KHOTBAH MINGGU TANGGAL 19 FEBUARI 2017.
GEREJA GBKP
Invocatio :
Adi idahndu lembu ntah kelede imbangndu
pulah, tangkap janah bereken man bana (Keluaran 23:4).
Ogen : Imamat 19:1, 2, 9-18. (Responsoria).
Khotbah : Matius 5 : 38-48 (Tunggal).
Tema : Lebih Asa Siarapken Kalak (Pelayanan Prima).
LATAR
BELAKANG
1.
Sijadi bahan khotbahta sekali enda,
bagin si la terpisahken ibas khotbah Yesus i datas uruk. Ibas khotbah enda
Yesus mereken pengajaren kerna kekelengen. Pengajaren Yesus eme pengajaren siberbeda ras hukum siidalanken kalak Yahudi.
Berbeda kal ras hukum setimpal. Emaka nina Yesus arus sabar ras la banci
erbalas sijahat alu sijahat. Arus nggeluh ibas
keleng ate. Alu bage enda merupaken pengajaren simbaru.
2.
Ibas kegeluhen kalak Yahudi kerna
hukumen nandangi kalak siersalah nggo jelas. Janah enda pe iatur ibas
undang-undang agama (hukum Taurat). Kalak Yahudi banci mindo man hakim, gelah
hakim ngukum sue ras kesalahan singgo ibahan kalak man bana. Adi ipen, mata
ntah pe tanna si ceda (cacat), maka hakim arus ncedai ipen, mata ntah pe tan
(bdk. Kel. 21:23-24; Imamat 24:19-20; Ulangan 19:21). Tapi ibas perdalanen
waktu, hukumen enda lanai jadi hak hakim pelin-pelin, tapi nggo ipake jadi hak
kerina kalak Yahudi. Jadi lanai perlu ipindona man hakim, tapi ia sendiri singelakokenca.
Situhuna makna undang-undang enda, gelah lanai lit kejahatan ibas bangsa
Israel. Bagepe ibas kegeluhen Yahudi, merupaken sada penghinaan man kalak
Yahudi adi lit si mparap kurumna. Emaka adi llit simparap kurum si kemuhen,
bereken parapna kurumna si kawes. Sebab alu erbahan bage, maka sibereken contoh
simehuli kerna kesabaran ras keleng ate. Alu bage kalak jahat banci jera. Bagepe
adi lit kalak erkiteken mora ateta bajunta, maka bereken pe cabinta. Bagepe
iajarken Yesus uga “ersikap” adi ia ipaksa maba barang 1 km, maka kita arus
maba 2 km. Enda ikataken Yesus sebab ibas hukum Roma, sekalak tentera
berhak maksa sesekalak jelma maba
barangna sedauh 1,5 km. Bagepe ula tulak adi lit kalak siminjam kai-kai pe man
banta. Maksud ibas kerina enda eme ajar-ajar Yesus ras jelma sinterem la banci
jadi kalak egois simpertahankan hakna saja. Tapi arus nggeluh ibas keleng ate.
3.
Tole ibas pengajaren Yesus e, khususna
kerna ngkelengi imbang-imbang. Kalak si tek man Yesus arus melebihi kalak
sideban ibas ngkelengi imbang-imbang. Kalak sitek singgo nggeluh ibas
Kinirajaan Surga lanai nggeluh ibas emosi ras dendam. Emaka siarus ilakoken
kalak sitek eme notoken imbang-imbang sierbahanca geluhta jadi mesera.
4.
Perbahanan ngkelengi imbang ras notoken
ia, merupakan karakter anak-anak kinirajaan Surga, bagepe karakter Dibata.
Dibata ibas keleng ateNa mereken kegeluhen man kerina jelma, subuk man kalak
bujur ras si la bujur (si jahat ras si la jahat).
5.
Kegeluhen kalak singgo tek man Dibata
arus lain/beda ras sideban. Singgo tek man Dibata ndalanken kekelengen la saja
terjeng/ sebatas temanta saja. Tapi pe man kalak sideban. Perlu siteh kalak Yahudi
ngertiken, teman eme sapih-sapih ia kalak Yahudi ngenca. Kalak sideban la
temanna. Jadi ate Yesus ula saja kekelengen e terjeng sapih-sapih ia kalak
Yahudi, tapi pe man kerina jelma.
APLIKASI
Ibas khotbahnta sekali enda, kita
ipersingeti kerna uga nggeluh ibas kekelengen. Nggeluh ibas kekelengen berarti
nggeluh i luar kebiasan-kebiasaan doni. Memang tuhu ndalanken enda tempah
mesera kita ngikutkenca, tapi adi nggeluh lalap ibas undang-undang Tuhan maka
banci silaksanakan kerna nggeluh ibas kekelengen.
Nggeluh ibas kekelengen berarti kita
anak-anak Dibata kap. Alu bage kita la mereken kesempaten man siiblis berperan
ibas kegeluhenta. Bagi siikataken Alfred
Plumer : membalas kebaikan dengan kejahatan berarti membiarkan iblis
mempengaruhi kita dengan kebencian, iri, dengki. Membalas kebaikan dengan
kebaikan itu adalah hal yang manusiawi. Tapi
membalas kejahatan dengan kebaikan adalah sipat Dibata. Kita tidak akan pernah
bisa bahagia dan damai sejahtera jika masih menyimpan dendam dan kebencian.
Ngelakoken lebih asa siarapkan
kalak, ncidahken perbahanen nggeluh ras perbahenenta la tergantung man kai
siibegi ras sialoken ibas kalak sideban, tapi tergantung ibas pemeliharaan
Dibata, ras nggeluh ibas kekelengen.
Nggeluh ibas kekelengen ibas Tuhan
nari, berarti kita nggeluh ibas kiniteruken ukur ras nggit ngalami salah kalak,
la erbalas sijahat alu sijahat ras la nggit ngelakoken kejahatan ibas
kegeluhenta.emaka perlu siteh, Dibata ngenca siberhak ngukum ntah pe mbalas nandangi
kalak jahat, la kita (bdk. Kej.50:19). Perbahanen sibage, berarti kita berbeda
ras kalak sideban. Alu bage kita nggeluh
serta bagi Bapanta si i surga.
Memang ibas kegeluhenta tep-tep
wari, banci saja sijumpai tekanan-tekanan man banta. Banci saja kita imusuhi
kalak. Banci saja secara manusia, nembeh ras merawa ateta man kalak sierbahan
kejahaten man banta. Tapi kita isingetken, kepeken kita enda berbeda ras kalak
sideban, kita enda anak-anak Dibata, emaka kejahatan kai pe arus ibalas alu
kelengen, ras notoken imbang-imbangta, gelah banci sadar ia ras Dibata banci
masu-masu kita. Kita ipengasup Tuhan guna ngaloken perbeben ras kiniseranta e,
janah kita ipehaga Dibata.
Memang ibas kegeluhenta, lit
undang-undang ras hakim sibanci “mengadili kalak sierbahan kejahatan. Emaka bereken
tanggungjawab hakim man hakim, janah ula kita jadi hakim sendiri.
Bagepe arus kita inget, gelah la
nembeh ras merawa kalak man banta, tentuna kita arus ngelakoken simehuli
singena ate Tuhan man temanta manusia, gelah ia pe erbahan simehuli man banta.
Tapi adi nggo mehuli perbahanenta, janah nembeh ras merawa ia man banta, maka
mari sitotoken gelah Dibata erdahin bas kita ras man temanta e.
Perbahanen lebih asa siniarapken
kalak, ngataken man banta, maka isekelewetta memala temanta manusia simbutuhken
penampat, emaka kita selaku gereja, subuk pribadi bagepe institusi, ipindo ntah
pe la ipindo, kita arus ngkelengi ras nampati ia.
Pdt. Steven Kumenit,
STh.M.Min.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar