Rabu, 25 Juli 2012

Tema : Tandai Pemere Dibata Silit Ibas Kam (1 Korinti 12:4-7; 14-26).

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 28 JULI – 4 AGUSTUS 2012.
==================================
1 Korinti 12 : 4-7; 14-26.

Tema : Tandai Pemere Dibata Silit Ibas Kam.

LATAR BELAKANG
1. I tengah-tengah perpulungen Korinti enggo terbentuk sada golongan “rohani”. Golongan enda erpengakap maka ia enggo seh ku tingkat kegeluhen sisempurna sebab bas golongan enda lit pemere-pemere Dibata khususna glosolalia (bahasa lidah) ras ernubuat. Janah kalak enda erpengakap kalak silenga dat pemere-pemere Dibata enda (kharisma) berarti ia lenga seh ku tingkat kegeluhen sisempurna. Erkiteken sie perpulungen Korinti mengayak kal guna ndatken karunia e, janah mengabaiken karunia-karunia sideban, padahal melala kal pemere-pemere Dibata (karunia).
2. Pemere-pemere Dibata sipelain-lain e me merupaken perwujudan Kesah Si Badia. Kesah Si Badia nge si erbahanca maka lit karunia-karunia khusus i tengah-tengah perpulungen. Janah fungsi kerina e ibas rangka mbangun kula ni Kristus, emaka pemere-pemere Dibata si lit i tengah-tengah perpulungen ula min erbahanca terjadi perpecahan ntah pe terjadi kelompok-kelompok, tapi harus nggeluh ibas persadan, sebab kerina e saling membutuhkan.
3. Guna lebih menjelasken kerna pemere-pemere Dibata saling membutuhken, Paulus menjelasken man perpulungen Korinti alu make kula manusia. Ibas kula manusia lit anggota-anggotana, janah kerina anggota punya peran ras fungsi masing-masing, bagepe saling membutuhken sada ras sideban, emaka teridah nggeluh harmonis. Enda ipake Paulus gelah perpulungen meteh ras menghargai kerna peranen Kesah Sibadia. Sebab gegeh Kesah Si Badia simpersadaken kerina anggota-anggota si lit.
4. Kepelbagaian si lit la banci mbeneken kegeluhen kiniersadaan, tapi justru kepelbagaian (pemere sipelain-lain) e harus mpeturah saling ketergantungen sada ras sideban, sebab masing-masing lit peranna, janah relasi antar anggota e harus nggeluh.
5. Ibas sada Kesah kerina ipersada. La lit nari siberbeda-beda. Kerina suku bangsa enggo ipersada ibas ikaten Kesah. La lit singatakenca aku kalak Yahudi, aku kalak Yunani, bagepe budak ras kalak merdeka sebab kerina enggo i peridiken ibas peridin si Badia (baptisan kudus), janah ibere minem ibas sada Kesah.

APLIKASI
Siteh maka kita enda kenca ijadiken Tuhan janah itamakenNa ibas doni enda, bagepe idilonaNa kita nggeluh ibas sada gereja lit tujunna ntah pe lit sura-sura Tuhan man banta ? erkiteken lit tujun ras sura-sura Dibata enda me maka ibereken Dibata man banta kengasupen ntah pe pemere-pemere Dibata (nen = talenta, karunia). Tapi sijadi persoalen eme, maka kita terjeng meteh ngenca maka kita enda tinepa Dibata ras kita enda kalak kristen, tapi pemere-pemere Dibata si lit bas kita la bo siteh. Harus siteh lit kepe pemere-pemere Dibata man banta. Memang man piga-piga jelma (anggota gereja) enggo teridah, tapi deba lenga teridah. Bagepe deba ibereken Dibata sada ngenca, tapi deba lebih arah sada. Bagepe lit ka si seri. Tapi sipenting i jenda pemere-pemere Dibata e ertujun guna mbangun kula ni Kristus, bagepe ibas rangka ngelai Tuhan alu patuh. Janah harus ka sigejapken “kelebihen” simerupaken pemere Dibata man banta, labo erkiteken gegehta sendiri, tapi enda kerina pemere Dibata kap. Emaka la banci kita meganjang ukur. Tapi harus meteruk ukur ras nggit kerja sama ras temanta sideban. Sebab kai gunana lit bas kita pemere Dibata tapi la terfungsiken alu mehuli.
Persoalen man banta eme uga carana gelah siteh pemere-pemere Kesah Si Badia (Dibata) si lit bas kita, janah uga ka cara makekenca ntah pe ngembangkenca. Lit piga-piga cara eme : 1). Ibas perkembangen ilmu teknologi si genduari enda, banci siteh kai “kelebihenta” arah sidik jari (sepuluh sidik jari). Bagepe uga ka cara ngembangkenca. Fungsi teknologi enda gelah kita la “merobah” pemere Dibata e. Teknologi enda gelarna emeh Dermatoglyphics Multiple Intelligence (DMI). Dermatoglyphics Multiple Intelligence Assessment ( DMI ) adalah ILMU / METODA yang berbasis teknologi canggih (Statistika & Programa Komputer) guna membaca / mendeteksi PETA POTENSI DIRI melalui sidik jari (FINGERPRINTS) sebagai bentuk rasa syukur & ikhtiar manusia atas karunia TUHAN. 2). Arah kalak sideban. Kalak sideban banci menginformasikan man banta kai pemere Dibata si lit bas kita. Tentuna enda arah pengidahna ras pengalamenna ras kita ibas ngelai i tengah-tengah gereja. 3). Ertoto. Ibas ertoto enda kita mindo man Tuhan, gelah Icidahken Tuhan pemereNa si lit bas kita. 4). Ikut terlibat ibas pelayanen i tengah-tengah gereja. 5). Tandai kai kelebihenta.
Ibas ateta ngembangken pemere Tuhan si lit bas maka : 1). Ula pernah kita nggejapken “minder ntah pe kurang percaya diri” tapi harus percaya diri. 2). Tetap ngataken bujur man Tuhan ras pindo tuntunan Dibata. Alu bage kita ngasup terlibat aktiv ibas pelayanen-pelayanen gereja, jenari gereja Tuhan semakin dewasa erkiteken kita kerina nggeluh ibas sisampat-sampaten ras nggeluh ibas sada kula (gereja).

Pdt. Steven Kumenit, STh, M.Min.

Selasa, 17 Juli 2012

Tema : Kiniteruken Ukur Ibas Perpulungen (Markus 10:42-45).

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 22-28 JULI 2012.
============================
Markus 10:42-45.

Tema : Kiniteruken Ukur Ibas Perpulungen.

LATAR BELAKANG
1. Sijadi oratenta eme kata persinget Jesus man ajar-ajarNa kerna eksistensi sekalak siatena jadi mehaga. Kalak siatena jadi mehaga ia harus nggit ngelai. Bagepe ise atena arah lebe, ia harus jadi suruh-suruhen lebe. Enda me erti mehaga ibas Kinirajan Surga. Enda sengaja ikataken Jesus sebab lit denga ibas ajar-ajar Jesus si salah ngangkai kerna erti nggeluh ibas Kinirajaan Surga (Nen = Jakup ras Johanes , ayat 35).
2. Jakup ras Johanes erpengakap kegeluhen rohani bali kap ras Kinirajaan doni. Adi ibas Kinirajaan doni lit kuasa ras merintah alu rate-ate nandangi rakyatna. Pemimpin tuhu-tuhu jadi tuan nandangi rakyatna, janah rakyat la lit hakna (nen = budak), janah enda me siteridah ibas pemimpin-pemimpin i Palestina, khususna arah sen siberedar. Ibas sen e lit gambar Tiberius siisembah selaku dewa. Bagepe ibas sen tembaga siicetak Herodes Filipus ije lit gembar takal Kaisar, siilengkapi alu tulisen “Dia yang harus disembah”. Paksa sie masyarakat itekan, itindas. Tapi ibas konsep kepemimpinen (mehaga) ras jadi arah lebe eme harus ngelai ras nggit jadi suruh-suruhen, sebab ibas ngelai ras jadi sekalak suruh-suruhen (nen = hamba) maka kegeluhen manusia la terpusat man dirina sendiri (nen = jadi penguasa), tapi man kalak sideban. Janah inti kerina enda eme kekelengen. Enda me siharus jadi gelemen ajar-ajar Jesus. Emaka ibas ibas ajar-ajar Jesus mindo kuasa ntah pe atena jadi pemimpin maka situhuna ajar-ajar la berbeda ras peminpin-peminpin kerajaan doni enda.
3. Persinget Jesus enda terjadi sangana Jesus ibas perdalanen ku Jerusalem, tepatna i Perea. Ate Jesus gelah ajar-ajar ula mementingken diri sendiri sierbahanca ajar-ajar Jesus nggeluh ibas kekerasan, penindasan ras nggeluh alu rate-ate, tapi ate Jesus gelah ibas ajar-ajar lit min biak ngelai, sebab paksa sie nterem kal si la ndatken hakna. Tuhu-tuhu ia nggeluh iteruh kuasa tuanna. Perlu siteh ia jadi budak alu erbage-bage sebab eme 1). Keturunen. 2). Tawanan perang banci ipaksa jadi budak. 3). Erkiteken musil maka idayakenna dirina jadi budak. Ibas situasi bage me ajar-ajar harus ngelai ras nggit jadi suruh-suruhen gelah masyarakat banci terselamatken. Lanai perlu ia jadi budak.
4. Persinget sideban Ipebetehken Jesus kerna erti kerehenNa ibas doni enda. Kerehen Jesus ibas doni enda eme ibas rangka ngelai, amin gia situhuna lit bas Jesus kuasa guna merentah alu rate-ate. Kerehen Jesus ibas rangka manusia nggeluh ibas keselamaten. Sitertaban ibebasken, sisakit ipepalem, simuas ras melihe ibereNa nakan ras inemen, rsd.
5. Bagepe ibas rangka nebusi kerina dosa manusia, nggit Jesus mereken KesahNa. Sienda situhuna la saja ngataken kerna erti ngelai ras jadi suruh-suruhen ibas konsep Jesus man ajar-ajarNa, tapi pe i jenda enggo ipebetehken Jesus kerna kiniseran ras kematenNa man ajar-ajarNa. Sebab enggo iteh Jesus kenca bengket Ia ku Jerusalem maka melala penolaken siujungna Ia harus ipakuken ras mate i kayu persilang.

APLIKASI
Harus siinget kegeluhen ibas gereja sada pihak eme nggeluh ibas persadan ras jadi alat Tuhan guna nehken Berita Si meriah ibas doni enda, tapi ibas pihak sideban gereja eme tanda-tanda Kinirajaan Surga. Ate Dibata ibas gereja teridah min Kinirajaan Surga eme nggeluh ibas kedamen, kemalemen ate ras persadan situhu-tuhu. Emaka kalak singgeluh ibas gereja la banci nggeluh alu rate-ate. Kalak singgeluh ibas gereja lit “aturenna” eme saling mperdiateken sada ras sidebanna, nggeluh sisampat-sampaten ras nggeluh ibas ngelai, rsd. Emaka situhuna kegeluhen kalak kristen la banci nggeluh egois ras mementingken diri sendiri, tapi harus ngukuri kegeluhen jelma sinterem, ntah pe harus nggeluh ibas kiniteruken ukur. Tapi guna ndatken kiniteruken ukur maka kita harus nggeluh ibas kuasa Kesah Si Badia ras harus tetap ngoge Pustaka Si Badia ras ngukurisa suari ras berngi (band. Maz. 1:2), ras tetap berkomunikasi ras Tuhan ibas pertoton, rsd.
Bagepe man banta siipercayaken Tuhan jadi pemimpin ibas gereja, maka jadilah pemimpin simeteruk ukur ras nggit ngelai. Sebab jabatan siibereken Tuhan e ibas rangka gelah anggota gereja banci nggejapken uga kekelengen Dibata. Alu bage anggota gereja banci ngataken bujur man Tuhan ras tetap nggeluh ibas keselamaten.

Pdt. Steven Kumenit, STh, M.Min.

Rabu, 11 Juli 2012

Tema : Kita TinepaNa SimehergaNa (Mazmur 139:13-16)

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 15 – 21 JULI 2012.
===============================
Mazmur 139:13-16.

Tema : Kita TinepaNa SimehergaNa.

LATAR BELAKANG.
1. Sijadi oratenta senda eme sada bagin ibas Mazmur pasal 139. Janah enda merupaken pertoton raja Daud. Ibas pertotonna, Raja Daud ngataken kerna eksistensi Tuhan sinjadiken ras simbentuk Daud, bagepe nggeluh ibas rencana Tuhan. Ibas pertoton enda, tentuna icidahken Daud kerna credo kiniteken. Enda tentu jadi erkiteken penggejapen Daud kerna kuasa ras keleng ate Tuhan siseh man bana. Igejapken Daud, ia nggeluh ibas doni enda, bagepe jadi raja, enda kerina ibas karya Dibata.
2. Ilebe-lebe Dibata kegeluhen Daud labo secara kebetulan, tapi pelin-pelin ibas rencana Tuhan. Maksudna eme secara aktif ras kreatif Dibata terlibat ibas perkembangen kegeluhen manusia. Dibata sendiri simperdiateken sekalak bayi ibas bertin denga, jenari seh ku kegeluhen pagi. Erkiteken sie me Daud ngataken bujur man Tuhan, sebab enda merupaken mujizat simbelin ibas kegeluhen manusia (Daud).
3. Erkiteken manusia (Daud) tinepa Dibata arah bertin nande, maka la lit sada pe ibas manusia siterbuni i lebe-lebe Dibata. Janah kerina manusia lit ibas rancangan Tuhan ras lit tujunna. Ibas rencana Tuhan, ate Dibata la lit manusia sibanci “bene ntah pe mate”, tapi ate Tuhan gelah kerina manusia ibas kegeluhen ras ngikutken sura-suraNa.
4. Amin gia situhuna enda merupaken pertoton pribadi Daud, tapi ijenda icidahken Daud kerna kuasa Tuhan si la ersibar ras simelebihi perukuren manusia. Ibas Dibata njadiken manusia, la lit campur tan ibas manusia nari. Tapi justru manusia la meteh uga ia jadi manusia ras tujun kegeluhenna, bagepe kerna proses kegeluhen manusia sedekah ibas doni enda. Dibata ngenca simeteh kerina enda. Emaka si lit bas manusia eme ngataken bujur ngenca ras tetap ernalem man Tuhan simada kuasa.
5. Pengenalan kerna Tuhan alu mehuli siicidahken Daud, seh pe lit sada perenungan ras pengakun kiniteken kerna ise Tuhan e, erkiteke-kiteken litna sada pengalaman nggeluh Daud.

APLIKASI
Kita enda eme salah sada tinepa Dibata. Bagepe kita enda tinepa Dibata siterulin ras simehergana ibas tinepa-tinepa Dibata sideban. Kita mehuli ras meherga erkite-kiteken kita enda seri ras Dibata (band. Kej 1:26), bagepe perukurenta melebihi perukuren tinepa Dibata sideban. Erkiteken sie ibereken Dibata man banta sada dahin guna njaga ras ngusahai doni ras kerina isina (kej. 1:28).
Erkiteken kita enda tinepaNa tentuna itehNa karakterta. Bagepe seharusna kita harus meteh ise kita ras ise Dibata. Alu bage lit ketergantungenta man Tuhan. Bagepe ibas penggejapenta adi la lit Tuhan singarak-ngarak kita, sia-sia me kegeluhenta i tengah-tengah doni enda. Bagepe erkite-kiteken Tuhan nge maka kegeluhenta lit ibas kemalemen ate. Emaka sewajarna nge kegeluhenta idemi alu ngataken bujur man Tuhan.
Ibas pengangkan kita enda tinepa Dibata, maka lit sada kesimpulen sibanci itarik eme kita enda seri ilebe-lebe Dibata, amin gia situhuna lit bas kita berbedaan fisik ras warna kulit. Tapi amin bage gia ula min erkiteken sie kita lanai nggeluh ibas persadan. Tapi marilah kita nggeluh ibas sikeleng-kelengen. Isamping sie ula min kita ermusuhen sada ras sidebanna tapi marilah kita nggeluh ibas keharmonisan. Sebab kita nggeluh i tengah-tengah doni enda erpalasken sura-sura Tuhan eme nggeluh sikeleng-kelengen ras nggeluh ibas keselamaten.

Pdt. Steven Kumenit, STh.M.Min.

Selasa, 10 Juli 2012

Kesetiaan Mpereh Pasu-pasu, Kinilasetiaan Mpereh Ukumen (Amos 7:7-15)

BAHAN KHOTBAH GEREJA GBKP
TANGGAL 15 JULI 2012.
==============================
Introitus : Kerina ibahan Dibata sue ras si ngena ateNa dingen rikutken si enggo itetapkenNa. Tangtangna nari kita enggo ipilih Dibata sabap Ia ersura-sura gelah kita dat bagin i bas kai si enggo jadi sikerajangen Kristus (Epesus 1:11).
Ogen : Epesus 1:3-14.
Khotbah : Amos 7:7-15.
Tema : Kesetiaan Mpereh Pasu-Pasu, Kinilasetiaan Mpereh Ukumen.

LATAR BELAKANG.
1. Kegeluhen bangsa Israel selaku bangsa pilihen Tuhan, siseharusna jadi alat Tuhan mpeseh keselamaten man bangsa-bangsa si deban enggo nggeluh alu erbana-bana. Bangsa Israel lanai mbiar man Tuhan. Erkiteken sie me nembeh ate Tuhan, janah ate Tuhan ngukum bangsa Israel. Emaka guna ngataken penghukumen Tuhan e, Tuhan milih nabi Amos guna mpesehsa man bangsa Israel.
2. Bahan khotbahnta sekali enda lit dua bagin simbelin eme 1). Pengenehenen Amos uga ate Dibata nghukum bangsa Israel gelah bangsa Israel banci nggeluh mehuli ras patuh man Tuhan. Pengenehenen enda isehken Amos man bangsa Israel gelah bangsa Israel meteh kerina e. Jadi pengenehenen enda merupaken simbolisasi Penghukuman Tuhan. Tuhan sangana jemak benang arang. Perlu siteh tukang bangunan tupung sie adi atena bangun sada tembok make “ukuren” benang arang. Benang arang enda me sinentuken entah kin tembok e “lurus ntah lang. Jadi ijenda maksudna ibas sukat enda me ate Dibata ngataken bangsa Israel lanai lurus. Janah perlu pe siteh pengenehenen enda merupaken sipeteluken. 2). Laporan imam Amasia man raja Jerobeam, ngataken nabi Amos sangana erbahan pertakin (nen = provokator) guna ngelawan raja Jerobeam. Bagepe iusir Amasia nabi Amos gelah mulih ku kerajaan Juda. i Judalah nabi Amos ndarami nakan arah nubuatenna. Ijenda akapna (Amasia), nubuat-nubuat nabi Amos ibas rangka ndarami nakan (nen = kepentingen diri sendiri). Ola ernubuat i Betel enda. Ijabab Amos maka ia jadi nabi labo erkiteken pilihenna tapi erkiteken pilihen Tuhan nge. Ibas sekalak singasuhi lembu dingen erpeken batang ara maka idilo Tuhan guna ernubuat. Jadi labo nabi singarapken upah.
3. Harus siteh nabi Amos eme nabi siberasal ibas negara Yehuda nari, tepatna i Tekoa nari, kira-kira 20 KM sebelah selatan Jerusalem. Janah perlu siteh lebe kerna situasi bangsa Israel keseluruhen. Ija bangsa Israel seh ibas pemerintahen raja Salomo sada kerajaan, tapi kenca bangsa Israel ipinpin Rehabeam anak Salomo, bangsa Israel pecah jadi dua kerajaan. Kerajaan Israel selatan terdiri ibas dua suku eme Jehuda ras Benyamin, janah ibu kotana eme Yerusalem, janah enda terkenal alu kerajaan Jehuda. Janah Kerajaan Israel utara siterdiri ibas sepuluh suku bangsa eme kerajaan Israel. Ingan ersembah pe enggo beda. Adi kerajaan jehuda ingan ersembahna i Jerusalem, tapi kerajaan Israel ingan ersembahna eme Batel ras i Dan, alu maksud gelah kalak Israel lanai ersembah i Jerusalem. Jadi Nabi Amos berasal ibas Kerajaan Yehuda ipake Tuhan guna ernubuat i tengah-tengah Kerajaan Israel.
4. Betel la saja ingan ersembah bangsa Israel tapi pe kota raja. Bagepe Amasia la saja imam ibas rumah pertoton tapi pe kepala imam rumah pertoton negara.
5. Ibas imam Amasia mpelawes Amos ibas Betel nari maka ngatakenca kerajaan Israel enggo nulak keselamaten ibas Dibata nari. Padahal adi rukurlah ia maka nubuat nabi Amos e singatakenca Dibata sangana ngukur kegeluhen kiniteken bangsa Israel, maka seharusna ia berintropeksi diri ras jera, emaka ialemi Tuhan nge ia. Tapi enda lang.

APLIKASI
Harus sisadari kenca kita iselamatken Dibata arah Jesus Kristus, ate Dibata kita la saja nggeluh ibas persadan ras Ia, tapi pe ngaloken pasu-pasu ibas Dibata nari. Tapi guna ndatken pasu-pasu ibas Dibata nari sipaling penting siharus sibahan eme mbiar man Tuhan ras ndalanken kai siisura-surakenNa. La lit dalan sideban. Tapi siterjadi eme nterem kalak kristen la mbiar ras la erkemalangan man Tuhan bagepe la ndalanken kai singena ate Dibata. Si lebih ngeri eme, enda kerina terjadi ibas kerina aras kegeluhenta, subuk ibas eragama (ergereja) ras ibas bentuk-bentuk pendahin si lit i tengah-tengah doni enda. Padahal perbahanen sibage eme sada “penyangkalan” kerna kuasa ras keleng atea Tuhan. Adi bagenda nge perbahenen kalak kristen maka labo sialoken pasu-pasu Tuhan tapi penghukumen, subuk arah doni enda bagepe Tuhan. Penghukuman doni tergejap ras sinanami paksa kita nggeluh i tengah-tengah doni enda denga, janah enda iijinken Tuhan, janah penghukumen Tuhan ialoken paksa kerehen Jesus peduakaliken.
Bagepe harus siinget kerehen Jesus Kristus peduakaliken bagi pinangko. Ibas erti kata la siteh katawari Ia reh. Emaka kalak kristen sigenduari “terlena” erbahan dosa enggo banci ngadi. Janah kita sitetap ngelakoken kai singena ate Tuhan tetaplah ndalanken kai simehuli singena ate Tuhan gelah kita tetap ipasu-pasu Tuhan.

Pdt. Steven Kumenit, STh, M.Min.

Jumat, 06 Juli 2012

Tema Kiniersadan Ibas Ngelai (Perbahanen Rasul-Rasul 13:44-48).

BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 8 – 14 JULI 2012.
=============================
Perbahanen Rasul-Rasul 13:44-48.

Tema : Kiniersadan Ibas Ngelai.

LATAR BELAKANG
1. Bahan oratenta eme sada turi-turin pelayanen Rasul Paulus i kota Antiokia i Pisidia, tepatna i rumah pertoton paksa wari sabat. Man kalak Jahudi wari sabat eme sada wari sikin ikhususken guna ersembah man Tuhan, janah ibas kebaktin biasana lit pengogen kerna kitab undang-undang Musa ras kitab nabi-nabi, bagepe kenca dung pengogen biasana ibereken kesempaten man ise saja siatena nungkun kerna kegeluhen erkiniteken selaku kalak Jahudi. Ibas kesempaten enda me ipake Rasul Paulus guna mpetandaken kerna Jesus Kristus selaku Mesias ras keselamaten manusia, khususna man bangsa Jahudi. Alu kata sideban Paulus mereken kesaksin kerna kekelengen ras perbahanen Tuhan kerna keselamaten ibas Jesus Kristus man bangsa Jahudi. Ibas Jesus Kristus lit pengalemi dosa ras kemerdekaan ibas dosa nari. Kesaksin Paulus e ndatken respon si postif, emaka isuruhna Paulus mereken kesaksin sekali nari ibas minggu sirehna. Ibas wari sabat berikut e Paulus mereken kesaksin mulihi kerna Jesus Kristus, emaka kenca dung kebaktin nterem kalak Jahudi ras kalak si enggo bengket ku bas agama Jahudi, si mbiar man Tuhan ngikutken Paulus ras Barnabas. Iajuk rasul-rasul e ia kerina gelah tetap nggeluh i bas lias ate Dibata.
2. Kesaksin Paulus kerna Jesus Kristus jadi mbar i belang-belang kota Pisidi, emaka nterem kalak si reh pulung ibas rumah pertoton guna megiken kerna kesaksin (kata Dibata ) Paulus e. Tapi asum idah kalak Jahudi kalak si nterem e, cian atena. Ikatakenna maka kai si ikataken Paulus e la bo tuhu janah igombangina pe rasul e. Tapi alu pang Paulus ras Barnabas ngelawan kalak Jahudi e, nina memang situhuna tangtangna berita keselamaten harus ipeseh man bandu, tapi erkiteken itulakndu, janah la atendu nggeluh ibas kegeluhen situhu-tuhu maka ate kami peseh Kata Dibata e man bangsa-bangsa si deban. Megi kai siikataken Paulus ras Barnabas e, meriah ukur kalak si la nandai Dibata, sila kalak Jahudi jadi tek ras ipujina Dibata.
3. Cian ate siicidahken kalak Jahudi, labo erkiteken kerehen jelma sinterem simegiken kesaksin Paulus, tapi ibalik sie kalak Jahudi erpengakap kai siikataken Paulus e la bo tuhu. Jesus la bo Mesias siipadanken Dibata. Tapi Jesus eme sekalak manusia biasa situbuh arah keluarga sisederhana. Sebab man kalak Jahudi la kap mungkin Mesias siipadanken Dibata reh ibas diri manusia ras ibas keluarga simusil nari. Tuhu lit kuasa Jesus tapi kerina e labo kuasa ibas Dibata nari (band. Markus 3:22). Bagepe kerna keselamaten ibas diri Jesus Kristus e la tuhu, sebab Jesus la bo keke ibas simate nari, tapi mait Jesus i tangko ajar-ajarna (band. Matius 28:11-15).
4. Paulus mpersingeti kalak Jahudi alu makeken kai siikataken nabi Jesaya 49:6. Alu tujun gelah kalak Jahudi metehsa maka Paulus ras Barnabas enggo ipilih Tuhan guna mberitaken Terang ras keselamaten man kalak si la nandai Dibata eme kalak kafir (non Jahudi).
5. Harus siangkai lebe maka kalak si tek, khususna kalak si labo kalak Jahudi eme kalak siterdilo guna ngaloken kegeluhen situhu-tuhu. Jadi labo erkiteken gegeh ras kengasupenna sendiri, tapi pelin-pelin pendilo Tuhan, emaka kenca ibegina kai siikataken Paulus ras Barnabas man kalak jahudi minter kalak enda tek.

APLIKASI
Gereja eme persadan kalak si tek, janah tugas gereja eme ersaksi kerna Jesus Kristus ibas doni enda gelah doni enda jadi tek. Bagepe harus siteh kita selaku gereja eme idilo Tuhan guna ngelai, emaka situhuna amin gia lit bas gerejanta serayan Tuhan ntah pe pengurus-pengurus kategorial ras PJJ, tapi tugas ngelai eme tugasta kerina, ise pe la erdobahen. Alu kata si deban kenca kita tek man Jesus Kristus kita enggo ngaloken gegeh ras erbage-bage pemere Kesah Sibadia guna ngelai Jesus Kristus, subuk ibas lingkungen gereja, bagepe i darat gereja, gelah kalak sideban terkelin.
Ibas erbage-bage talenta (karunia) siibereken Tuhan man banta, ula min turah bas kita cian ate, sebab cian ate banci “menghambat” pelayanen i tengah-tengah gereja Tuhan. Tapi siharus lit bas kita eme nggeluh ibas kiniersadan ibas ngelai. Sebab ibas kita ngelai ras-ras maka siterjadi eme dahin simberat jadi menahang, janah enda jadi kesaksin man kalak sideban kerna kiniersadan situhu-tuhu selaku gereja. Jadi adi siperdiateken kerna bahan ogenta, la kap mehuli adi nggeluh ibas perpecahan ras cian ate sebab la mpereh pasu-pasu man banta. Tapi harus siinget nterem kalak simuas ras melihe nandangi pelayanen gereja ras kerna keselamaten, emaka ibas kita ngelai ras-ras, sipedauh min biak egois ras cian ate ras ngelailah kita erpalasken Kata Dibata maka kalak sideban pasti ngejapken kepuasen ras nggeluh ibas keselamaten, emaka marilah kita ngelai alu kiniteruken ukur ras ibas sada team work.

Pdt. Steven Kumenit, STh, M.Min.