KHOTBAH MINGGU TANGGAL 23 OKTOBER 2016
GEREJA GBKP
Invocatio : Enda
me sabapna maka la kami erleja-leja dingen la lesek ate kami. Aminna pe kula
kami enda reh burukna reh dekahna, tapi ukur kami tep-tep wari ipelimbarui (2
Korinti 4:16).
Ogen :
Epesus 4:23-31 (Responsoria)
Khotbah : Jeremia 1:10-19 (Tunggal).
Tema :
Mbungkar Ras Mpekena Perbahanen Si La
Payo.
LATAR
BELAKANG
1.
Bangsa Yehuda eme bangsa Tuhan, siidilo
guna jadi alatNa, bagepe siarus patuh man Tuhan ngenca. Tapi ibas kinatana
bangsa Yehuda nggo nggeluh erbana-bana. Bangsa Yehuda nggo nundalken Tuhan,
mpersembahken persembahen-persembahen man dibata-dibata sideban, erbahan
gana-gana ras ersembah man gana-gana. Tuhu-tuhu bangsa Yehuda nggo ngelanggar
pedah 1 ras 2 ibas sepuluh pedah Dibata. Emaka bangsa Yehuda nggo erbahan
dosa.
2.
Ibas situasi ras keadaan bangsa Yehuda
sibage rupana, Tuhan ndilo Yeremia, anak imam Hilkia siringan i kuta Anatot i
negeri Benyamin jadi nabi. Jenari amin gia Jeremia nguda denga tapi ibereken
Tuhan kuasa nandangi bangsa-bangsa ras kerajaan-kerajaan lako mbungkarken
dingen ngeruntuhken, lako ngkernepken dingen ngeradasken, lako manteki dingen
nuan. Ibas erti kata, Jeremia arus mpeseh sura-sura Tuhan man bangsa Yehuda eme
ate Tuhan nghukum bangsa Yehuda, tapi kenca sie Tuhan mereken pemulihen ras
mbangun mulihi bangsa Yehuda gelah jadi bangsa sierkemalangen man Tuhan.
3.
Ope denga Jeremia erdahin selaku nabi,
lit dua pengenehenen siibereken Tuhan man bana, eme ciken kayu ketapang,
simerupaken simbol rencana Tuhan
nandangi bangsa Yehuda. Pohon ketapang eme pohon sileben bersemi (ertunas) ibas
musim semi. Pengenehenen sipeduaken eme i utara nari reh me ukumen si luam lako
ngukum kerina negeri enda. ertina Tuhan ndilo raja-raja ibas utara nari (Babel)
guna ngukum bangsa Yehuda.
4.
Ibas pendilo Jeremia jadi nabi, ibereken
Tuhan sada perintah ras ketetapan ukur man Jeremia. Perintah Tuhan eme Jeremia
arus mpeseh kai siiperentahken Tuhan man bana. Ola mbiar. Amin gia kerina kalak
siringan ibas negeri Yehuda, subuk raja, pegawai, imam-imam ras kerina
penduduk, ngelawan Jeremia, sebab Tuhan ras Jeremia. Ugapa pe gegehna
“musuh-musuh” Jeremia, erkiteken lit gegeh ras itemani Tuhan ia, maka Jeremia
pasti menang. Tapi adi mbiar konsekwensina eme tupung Jeremia i tengah-tengah
kalak Yehuda, Jeremia jadi mbiar. Maksudna, tangtangna tuhu Jeremia mbiar
ngenen keadaan ras situasi kalak Yehuda si lanai mbiar man Tuhan, sibanci saja
kesahna jadi taruhenna. Bagepe erkiteken Jeremia nguda denga. Budaya ras adat
kalak Yehuda, “orang tua” (tua-tua) sibanci mereken perentah ras nasehat, labo
kalak singuda denga. Emaka sada kearun ate ras kebiaren man Jeremia ibas nehken
kata Dibata, la ibegiken kalak. Tapi erkiteken nggo ipetetapken Tuhan ukur
Jeremia, i ja Tuhan ras Jeremia, maka Jeremia nggit ras pang. Jadi adi la
ndalanken persurehen Tuhan maka reh mbiarna Jeremia tupung i tengah-tengah
kalak Yehuda. Janah Jeremia ihina, la iergai ras la ihamati kalak.
5.
Ibas pendilo Tuhan man Jeremia jadi
NabiNa, ngataken nembeh ate Tuhan man bangsaNa sierbahan dosa ras lanai nggit
megiken kataNa. Emaka penghukumen Tuhan man bangsa Yehuda ibas rangka gelah
bangsa Yehuda jadi bangsa si badia ras ersembah man Tuhan saja.
APLIKASI
Kalak kristen eme bangsa Tuhan
(band. 1 Petrus 2:9), janah selaku bangsa Tuhan arus nggeluh badia, bagepe
ndalanken kai singena ate Tuhan. Erkiteken sie me kalak kristen nggo
ipelimbarui Tuhan arus tetap make manusia simbaru eme Imago Dei (segambar ras
Tuhan). Kegeluhen si male arus itadingken, jenari ula nari ngelakoken kai si la
ngena ate Tuhan, simerupaken biak manusia si male (band. Ogen).
Khotbahnta sekali enda eme
sehubungen ras reformasi gereja. Perlu siteh, ibas tanggal 31 Oktober 1517,
Martin Luther mereformasi gereja Khatolik, situpung sie mereken pemahaman ras
pengajaren si papak kerna penghapusan dosa. Penghapusan dosa/pengalemi dosa
simerupaken hak preogatif Tuhan, nggo ibuat gereja. Sebab ibas rangka ndatken
sen melala, Paus Leo X ras Uskup Agung Albrecht dari Mainz ras ibas rangka
pembangunan gedung gereja Santa Petrus i Roma, maka idayaken surat penghapusan
dosa/siksa man anggota gereja, ise sinukur surat enda maka ia masuk surga. Ia dua
ngenca arih. La ilibatkenna uskup-uskup ras kalak kristen. Martin Luther ibas
cerama ras khotbahna menentang sie. Bagepe lit 95 dalil siitempelken Martin
Luther ibas pintun gereja Schlosskirche i witterberg. Maksud 95 dalil eme
menentang alu mereken landasan teologi sibenar kerna penghapusan dosa.
Piga-piga dalil siitulis Martin Luther eme : 1. Paus tidak memiliki kekuatan maupun kuasa
untuk mengampuni kesalahan apa pun, kecuali yang telah ia diberikan dengan
otoritasnya sendiri, atau oleh peraturan. Tuhan dan Guru kita Yesus Kristus,
ketika Ia mengucapkan"Bertobatlah," dan seterusnya, menyatakan bahwa
seluruh hidup orang-orang yang percaya harus diwarnai dengan pertobatan. 2.
Kata ini tidak boleh dimengerti mengacu kepada hukuman sakramental; maksudnya,
berkaitan dengan proses pengakuan dan pelepasan(dosa), yang diberikan oleh
imam-imam yang dilakukan di bawah pelayanan imam-imam. 3. Dan, pertobatan tidak
hanya mengacu pada penyesalan batiniah;tidak, penyesalan batiniah semacam itu
tidak ada artinya, kecuali secara lahiriah menghasilkan pendisiplinan diri
terhadap keinginan daging. 4. Jadi, hukuman itu terus berlanjut selama ada
kebencian pada diri sendiri - maksudnya, penyesalan batin yang sejati berlanjut:
yaitu, sampai kita masuk ke dalam kerajaan surga. 5. Paus tidak memiliki
kekuatan maupun kuasa untuk mengampuni kesalahan apa pun, kecuali yang telah ia
diberikan dengan otoritasnya sendiri, atau oleh peraturan. 6. Paus tidak
memiliki kuasa untuk mengampuni dosa apa pun, kecuali dengan menyatakan dan
menjaminnya te1ah diampuni Allah; atau setidaknya ia dapat memberikan
pengampunan pada kasus-kasus yang menjadi tanggungjawabnya, dalam kasus
tersebut, jika kuasanya diremehkan, kesalahan akan tetap ada. 7. Allah tidak
pernah mengampuni dosa apa pun, tanpa pada saat yang sama Dia menundukkan diri
manusia itu, merendahkan diri dalam segala sesuatu, kepada otoritas imam,
wakilnya. 8. Peraturan pengakuan dosa hanya dikenakan pada orang yang hidup dan
tidak seharusnya dikenakan pada orang yang mati; menurut peraturan tersebut. 9.
Oleh karena itu Roh Kudus berkarya dalam diri Paus melakukan hal yang baik bagi
kita, sejauh dalam keputusannya, Paus selalu membuat perkecualian terhadap
aturan tentang kematian dan nasib seseorang. 10. Imam-imam bertindak salah dan
tanpa pengetahuan, jika dalam kasus orang yang sekarat, mengganti hukuman
kanonik dengan api penyucian.
Erpalasken reformasi gereja enda,
kita selaku gereja arus mereformasi (mulihi ibas kegeluhen si badia – Imago Dei),
kerna kai sisedekah enda siakap salah eme perbahanen-perbahanen manusia male
(praktek-praktek dosa), bagepe cara kita ersembah man Tuhan. Bagepe ibas
sedekah enda ibas muat keputusen BPMR ngenca ntah sekalak ntah dua serayan saja.
Kita slaku gereja/bangsa Tuhan arus nggeluh badia emaka ibas pendilo Tuhan man
banta, kita arus pang ngataken kerna si la payo, si la benar, la adil, la bujur
siipraktekken senina turangta. Tapi dahinta la saja ngataken kerna kesalahan
kalak, tapi uga kita banci mpepalem pusuhna, ntah pe banci mereken serpang
pulah gelah senina turangta alu meriah ukur ersembah ras ernalem man Tuhan
saja. Gelah kita nggeluh badia, la banci 1 ntah 2 kali saja sipeseh kerna dosa
ras kesalahan temanta, tapi arus rusur siingetken (band. Invocatio). Jenari kita
arus ngataken situhu-tuhu kerna sisalah. Nggo saatna sibereken nakan man
anggota perpulungen. La perlu kita mbiar
ibas kita mpeseh kata kebenaren, sebab Tuhan ras kita. Gelah kita kerina banci ndalanken kata Dibata
ibas kerina kegeluhenta tep-tep wari. Lanai bas kita cian ate, perampus,
pernembeh, siisak-isaken, sicekurak-cekuraken, ras lanai lit sierelem-elem. Enda me siikataken ibas temanta Mbungkar ras
mpekena perbahanen si la payo.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar