamen ate doni enda, eme erta, pangkat, jabatan ras gelar, rsd. Janah erkiteken sie mekatep keluarga “terabaikan”, janah orang tua nyekolahken anak seh meganjang, tapi la barengi alu palas kiniteken. Emaka siterjadi anak kurang tutus ersembah man Tuhan (jarang ku kebaktin). Seharusna ibas ateta ndatken kemalemen ate, sipaling penting bas keluarga kristen eme nggeluh ernalem man Tuhan. Totalitas kegeluhen keluarga kristen harus patuh man Tuhan ras dalanken kerina sura-suraNa. Ibas erti kata keluarga Kristen harus nggeluh erkemalangen man Tuhan ras ndalanken kebenaren, kekelengen, kedamen, rsd. Tapi adi perayaken kemalemen ate erpalasken doni enda, maka siterjadi eme la lit kekelengen (turah perubaten) ras labo lit keharmonisan.
Keluarga Kristen harus ngangkai maka ia eme alat Dibata guna ncidahken kinirajaan Dibata ibas doni enda, janah harus pe ngangkai apai simehuli sipereh pasu-pasu Tuhan bas kita selaku keluarga kristen. Bagepe harus pe ngangkai maka ibas keluarga kristen tetap mengandalkan Tuhan ibas kegeluhenna tep-tep wari maka Tuhan la pernah nadingken kita, janah ibereken Tuhan kecukupen man keluarganta.

Pdt. Steven Kumenit, STh,M.Min.

Tanda Ras Bukti Ibas Jabu Kalak Kristen (Matius 6:1-18)

BAHAN PEKAN KEBAKTIN KELUARGA
GEREJA GBKP
WARI IV, 6 JUNI 2012.
=================================
Introitus : Sangap kal Kalak si malang man Tuhan, Si nggeluh ngikutken kerina perentah-perentahNa (Mazmur 128:1).
Ogen : Mazmur 128:1-6.
Khotbah : Matius 6:1-18.
Tema : Tanda Ras Bukti Ibas Jabu Kalak Kristen

LATAR BELAKANG
1. Mere man kalak Jahudi merupakan sada perbahanan sibiasa ilakokenna. Bage pe mere nandangi kalak musil merupaken sada kewajiban. Jadi enda merupaken perbahanen simehuli. Tapi siterjadi, khususna man kalak Farisi mere gelah ipujiken kalak, enda me biak pekulah-kulah. Enda me siikritik Jesus. Adi mere man kalak musil ula min igejek-gejekken ras adi mere harusn alu pusuh nari, gelah kalak siisampati e ermeriah ukur. Alu bage ibere Dibata upah man kalak sierbahan bage.
2. Bagepe ibas zaman Tuhan Yesus kalak Yahudi erpengakap hal ertoto merupaken sada kewajiban agama. Erkiteken pemahaman sibage, khusus kalak Parisi ibas ia ertoto icidahkenna kiniganjangen ukurna. Ija ertoto ia alu nggedang gelah iidah kalak ia beluh ertoto. Bagepe ibas budaya agama Jahudi lit kap jam-jam ertoto eme jam 9, jam 12 ciger ras jam 15 karaben, itambah ka doa ope man. Ibas pertoton e lit rumusen-rumusenna, tapi kalak Yahudi meteh maka banci ia menambahken kalimat-kalimat doa e. Jam ertoto e tentuna sangana kalak Yahudi (Parisi) beraktivitas, janah adi nggo she paksana jam ertoto, tupung ijapape ia, apakah sangana ia lit isimpang-simpang dalan, sangana i ipajak rsd, ije me ia ertoto. Kepeken enda kerina idalanken terjeng nehi kewajiban jam ertoto ngenca, janah guna ncidahken maka ia kalak si “badia”. Perbahanen sibage me si la ngena ate Yesus Kristus emaka iajarken Yesus me uga seharus ertoto man ajar-ajarNa. Pengajaren Yesus enda sekaligus mengkritik kegeluhen ertoto kalak Jahudi e.
3. Ibas ertoto siharus ihindari eme kiniganjangen ukur (sombong), ntah pe motivasi guna memamerkan diri ibas ertoto. Sebab adi pertoton siisehken guna ndarami pujian manusiawi, e labo ertoto gelarna.
4. Tapi ibas ertoto sipenting eme lit kiniteruken ukur ras lit ibas keheningen. Maksudna gelah ibas ertoto man Tuhan, la lit singanggu kita. Alu bage pertoton e banci terkonsentrasi. Nina Tuhan Yesus bengketlah kubas kamar janah eruklah pintun kamarndu. Guna ngajarken uga seharusna ertoto maka Yesus ngajarken pertoton Tuhan. Pertoton Tuhan enda me pertoton sipraktis.
5. Bagepe kerna erpuasa. Jesus ngajarken uga seharusna kern hal erpuasa. Puasa sibenar ras simehuli eme ula pekulah-kulah, alu bage pe ula padah iteh kalak kita sangana erpuasa. Tapi erpuasa alu sinik-sinik, Dibata saja simeteh kita enda sangana puasa. Sebab puasa e bentuk ras sipatna lit hubungenta ras Tuhan. Ibas puasa lit pernyesalan dosa ras komunikasinta ras Tuhan. Jadi labo saja terjeng mantangken pangan ras inemen saja. Jadi tujunna gelah kegeluhen spiritualitasta reh ulina, sebab kenca erpuasa kita banci nggeluhken kegeluhen selaku kalak sincidahken pertobaten

APLIKASI.
Adi ninta jabunta eme jabu kalak kristen kai dage tandana ? tandana eme mbiar ras erkemalangan man Tuhan. Tapi situhuna la terjeng e saja, sebab kalak sierkamalangan man Tuhan harus teridah ibas perbahanenna tep-tep wari. Sebab ibas kita ndalanken perbahanen berarti kita enggo mengaplikasikan kinitekenta arah perbahanenta. Perlu siinget perbahanenta e la saja erbahanca meriah ukurta tapi pe meriah ukur kalak sideban. Erkiteken sie me perbahanenta e harus ilakoken alu pusuh sibersih ras dem alu ketutusen. Ibas kita ndalanken perbahanen alu pusuh sibersih, e berarti perbahanenta idorong ras termotivasi guna ngelai Tuhan ras gelah gelar Dibata terpuji, labo erkite-kiteken gelah kita ipujiken. Alu kata sideban kai siibahan kita la banci alu pekulah-kulah, ntah pe erpalasken pusuh si la bersih. Sebab harus siinget perbahanen simehuli e pasti ipasu-pasu Tuhan.
Adi siperdiateken lit nge keluarga-keluarga kristen, siteridah tutus ia ku ergereja, bagepe tutus ka ia ertoto ras erpuasa, tapi ibas soal mere bagi sikurang denga, bagepe kegeluhenna tetap denga ndalanken kai si la ngena ate Tuhan. Adi bage perbahanenna berarti ertoto ras erpuasa e pekulah-kulah denga. Adi kita memang kalak simbiar ras erkemalangan man Tuhan harus min teridah ibas kita biak nggitmere sebab enda menyangkut kubas hubungenta ras kalak sideban. Teridah pengaplikasianna ibas kegeluhenta tep-tep wari. Adi jungut-jungut kita lebe, maka mere la mbaba pasu-pasu man banta bage man kalak sideban. Bagepe adi ertoto ras erpuasa kita bahanlan tetap simehuli singena ate Tuhan. Ula cidah-cidahken man kalak, maka kita enda sekalak sibeluh eroto ras tutus erpuasa. Bahanlah maka Dibata saja simetehsa, sebab enda merupakan hubungan pribadi antara kita ras Tuhan. Alu bage meriah ukurta ras geluhta nggeluh pe ibas kesangapan.

Pdt. Steven Kumenit, STh,M.Min.

Mpebelin Biak Kristus Ibas Jabu Kalak Kristen (mATIUS 5:17-48)

BAHAN PEKAN KEBAKTIN KELUARGA
GEREJA GBKP
WARI III, 5 JUNI 2012.
==================================
Introitus : Perukurenndu bali min ras perukuren Kristus Jesus (Pilipi 2:5).
Ogen : Pilipi 2:4-11.
Khotbah : Matius 5:17-48.
Tema : Mpebelin Biak Kristus Ibas Jabu Kalak Kristen.

LATAR BELAKANG
1. Ibas bahan khotbahnta sekali enda, terdiri ibas piga-piga bagin (perikop), tapi intina merupakan sada makna eme uga ngangkai kerna hukum taurat ras ndalankenca. Emaka ibas bagin sipemena Jesus ngerana kern wibawa hukum taurat simerupakan undang-undang siibereken Dibata man bangsa Israel. Ibas pengajaren Jesus, Jesus mpertegas kerna kerehenNa labo guna Meneken hukum taurat tapi ibas rangka memperlengkapi. Enda ikatakenna gelah jelma sinterem la salah pengangkanna kerna kerehen Jesus e. Tapi ibalik sie ate Jesus gelah kalak si tek ngenen maka hukum taurat labo sada perintah guna patuh gelah banci ndatken keselamaten, tapi hukum taurat harus inen selaku panduan moral nandangi kalak sienggo iselamatken. Sebab enda me siterjadi maka kalak Jahudi patuh man hukum taurat, tapi moralna la mejile. Bagepe indalankenna sada hukum, tapi hukum sideban la idalankenna. Emaka kerehen Jesus mpertegas maka kalak sitek harus lit kepatuhen nandangi undang-undang Tuhan dingen nggit ndalankenca ibas kegeluhenna tep-tep wari.
2. Kerehen Jesus labo guna meneken hukum taurat tapi guna melengkapi hukum taurat teridah ibas ayat 21-26. Kalak Farisi ras guru-guru agama ngenen hukum si pe 6 ibas hukum taurat labo terjeng pembunuhan secara fisik saja, tapi kerna merawa, kern ngisakken kalak la banci nggeluh ibas diri kalak sitek, sebab enda banci erbahanca dosa (nen = memang labo kerina merawa tergolong ibas dosa). Sebab adi enggo erdosa berarti hubungan ras Tuhan terganggu emaka sia-sia me nehken persembahen pe. Perbahan sie harus lebe lit biak nggit ngalemi ras pusuh sibersih bas kalak sinehken persembahen, gelah persembahenna e ialoken Tuhan.
3. Ibas hukum sipepituken ibas hukum taurat ngerana kerna erlua-lua, nina Jesus ise singenen sekalak diberu alu lit rincuhna nandangi diberu e situhuna ia enggo erlua-lua. Ibas erti kata erlua-lua ijenda menyangkut bas pusuh perukurenna. Sebab paksa sie lit sada pengangkan ia ikataken erlua-lua adi enggo terjadi kontak fisik ngenca. Jadi hawa nafsu sierbahanca kita ndabuh ku dosa erlua-lua harus iambengken ibas pusuh nari. Jadi penekanan Jesus harus lah nggeluh ibas persadan siharmonis ibas jabu.
4. Bagepe pengajaren Jesus kerna pembalasan. Man kalak Jahudi pembalasen eme sada keharusan, emaka man kalak Jahudi labo lit kata pengampunan. Pengajaren Jesus la bage. Kejahaten harus nge ibalas alu kekelengen, sebab ibas perbahanen sibage kalak sierbahan kejahaten man banta banci mela akapna, dungna nggit ia jera.
5. Terdauhen Jesus ngerana kern makna kekelengen. Man kalak si tek kekelengen e la banci man sikelengina saja, tapi pe man imbang-imbangna, janah pe harus ka itotokenna imbang-imbangna e, sebab enda me simbedaken kekelengen kalak sitek man Tuhan ras si la tek. Erkiteken sie Jesus ngataken maka Dibata ngkelengi kerina jelma, erkiteken sie me perkuah ate Tuhan igejapken kerina jelma termasuk kalak jahat (nen = ayat 45,46). Ibas arti kata anak-anak Dibata harus nggeluh serta (nen = sempurna). Jadi kegeluhen anak-anak Dibata teridah ibas kata ras perbahanenna siseri eme ngelakoken simehuli singena ate Tuhan.

APLIKASI
Keluarga eme gereja sikitik, emaka adi kita ngerana kerna gereja sikitik maka situhuna banci dat sada kesimpulan keluarga e me kula ni Kristus. Bagepe keluarga kristen idilo ras itempatken Tuhan ibas doni enda ibas rangka ncidahken kai singena ate Tuhan. Keluarga kristen banci jadi usihen man keluarga-keluarga sideban. Tapi bas kinata geluh enda siidah isekelewetta reh meningkatna jumlah keluarga-keluarga si la harmonis, jadi enggo lunturna kekelengen jabu e. Lenga ka kenakalan orang tua (nen = erlua-lua, perselingkuhan), bagepe anak-anak i tengah-tengah jabu nterem terikut ku bas pinakit masyarakat sigenduari. Bagepe nterem nge keluarga kristen sila tutus ibas ernalem man Tuhan. Sienda kerina erbahanca la lit dame bas jabu, emaka uga maka kita banci nilahken sie kerina, enda me siharus sibahan ibas kegeluhen keluarga kristen. Keluarga kristen harus ndalanken biak Dibata eme lit kekelengen, meteruk ukur, nggeluh ibas erkemalangen man Dibata ras ncidahken buah Roh ( nen = Galati 5:22-23) singgeluh bas kita. Persoalenna uga carana gelah e (biak Kristus) nggeluh bas kita. Carana kita harus nggeluh ibas persadan ras Kristus. Keluarga kristen selaku kula ni Kristus harus njadiken Kristus takal keluarga. Bagepe nggit kita ngukuri kata Dibata suari ras berngi, sebab ibas kata Dibata nge lit pengajaren ras perintah ndalanken kai singena ate Tuhan.

Pdt. Steven Kumenit, STh,M.Min.

Jabu Kalak Kristen Jadi Sirang Ras Terang (Matius 5:13-16)

BAHAN PEKAN KEBAKTIN KELUARGA
GEREJA GBKP
WARI II, 4 JUNI 2012.
=============================
Intoritus : Sibahanlah sada bilik kitik i babo tarum, jenari sitamaken i je sada ingan medem, sada meja, sada kursi, ras sada lampu, gelah adi reh kenca ia ndahi kita banci ia tading i je." ( 2 Raja-Raja 4:10).
Ogen : 2 Raja-Raja 4:8-13.
Khotbah : Matius 5:13-16.
Tema : Jabu Kalak Kristen Jadi Sirang Ras Terang.

LATAR BELAKANG
1. Sijadi oratenta sekali enda, perikop si cukup terkenal, sebab enda merupaken sada rangkaian denga ras khotbah Yesus i das uruk (pasal 5 – 7). Ibas khotbah Yesus si peduaken enda Yesus ngerana ras menekanken kerna kualitas eksistensi geluh manusia, alu make anding-andingen sira ras terang doni.
2. Sira man kalak Jahudi berfungsi labo saja guna pangan/ gulen gelah banci ntabeh, tapi pe guna mengawetkan nurung ras mencegah pembusukan. Bagepe ibas lingkungen para rabi, sira eme lambang kepentaren (Kol.4:6). Jadi alu nggeluh ras ngerana alu mehuli (pentar) maka ajar-ajar terhindar ibas kehancuran (pembusukan), janah banci mpengaruhi kegeluhen masyarakat. Bagepe ibas kegeluhen agama, sira eme tanda perjanjin persahabatan Tuhan ras manusia, emaka ibas bangsa Israel nehken kurban sajian, ibas sajian e harus itama sira (Imamat 2:13; 18:19; 2 Tawarik 13:5).
3. Terang doni ipake Yesus sebage anding-andingen, gelah ajar-ajar Yesus (singikut Ia) banci ersinalsal ibas kegeluhenna, tapi sinalsal siharus ipancarkan ajar-ajar eme biak Jesus Kristus, sebab Yesus Kristus nge ulu terang e (Yohanes 8:12). Ibas ajar-ajar (singikuti Yesus) jadi terang doni, maka perbahenen ajar-ajar tuhu-tuhu enggo ncidahken maka ajar-ajar nggeluh ibas terang, kuasa-kuasa kegelapen lanai erkuasa ibas kegeluhen ajar-ajar (singikuti Yesus).
4. Ibas ajar-ajar (singikuti Yesus) jadi terang maka kalak sideban banci ngidah cahaya terang arah perbahanen sitep-tep wari. Ija nari pe banci ngidah terang e. Jadi ajar-ajar ibarat lampu sibercahaya idas uruk sibanci idah kalak iteruh nari. Tapi sebalikna adi ajar-ajar la ngasup memancarkan cahaya terang, maka bali nge bagi lampu sitamaken iteruh gantang, sidungna nimpet, sebab la lit oksigen ije.
5. Ibas ajar-ajar Yesus jadi sira ras terang doni maka kalak sideban banci memuliaken Tuhan.


APLIKASI
Harus siinget pembentuken keluarga kristen eme ibas Dibata nari, labo saja mpersadaken sekalak dilaki ras sekalak diberu. Tapi ibas rangka jadi perpanjangen tan Tuhan ibas doni enda. Keluarga kristen harus nggejapken maka lit sada dahin siibereken man bana eme njadiken doni enda ratur ras nggeluh ibas kemalemen ate (nen = lit kedamen, keadilen, kesejahteraan, rsd) amin gia situhuna sigejapken dahin enda labo gampang, tapi dahin e harus sidahiken.
Bagepe harus ka sisadari kegeluhen keluarga kristen la terjeng nggeluh ibas doni enda, tapi kegeluhen kalak kristen harus nggeluh ibas perbahanen simehuli ( nen = introitusta). Alu bage kegeluhen keluarga kristen harus ndalanken kai singena ate Tuhan. Keluarga kristen harus njadiken keluargana sira ras terang doni. Maksudna perbahanen simehuli sierpalasken Tuhan harus ersinalsal ibas doni enda gelah doni enda banci ngenen kebenaren situhu-tuhu, janah reh ia ku kebenaren situhu-tuhu. Sebab siidah genduari perbahenen si la benar, si la mehuli, si la ngena ate Tuhan enggo jadi bagin si la terpisahken ras doni enda. Lanai akapna ntabeh adi la ndalanken kerna simehuli ras singena ate Tuhan. Tapi adi nggeluh biak-biak Kristus ras Kristus jadi Takal keluarga maka praktek-praktek kegelapen lanai ilakokenna. Janah harus ka siinget Tuhan kap jadi ampang-ampang keluarga kristen sierbahan mehuli. Ibas erti kata keluarga kristen ngasup ngalo-ngalo temue alu mehuli, termasuk nggit rumahna jadi ingan pulung kebaktin (PJJ ras PA-PA). Emaka ibas perbahanen simehuli siicidahken ras siiprakteken keluarga kristen maka ngena atena man keluarga-keluarga kristen ras nggit ia ngikuti kai siibahan (simehuli) keluarga kristen. Alu bage ibas sada paksa ipujina Dibata. Jadi tuhu-tuhu keluarga-keluarga kristen enggo jadi sira ras terang, tuhu-tuhu kegeluhen keluarga kristen banci ernanam ras banci nampati keluarga-keluarga sideban ngenen kern kai simehuli ras kai singena ate Tuhan. Alu bage kegelapan lanai erkuasa ibas doni enda tapi terang si rehna ibas Dibata nari sierkuasa.

Pdt. Steven Kumenit, STh,M.Min.

Palas Rukur Jabu Kalak Kristen (Matius 5:3-12)

BAHAN PEKAN KEBAKTIN KELUARGA
GEREJA GBKP
==================================
WARI 1, 3 JUNI 2012.
Introitus : Kalak benar itegu-tegu dingen ikawali TUHAN , tapi si jahat lit i bas dalan ku kebenen (Mazmur 1:6).
Ogen : Mazmur 1:1-6.
Khotbah : Matius 5:3-12.
Tema : Palas Rukur Jabu Kalak Kristen.

LATAR BELAKANG
1. Kenca Jesus ras ajar-ajarNa nusur ibas uruk nari, kepeken iteruh uruk enggo nterem kalak sinimai Jesus. Kalak sinterem ndarami Jesus erkiteken lit keperlunna secara jasmani ngenca, khususna gelah kinirajaan Daud banci ipajeken mulihi. Ibas arti kata gelah bangsa Jahudi banci bebas ibas kekuasaan bangsa Romawi nari, bagepe gelah sisakit banci madan, rsd. Latar belakang sie enggo teroge Jesus, emaka iajarken Jesus me kerna kemalamen ate situhu-tuhu ras kerna kinirajaan Surga. Ibas pengajaren enda sitandai alu khotbah Jesus i das uruk.
2. Bahan oratenta sendah labo menekankena kerna hal-hal “jasmani” tapi lebih menekanken kerna spiritualitas. Maksudna guna ndatken kemalemen ate ras nggeluh ibas kinirajaan Sorga prinsip-prinsip kebenaren Dibata harus nggeluh ibas diri manusia. Erkiteken sie sipaling penting man manusia eme lit sada penggejapen maka ia labo lit kai pe i lebe-lebe Dibata (nen = miskin). Alu kata sideban, adi geluhta nggeluh ibas kiniteruken ukur, janah man Dibata saja inganta mindo ras ernalem (nen = tempa-tempa jadi pemindo-mindo), janah geluhta siteh labo lit kai pe i lebe-lebe Dibata, ku Ia ngenca kita mindo penampat ras perkuah ateNa, maka man kalak si bage me sibengket ibas Kinirajaan Surga. Enda me simbedaken Kinirajaan Surga ras kinirajaan doni.
3. Penekanan Jesus man kalak simegiken khotbahNa, eme gelah kerina ia nggeluh ibas pertobatan janah kegeluhenna nggeluh ibas kinijeraan ras nggit ndalanken kai singena ate Tuhan. Harus siteh lebe simegiken khotbah Jesus eme kalak Jahudi. Kalak Jahudi enda ndekah kal ertima-tima kern kinirajaan Sorga, bagepe nterem kalak Jahudi enda banci sikataken sedekah enda nimai kinirajaan Surga alu bentuk fisik ras nterem ka ia nggeluh erbana-bana. Erkiteken sie me penting man kalak Jahudi nggeluh alu tuhu-tuhu selaku bangsa pilihen Dibata.
4. Tole selaku kalak si tek man Dibata seharusna min kegeluhenna nggeluh ibas ceda ate, sebab kegeluhen sierceda ate ngataken, maka isadarina kegeluhenna tuhu-tuhu enggo ndalanken kai si la ngena ate Dibata. Bagepe ibas kegeluhen tep-tep wari harus nggeluh ibas kiniteruken ukur, alu bage iapuli Dibata me ia emaka geluhna nggeluh ibas kemalemen ate. Bagepe harus lit kegeluhen si muas ras milihe nandangi kebenaren (nen = kebenaren ibas Dibata nari), sebab kegeluhen sibage me berarti nggit erdame ras Dibata. Sebab harus siinget erkiteken dosa me maka manusia enggo “ermusuhen” ras Dibata, emaka patut nge manusia ndatken penghukuman, erkiteken sie me maka manusia la nggeluh ibas kemalemen ate. Ibas pengangkan si bage me berarti kita labo banci nggeluh adi la ras Dibata, emaka kegeluhen si muas ras melihe nandangi kebenaren intina nggit erdame ras Dibata. Erkiteken sie me kegeluhen e harus nggeluh ibas perkuah ate ras perkeleng ateNa, sebab kegeluhen sibage nge simaba kedamen man doni enda. Maksudna kegeluhen e harus badia ras tuhu-tuhu nadingken kegeluhen si pekulah-kulah.
5. Kegeluhen siberbeda, karakter siberbeda siicidahken kalak si tek man Tuhan, adi sada paksa jumpa ia perbeben ras kiniseran la mis putus asa.

APLIKASI
Kerina manusia singgeluh perayakenna eme ndarami kemalemen ate.Tuhu melala kal kemalemen ate siitawarkan doni enda man banta, entah e reh arah jabatan, erta, pangkat, rsd. Tapi situhuna adi siukuri alu mbages, bentuk kemalemen ate siibereken doni enda lenga bo kemalemen ate situhu-tuhu. Janah harus siteh adi genduari enggo sigejapken enggo tempa kebenen kemalemen ate ras nggejapken tempa-tempa lit “kehampaan hidup”, e tandana kita enggo mulai kebenen kemalemen ate, bagepe kita enggo ndauh ibas ulu kemalemen ate e.
Palas gelah ndatken kemalemen ate eme kita harus tading ras nggeluh ibas Tuhan alu ketutusan simehuli. Sebab ibas kita mbangun “keintiman” ras Tuhan, janah tetap ngelitken waktunta guna ngukuri kata Dibata suari ras berngi maka keleng ateNa maler ndemi pusuhta. Sebab kai ? sebab kata Dibata dem alu perintah ras padan. Emaka siniharapken bas jabu-jabu kalak kristen gelah ndatken kemalemen ate, marilah kata Dibata (nen = firman Tuhan) jadi palas perukurennta. Jabu-jabu kalak kristen harus sada pengangkan kerna Kata Dibata.

Pdt. Steven Kumenit, STh, M.Min.