Kamis, 14 September 2017

Kepentaren Dibata Nerangi Budaya (Kolose 2:6-10)



KHOTBAH MINGGU 17 SEPTEMBER 2017
GEREJA GBKP
Invocatio :    Tuhan kap simereken kepentaren, ibas Ia nari kap manusia ndatken pemeteh ras pengertin (Kuan-Kuanen 2:6).
Ogen        :    Kejadin 1:26-28 (Tunggal).
Khotbah   :    Kolose 2:6-10 (Antiponal).
Tema        :    Kepentaren Dibata Nerangi Budaya

LATAR BELAKANG
1.      Ibas perpulungen Kolose lit bahaya ajaran sipapak, sibanci ncedai pengajaren situhu-tuhu, sialoken perpulungen Kolose tangtanga ia jadi Kristen. Ajaran sipapak e me ajaran gnostik. Lit ajaran gnostik simenyangkal kerna eksistensi Yesus Kristus. Ajaran gnostik ngataken Jesus eme Jesus tokoh terakhir perantara antara manusia ras Tuhan, janah Jesus bali ras perantara-perantara sideban si pernah lit. Bagepe pengajaren sipapak singataken guna nandai Dibata gelah ndatken kegeluhen situhu-tuhu, tep-tep kalak arus nembah man kesah-kesah ras kuasa-kuasa si lit i awang-awang. Bagepe manusia arus patuh nandangi adat sunat ras adat peraturan-peraturan si deban.
2.      Paulus mereken kata persinget man perpulungen Kolose, sekaligus ngelawan pengajaren si papak e. Ikataken Paulus, Kristus Jesus eme Tuhan. Janah enda bali ras tangtangna tupung kam perpulungen tek man Jesus Kristus. Erkiteken Jesus eme Tuhan, maka Ia me ulu kegeluhen. Alu bage perpulungen arus rurat ibas Kristus. Maksudna ibas perpulungen rurat ibas Kristus, maka perpulungen banci bertembuh ku simehuli, janah la gampang terpengaruh ibas si la mehuli. Kiniteken perpulungen Kolose arus ergegehna nandangi Kristus, ras arus tetap ngataken bujur man Dibata.
3.      Ibas kegeluhen ersada ras Jesus Kristus simerupaken Tuhan ras keselamatan manusia, maka perpulungen Kolose ula min terpengaruh ibas ajaran-ajaran sipapak sibanci erbahanca perpulungen Kolose lanai nggeluh ibas keselamatan. Pengajaren sipapak enda reh ibas kepentaren manusia. Erkiteken sie me nina Paulus ula ise pe nebu-nebu kam alu kepentaren si la erguna si dem alu taki pacik.
4.      Tuhu Kristus Jesus eme manusia. Tuhu secara umum kemanusiaan Jesus e bali ras manusia pada umumnya. Tapi lit perbedaan secara signifikan antara kemanusia Jesus ras kemanusiaan secara umum. Sebab sada pihak Jesus eme manusia, ipihak sideban Jesus eme Tuhan. Ibas erti kata biak Dibata siserta e lit bas Jesus. Erkiteken sie kuasa isurga bagepe i doni nggo lit man Jesus (bdk.Matius 28:18). Ibas palas enda me maka kalak si tek man Jesus ndatken kegeluhen siserta. Alu kata sideban kalak singgeluh ibas persadan ras Jesus Kristus ndatken kegeluhen serta (selamat).
5.      Ibas rangka memotivasikan perpulungen kolose gelah tetap setia ras tek man Jesus Kristus, maka Paulus mereken pengertin kerna eksistensi Jesus Kristus. Jesus Kristus eme ganjangen asangken kerina kuasa-kuasa  ras kerina pemerintah-pemerentah si la teridah. Bagepe ibas Jesus Kristus lit biak Dibata siserta. Janah erkiteken perpulungen nggo tek man baNa, maka perpulungen Kolose nggo dat kegeluhen siserta eme keselamatan.

APLIKASI
            Harus siteh budaya ras manusia merupakan satu kesatuan si la terpisahkan sada ras sidebanna. Budaya lit erkite-kiteken manusia. Janah makna budaya eme ibas rangka “mengatur” kegeluhen manusia. Amin gia budaya e melekat ibas diri manusia, tapi ia la mengikat ras mengatur man kerina manusia e. Ibas erti kata budaya e banci berbeda ibas daerah ras inganna.
            Melala budaya siberkembang ibas kegeluhenta mehuli, tapi lit ka budaya  sibanci ncedai persadanta ras Jesus Kristus, sibanci mpengaruhi keselamatenta. Ibas erti kata budaya banci mbaba pengaruh si la mehuli ibas kegeluhenta selaku kalak kristen. Janah perlu siteh budaya e la statis. Budaya e lalap berkembang sue ras peradapan kita manusia. Emaka genduari lit budaya modern ras post modern.
            Mekatep terabaikan budaya modern ras post modern e, padahal adi sinen perkembangenna genduari, budaya modern ras post modern e singerina kal. Tapi amin bage gia, la banci siapaikan budaya tradisional. Emaka subuk budaya modern, post modern ras tradisonal kita arus ngenen alu kaca mata kiniteken.
            Kerina budaya e hasil ciptaan manusia. Sebab Dibata mereken kepentaren man banta (bdk.Invocatio) ibas rangka gelah kita banci nggeluh ratur. Banci nggeluh erkemalangan man Tuhan. Tuhu  Budaya e berkembang lalap, sebab kita eme manusia si rukur. Ibas palas enda kita banci memanfaatkan budaya e ibas rangka keselamatan kita ras doni enda.
            Dibata njadiken kita sentudu ras tempasNa ibas rangka naluken ras kuasai doni enda. Alu pengertin budaya-budaya si la mehuli, subuk budaya modern,post modern ras tradisional arus iterangi alu kata Dibata.
            Dibata nggo mereken kepentaren man banta, alu bage ngasup kita meteh apai situhuna budaya simehuli sibanci ikembangken, ras simasapkan. Perlu siteh gereja GBKP eme gereja simengembangkan ras melestarikan budaya. Jadi gereja GBKP la alergi kerna budaya. Guna sie me kita selaku gereja sipakeken kepentaren Dibata e ibas rangka naluken si la mehuli e.  Melala budaya si lit bas doni enda, kenca siterangi kepentaren Dibata, banci sipake guna kemulian Tuhan. Tapi melala ka budaya siarus ibeneken.
            Memang siidah nterem kalak kristen siterikut ibas budaya si la mehuli. Jadi penungkunen man banta, engkai maka bage ? enda erkite-kiteken la kita rurat ibas persadan ras Yesus Kristus. Emaka la kita bertumbuh ibas kepentaren Dibata. Adi rurat kita bas Ia, janah megegeh kinitekenta, ugapa pe hebatna pengaruh budaya (silamehuli), la kita terpengaruh ngikutkenca, tapi sebalikna ngasup kita nerangi budaya si la mehuli e. Perlu siinget Jesus Kristus selaku Tuhanta nggo mereken man banta kegeluhen siserta. Emaka ula erkiteken budaya si la mehuli kegeluhen siserta e bene bas kita.

Pdt. Steven Kumenit, STh.M.Min.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar