Selasa, 06 Mei 2014

Budaya Karo Ibas terang Kata Dibata (Lukas 13:10-17)



BAHAN PJJ GEREJA GBKP
TANGGAL 11 – 17 MEI 2014.
Lukas 13 : 10 – 17.

Tema : Budaya Karo Ibas terang Kata Dibata.

LATAR BELAKANG.
1.      Tujun kerehen Yesus ibas doni enda eme gelah manusia nggeluh ibas keselamatan. Siimaksudken nggeluh ibas keselamatan , salah sadana eme manusia lanai ibas kuk/ikuasai iblis. Emaka adi lit manusia siikuasai iblis/ maka manusia e harus ipulahi ibas iblis nari. Apai ka erbahanca manusia e jadi sakit, maka setan e harus ipelawes gelah manusia banci malem ibas pinakitna nari. Enda me siilakoken Yesus man sekalak diberu singgo sepuluh waluh tahun iulahi setan, erbahanca diberu e bangger. Pinakit e erbahanca diberu e mbengkung  dingen la banci tedis pajek.
2.      Pelawes setan ras nehken keselamatan siilakoken Yesus man diberu e  ibahan Yesus kenca Ia ngajar  i rumah pertoton, janah paksa sie tepat wari Sabat. Emaka amin gia ngerana pengulu rumah pertoton kerna aturen wari sabat man jelma sinterem, tapi situhuna katana e itujuken man Yesus, janah ipudi katana e lit unsur merawa.  Alasenna merawa man Yesus erkiteken ibas aturen agama Yahudi,  wari sabat la banci erkai pe seakatan ersembah man Tuhan. Apai ka keadaan diberu e labo ibas keadaan simembahayaken  (nen = nandangi mate). Sebab wari Sabat eme wari pengadin Tuhan njadiken doni enda ras kerina isina. Bagepe sada perintah gelah bangsa Israel mpebadiaken wari sabat ras ibas wari e la banci erdahin (band. Kel. 20:8-11).  Emaka ibas Yesus mpepalem kalak sakit ras mpelawes setan ibas diberu e nari, merupaken sada pelanggaran hukum agama.
3.      Lit peraturan agama kerna wari Sabat sikontradiksi. Sada pihak ngelarang kalak erdahin, tapi ipihak sideban banci tetap kalak erdahin, khususna ibas peluar lembu ras kelede guna ibere minem.
4.      Mpelawes setan siilakoken Yesus labo merupaken sada pelanggaren agama, sebab adi lembu pe banci ipeluar guna ibere minem ibas wari Sabat, tentuna diberu  siipenjaraken setan e pe banci ibebasken. Memang labo diberu e simindosa, tapi Yesus sendiri siterdilo guna ngelakoken keselamatan, sebab iidah Yesus pinakit silit bas diberu e, labo pinakit kula biasa, tapi pinakit erkite-kiteken pengelako setan  (pinakit rohani). Yesus sendiri sindilo diberu e, janah ipelawes Yesus me setan sibas diberu e.
5.      Iidah Yesus situhuna pengulu rumah pertoton la banci merawa sebab enda pendahin keselamatan siibahan Yesus. Tapi erkiteken merawa ia, maka ialoi Yesus alu ngataken maka pengulu rumah pertoton e pekulah-kulah. Alasanna, sebab lembu ntah kelede saja banci ipeluar guna ibere minem, tapi ngkai maka manusia la banci ipelepas ibas kuasa setan si lit ibas daging kulana nari.  Jadi mpepalem ras mpelawes  setan si lit ibas diberu e la saja banci, tapi merupaken sada kewajiban.

APLIKASI
            Selaku manusia, kita la banci pulah ibas budaya nari, termasuk budaya Karo, sebab enda pe merupaken sada ciptaan manusia. Fungsi budaya eme untuk ngaturken kegeluhen manusia guna nggeluh ras bertindak ibas kiniraturen ras kiniulin geluh sapih-sapih manusia ras ibas ndalani kegeluhen enda.  Bagepe salah sada hakekat budaya eme sada aturen simereken kewajiban-kewajiban guna ilakoken manusia. Erpalasken sienda me, maka ise singelanggar norma-norma budaya, kalak e banci ihukum.
            Budaya tetap berkembang sue ras situasi ras keadaan, termasuk budaya Karo. Emaka adi sinen kerna budaya kalak Karo, melala kal nggo berkembang sue ras jamanna, termasuk ibas budaya kerna kepaten ras nereh empo.
            Kehadiran gereja GBKP ibas doni enda eme pepinter ntah pe nerangi budaya siilakoken manusia, khususna singgo bergeser ku si la mehuli, sierbahanca kita nggeluh ibas “keterikatan”. Alu bage budaya e banci  erdalan alu normal janah la lit i je unsur pekulah-kulah ras simberati kita manusia.

Pdt. Steven Kumenit. STh.M.Min.
           

Tidak ada komentar:

Posting Komentar