Selasa, 18 Oktober 2016

Mbungkar Ras Mpekena Perbahanen Si La Payo (Yeremia 1:10-19)



KHOTBAH MINGGU TANGGAL 23 OKTOBER 2016
GEREJA GBKP
 Invocatio   :    Enda me sabapna maka la kami erleja-leja dingen la lesek ate kami. Aminna pe kula kami enda reh burukna reh dekahna, tapi ukur kami tep-tep wari ipelimbarui (2 Korinti 4:16).
Ogen          :    Epesus 4:23-31 (Responsoria)
Khotbah     :    Jeremia 1:10-19 (Tunggal).
Tema          :    Mbungkar Ras Mpekena Perbahanen Si La Payo.

LATAR BELAKANG
1.      Bangsa Yehuda eme bangsa Tuhan, siidilo guna jadi alatNa, bagepe siarus patuh man Tuhan ngenca. Tapi ibas kinatana bangsa Yehuda nggo nggeluh erbana-bana. Bangsa Yehuda nggo nundalken Tuhan, mpersembahken persembahen-persembahen man dibata-dibata sideban, erbahan gana-gana ras ersembah man gana-gana. Tuhu-tuhu bangsa Yehuda nggo ngelanggar pedah 1 ras 2 ibas sepuluh pedah Dibata. Emaka bangsa Yehuda nggo erbahan dosa. 
2.      Ibas situasi ras keadaan bangsa Yehuda sibage rupana, Tuhan ndilo Yeremia, anak imam Hilkia siringan i kuta Anatot i negeri Benyamin jadi nabi. Jenari amin gia Jeremia nguda denga tapi ibereken Tuhan kuasa nandangi bangsa-bangsa ras kerajaan-kerajaan lako mbungkarken dingen ngeruntuhken, lako ngkernepken dingen ngeradasken, lako manteki dingen nuan. Ibas erti kata, Jeremia arus mpeseh sura-sura Tuhan man bangsa Yehuda eme ate Tuhan nghukum bangsa Yehuda, tapi kenca sie Tuhan mereken pemulihen ras mbangun mulihi bangsa Yehuda gelah jadi bangsa sierkemalangen man Tuhan.
3.      Ope denga Jeremia erdahin selaku nabi, lit dua pengenehenen siibereken Tuhan man bana, eme ciken kayu ketapang, simerupaken simbol  rencana Tuhan nandangi bangsa Yehuda. Pohon ketapang eme pohon sileben bersemi (ertunas) ibas musim semi. Pengenehenen sipeduaken eme i utara nari reh me ukumen si luam lako ngukum kerina negeri enda. ertina Tuhan ndilo raja-raja ibas utara nari (Babel) guna ngukum bangsa Yehuda.
4.      Ibas pendilo Jeremia jadi nabi, ibereken Tuhan sada perintah ras ketetapan ukur man Jeremia. Perintah Tuhan eme Jeremia arus mpeseh kai siiperentahken Tuhan man bana. Ola mbiar. Amin gia kerina kalak siringan ibas negeri Yehuda, subuk raja, pegawai, imam-imam ras kerina penduduk, ngelawan Jeremia, sebab Tuhan ras Jeremia. Ugapa pe gegehna “musuh-musuh” Jeremia, erkiteken lit gegeh ras itemani Tuhan ia, maka Jeremia pasti menang. Tapi adi mbiar konsekwensina eme tupung Jeremia i tengah-tengah kalak Yehuda, Jeremia jadi mbiar. Maksudna, tangtangna tuhu Jeremia mbiar ngenen keadaan ras situasi kalak Yehuda si lanai mbiar man Tuhan, sibanci saja kesahna jadi taruhenna. Bagepe erkiteken Jeremia nguda denga. Budaya ras adat kalak Yehuda, “orang tua” (tua-tua) sibanci mereken perentah ras nasehat, labo kalak singuda denga. Emaka sada kearun ate ras kebiaren man Jeremia ibas nehken kata Dibata, la ibegiken kalak. Tapi erkiteken nggo ipetetapken Tuhan ukur Jeremia, i ja Tuhan ras Jeremia, maka Jeremia nggit ras pang. Jadi adi la ndalanken persurehen Tuhan maka reh mbiarna Jeremia tupung i tengah-tengah kalak Yehuda. Janah Jeremia ihina, la iergai ras la ihamati kalak.
5.      Ibas pendilo Tuhan man Jeremia jadi NabiNa, ngataken nembeh ate Tuhan man bangsaNa sierbahan dosa ras lanai nggit megiken kataNa. Emaka penghukumen Tuhan man bangsa Yehuda ibas rangka gelah bangsa Yehuda jadi bangsa si badia ras ersembah man Tuhan saja.

APLIKASI
            Kalak kristen eme bangsa Tuhan (band. 1 Petrus 2:9), janah selaku bangsa Tuhan arus nggeluh badia, bagepe ndalanken kai singena ate Tuhan. Erkiteken sie me kalak kristen nggo ipelimbarui Tuhan arus tetap make manusia simbaru eme Imago Dei (segambar ras Tuhan). Kegeluhen si male arus itadingken, jenari ula nari ngelakoken kai si la ngena ate Tuhan, simerupaken biak manusia si male (band. Ogen).
            Khotbahnta sekali enda eme sehubungen ras reformasi gereja. Perlu siteh, ibas tanggal 31 Oktober 1517, Martin Luther mereformasi gereja Khatolik, situpung sie mereken pemahaman ras pengajaren si papak kerna penghapusan dosa. Penghapusan dosa/pengalemi dosa simerupaken hak preogatif Tuhan, nggo ibuat gereja. Sebab ibas rangka ndatken sen melala, Paus Leo X ras Uskup Agung Albrecht dari Mainz ras ibas rangka pembangunan gedung gereja Santa Petrus i Roma, maka idayaken surat penghapusan dosa/siksa man anggota gereja, ise sinukur surat enda maka ia masuk surga. Ia dua ngenca arih. La ilibatkenna uskup-uskup ras kalak kristen. Martin Luther ibas cerama ras khotbahna menentang sie. Bagepe lit 95 dalil siitempelken Martin Luther ibas pintun gereja Schlosskirche i witterberg. Maksud 95 dalil eme menentang alu mereken landasan teologi sibenar kerna penghapusan dosa. Piga-piga dalil siitulis Martin Luther eme :  1. Paus tidak memiliki kekuatan maupun kuasa untuk mengampuni kesalahan apa pun, kecuali yang telah ia diberikan dengan otoritasnya sendiri, atau oleh peraturan. Tuhan dan Guru kita Yesus Kristus, ketika Ia mengucapkan"Bertobatlah," dan seterusnya, menyatakan bahwa seluruh hidup orang-orang yang percaya harus diwarnai dengan pertobatan. 2. Kata ini tidak boleh dimengerti mengacu kepada hukuman sakramental; maksudnya, berkaitan dengan proses pengakuan dan pelepasan(dosa), yang diberikan oleh imam-imam yang dilakukan di bawah pelayanan imam-imam. 3. Dan, pertobatan tidak hanya mengacu pada penyesalan batiniah;tidak, penyesalan batiniah semacam itu tidak ada artinya, kecuali secara lahiriah menghasilkan pendisiplinan diri terhadap keinginan daging. 4. Jadi, hukuman itu terus berlanjut selama ada kebencian pada diri sendiri - maksudnya, penyesalan batin yang sejati berlanjut: yaitu, sampai kita masuk ke dalam kerajaan surga. 5. Paus tidak memiliki kekuatan maupun kuasa untuk mengampuni kesalahan apa pun, kecuali yang telah ia diberikan dengan otoritasnya sendiri, atau oleh peraturan. 6. Paus tidak memiliki kuasa untuk mengampuni dosa apa pun, kecuali dengan menyatakan dan menjaminnya te1ah diampuni Allah; atau setidaknya ia dapat memberikan pengampunan pada kasus-kasus yang menjadi tanggungjawabnya, dalam kasus tersebut, jika kuasanya diremehkan, kesalahan akan tetap ada. 7. Allah tidak pernah mengampuni dosa apa pun, tanpa pada saat yang sama Dia menundukkan diri manusia itu, merendahkan diri dalam segala sesuatu, kepada otoritas imam, wakilnya. 8. Peraturan pengakuan dosa hanya dikenakan pada orang yang hidup dan tidak seharusnya dikenakan pada orang yang mati; menurut peraturan tersebut. 9. Oleh karena itu Roh Kudus berkarya dalam diri Paus melakukan hal yang baik bagi kita, sejauh dalam keputusannya, Paus selalu membuat perkecualian terhadap aturan tentang kematian dan nasib seseorang. 10. Imam-imam bertindak salah dan tanpa pengetahuan, jika dalam kasus orang yang sekarat, mengganti hukuman kanonik dengan api penyucian.
            Erpalasken reformasi gereja enda, kita selaku gereja arus mereformasi (mulihi ibas kegeluhen si badia – Imago Dei), kerna kai sisedekah enda siakap salah eme perbahanen-perbahanen manusia male (praktek-praktek dosa), bagepe cara kita ersembah man Tuhan. Bagepe ibas sedekah enda ibas muat keputusen BPMR ngenca ntah sekalak ntah dua serayan saja. Kita slaku gereja/bangsa Tuhan arus nggeluh badia emaka ibas pendilo Tuhan man banta, kita arus pang ngataken kerna si la payo, si la benar, la adil, la bujur siipraktekken senina turangta. Tapi dahinta la saja ngataken kerna kesalahan kalak, tapi uga kita banci mpepalem pusuhna, ntah pe banci mereken serpang pulah gelah senina turangta alu meriah ukur ersembah ras ernalem man Tuhan saja. Gelah kita nggeluh badia, la banci 1 ntah 2 kali saja sipeseh kerna dosa ras kesalahan temanta, tapi arus rusur siingetken (band. Invocatio). Jenari kita arus ngataken situhu-tuhu kerna sisalah. Nggo saatna sibereken nakan man anggota perpulungen.  La perlu kita mbiar ibas kita mpeseh kata kebenaren, sebab Tuhan ras kita.  Gelah kita kerina banci ndalanken kata Dibata ibas kerina kegeluhenta tep-tep wari. Lanai bas kita cian ate, perampus, pernembeh, siisak-isaken, sicekurak-cekuraken, ras lanai lit sierelem-elem.  Enda me siikataken ibas temanta Mbungkar ras mpekena perbahanen si la payo.

Pdt. Steven Kumenit, STh.M.Min.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar