KHOTBAH MINGGU 17
SEPTEMBER 2017
GEREJA
GBKP
Invocatio
: Tuhan
kap simereken kepentaren, ibas Ia nari kap manusia ndatken pemeteh ras
pengertin (Kuan-Kuanen 2:6).
Ogen
: Kejadin
1:26-28 (Tunggal).
Khotbah
: Kolose
2:6-10 (Antiponal).
Tema : Kepentaren
Dibata Nerangi Budaya
LATAR
BELAKANG
1.
Ibas perpulungen Kolose lit bahaya ajaran
sipapak, sibanci ncedai pengajaren situhu-tuhu, sialoken perpulungen Kolose
tangtanga ia jadi Kristen. Ajaran sipapak e me ajaran gnostik. Lit ajaran
gnostik simenyangkal kerna eksistensi Yesus Kristus. Ajaran gnostik ngataken Jesus
eme Jesus tokoh terakhir perantara antara manusia ras Tuhan, janah Jesus bali
ras perantara-perantara sideban si pernah lit. Bagepe pengajaren sipapak
singataken guna nandai Dibata gelah ndatken kegeluhen situhu-tuhu, tep-tep
kalak arus nembah man kesah-kesah ras kuasa-kuasa si lit i awang-awang. Bagepe
manusia arus patuh nandangi adat sunat ras adat peraturan-peraturan si deban.
2.
Paulus mereken kata persinget man perpulungen
Kolose, sekaligus ngelawan pengajaren si papak e. Ikataken Paulus, Kristus
Jesus eme Tuhan. Janah enda bali ras tangtangna tupung kam perpulungen tek man
Jesus Kristus. Erkiteken Jesus eme Tuhan, maka Ia me ulu kegeluhen. Alu bage
perpulungen arus rurat ibas Kristus. Maksudna ibas perpulungen rurat ibas
Kristus, maka perpulungen banci bertembuh ku simehuli, janah la gampang
terpengaruh ibas si la mehuli. Kiniteken perpulungen Kolose arus ergegehna
nandangi Kristus, ras arus tetap ngataken bujur man Dibata.
3.
Ibas kegeluhen ersada ras Jesus Kristus
simerupaken Tuhan ras keselamatan manusia, maka perpulungen Kolose ula min
terpengaruh ibas ajaran-ajaran sipapak sibanci erbahanca perpulungen Kolose
lanai nggeluh ibas keselamatan. Pengajaren sipapak enda reh ibas kepentaren
manusia. Erkiteken sie me nina Paulus ula ise pe nebu-nebu kam alu kepentaren
si la erguna si dem alu taki pacik.
4.
Tuhu Kristus Jesus eme manusia. Tuhu
secara umum kemanusiaan Jesus e bali ras manusia pada umumnya. Tapi lit
perbedaan secara signifikan antara kemanusia Jesus ras kemanusiaan secara umum.
Sebab sada pihak Jesus eme manusia, ipihak sideban Jesus eme Tuhan. Ibas erti
kata biak Dibata siserta e lit bas Jesus. Erkiteken sie kuasa isurga bagepe i
doni nggo lit man Jesus (bdk.Matius 28:18). Ibas palas enda me maka kalak si
tek man Jesus ndatken kegeluhen siserta. Alu kata sideban kalak singgeluh ibas
persadan ras Jesus Kristus ndatken kegeluhen serta (selamat).
5.
Ibas rangka memotivasikan perpulungen
kolose gelah tetap setia ras tek man Jesus Kristus, maka Paulus mereken
pengertin kerna eksistensi Jesus Kristus. Jesus Kristus eme ganjangen asangken
kerina kuasa-kuasa ras kerina
pemerintah-pemerentah si la teridah. Bagepe ibas Jesus Kristus lit biak Dibata
siserta. Janah erkiteken perpulungen nggo tek man baNa, maka perpulungen Kolose
nggo dat kegeluhen siserta eme keselamatan.
APLIKASI
Harus siteh budaya ras manusia
merupakan satu kesatuan si la terpisahkan sada ras sidebanna. Budaya lit
erkite-kiteken manusia. Janah makna budaya eme ibas rangka “mengatur” kegeluhen
manusia. Amin gia budaya e melekat ibas diri manusia, tapi ia la mengikat ras
mengatur man kerina manusia e. Ibas erti kata budaya e banci berbeda ibas
daerah ras inganna.
Melala budaya siberkembang ibas
kegeluhenta mehuli, tapi lit ka budaya
sibanci ncedai persadanta ras Jesus Kristus, sibanci mpengaruhi
keselamatenta. Ibas erti kata budaya banci mbaba pengaruh si la mehuli ibas
kegeluhenta selaku kalak kristen. Janah perlu siteh budaya e la statis. Budaya
e lalap berkembang sue ras peradapan kita manusia. Emaka genduari lit budaya
modern ras post modern.
Mekatep terabaikan budaya modern ras
post modern e, padahal adi sinen perkembangenna genduari, budaya modern ras
post modern e singerina kal. Tapi amin bage gia, la banci siapaikan budaya
tradisional. Emaka subuk budaya modern, post modern ras tradisonal kita arus
ngenen alu kaca mata kiniteken.
Kerina budaya e hasil ciptaan
manusia. Sebab Dibata mereken kepentaren man banta (bdk.Invocatio) ibas rangka
gelah kita banci nggeluh ratur. Banci nggeluh erkemalangan man Tuhan. Tuhu Budaya e berkembang lalap, sebab kita eme
manusia si rukur. Ibas palas enda kita banci memanfaatkan budaya e ibas rangka
keselamatan kita ras doni enda.
Dibata njadiken kita sentudu ras
tempasNa ibas rangka naluken ras kuasai doni enda. Alu pengertin budaya-budaya
si la mehuli, subuk budaya modern,post modern ras tradisional arus iterangi alu
kata Dibata.
Dibata nggo mereken kepentaren man
banta, alu bage ngasup kita meteh apai situhuna budaya simehuli sibanci
ikembangken, ras simasapkan. Perlu siteh gereja GBKP eme gereja simengembangkan
ras melestarikan budaya. Jadi gereja GBKP la alergi kerna budaya. Guna sie me
kita selaku gereja sipakeken kepentaren Dibata e ibas rangka naluken si la
mehuli e. Melala budaya si lit bas doni
enda, kenca siterangi kepentaren Dibata, banci sipake guna kemulian Tuhan. Tapi
melala ka budaya siarus ibeneken.
Memang siidah nterem kalak kristen
siterikut ibas budaya si la mehuli. Jadi penungkunen man banta, engkai maka bage
? enda erkite-kiteken la kita rurat ibas persadan ras Yesus Kristus. Emaka la
kita bertumbuh ibas kepentaren Dibata. Adi rurat kita bas Ia, janah megegeh
kinitekenta, ugapa pe hebatna pengaruh budaya (silamehuli), la kita terpengaruh
ngikutkenca, tapi sebalikna ngasup kita nerangi budaya si la mehuli e. Perlu
siinget Jesus Kristus selaku Tuhanta nggo mereken man banta kegeluhen siserta.
Emaka ula erkiteken budaya si la mehuli kegeluhen siserta e bene bas kita.
Pdt. Steven Kumenit,
STh.M.Min.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar